اهتمامی برای تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی وجود ندارد
کد خبر: 4170013
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
یادداشت

اهتمامی برای تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی وجود ندارد

رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سکان‌دار این نظام و مکتب، بارها بر ضرورت تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی تأکید کرده‌اند اما به نظر می‌رسد اهتمامی برای تحقق این منویات وجود ندارد.

محفل قرآنی در مساجداز زمان ظهور اسلام، مسجد به عنوان اصلی‌ترین پایگاه این آیین اسلامی، نقش مهمی در ترویج و تعمیق آموزه‌های اسلام داشته است. پیامبر مکرم اسلام(ص) اصلی‌ترین فعالیت‌ها و محافل خود را در مسجد انجام می‌دادند و بدین ترتیب راه و رسم تداوم مکتب اسلام را به مسلمانان آموزش داده‌اند.

در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن به خصوص در دوران دفاع مقدس، مساجد نقش اصلی را به‌عنوان سنگر حفظ کردند و این همان نکته‌ای است که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) در سخنانشان بدان تأکید کرده‌اند.

پر واضح است در دوران کنونی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) که درگیر جنگ ترکیبی همه‌جانبه از سوی دشمنان هستیم، مساجد باید همان نقش همیشگی خود را به عنوان سنگر برای حفظ مکتب اسلام و آموزه‌های انقلاب اسلامی ایفا کنند و در این مسیر باید به تمام ابعاد مختلف مساجد توجه ویژه کرد.

حضور اقشار مختلف مردم اعم از پیر و جوان با هر جایگاه و سلیقه‌ای در مساجد امری ضروری در دوره کنونی است لذا مسئولان امر باید به این مهم توجه ویژه داشته و تمهیدات لازم را برای این حضور به‌صورت گسترده فراهم کنند.

قرآنیان به عنوان یکی از اصلی‌ترین و تأثیرگذارترین قشری که می‌توانند در نشر آموزه‌های قرآن و مکتب اسلام نقش ایفا کنند، در این میان نباید فراموش کنند و به تبع باید تمهیدات لازم را برای حضور آنان در این اماکن فراهم شود.

به طور کلی همان‌طور که در سایر ادیان اماکن مقدسی به عنوان زیارتگاه یا خانه خدا داریم، در دین اسلام هم مساجد را به عنوان خانه خدا تلقی می‌کنند که متعلق به همه مسلمانان است و کسی حق ندارد از حضور اقشار مختلف مردم در این اماکن مقدس به خصوص برای انجام وظایف عبادی و فرهنگی آنان را منع کنند.

شأن مسجد، فعالیت‌های قرآنی، عبادی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی است و کسی حق ندارد مردم را از انجام این امور در مساجد منع کند و همان‌طور که بارها از سوی مسئولان و حتی اقشار مختلف مردم این قضیه مطرح شده است، اداره مساجد به صورت سلیقه‌ای نه پسندیده است نه صحیح چرا که در تحقق اهداف و رسالت‌های اصلی مساجد خلل ایجاد می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سکان‌دار این نظام و مکتب، تاکنون دو مرتبه، یکی سال گذشته و دیگری امسال بر ضرورت تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی تأکید کرده‌اند اما به نظر می‌رسد اهتمامی برای تحقق این منویات معظم‌له نیست و مروری بر عملکردهای مساجد به‌صورت کلی این مسئله را به وضوح نشان می‌دهد.

همین چند مدت اخیر بود که خبری به نقل از یکی پیشکسوتان قرآنی استان فارس درباره عدم همکاری مسئولان و متولیان یک مسجد در شیراز برای برپایی جلسات هفتگی قرآن بر روی خروجی ایکنا قرار گرفت، اما تاکنون هیچکدام از مسئولان و متولیان مساجد، در این رابطه واکنش و پاسخی نشان نداده‌اند و تلاش خبرنگار ایکنا هم برای این قضیه تاکنون بدون نتیجه مانده است.

همه به خوبی می‌دانیم که شأن مسجد فعالیت‌های قرآنی است و نباید قرآنیان از مکانی که به نام خانه خدا نامگذاری شده است طرد شوند و نباید این چنین باشد که به قرآنیان بگویند، امکان حضور و برپایی جلسات هفتگی قرآن در مسجدی وجود ندارد و بروید جلسات خود را منازل خود برپا کنید!

چنین اقداماتی به‌صورت واضح و مشخص، عدم توجه و رویگردانی از دستورات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی است و هیچکس در این نظام اسلامی حق ندارد از دستورات سکان‌دار انقلاب اسلامی سرپیچی کند یا اینکه بخواهد به صورت سلیقه‌ای دستورات ایشان را اجرایی کند.

آنچه که از مسئولان و متولیان مساجد در اقصی نقاط کشور و همچنین فارس و شیراز انتظار می‌رود اهتمام همه جانبه برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و تلاش برای گسترش فعالیت‌های قرآنی برای عموم مردم است نه محدود کردن آن‌ها تنها به منازل شخصی پیشکسوتان قرآنی!

امیدواریم در آینده نزدیک شاهد عکس‌العمل و اقدامات مناسب مسئولان در رسیدگی به امور مساجد و تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی آن به صورت عملی و نه تنها در حد شعار و ارائه آمار باشیم.

زهرا عسکری، سردبیر ایکنا فارس

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha