پیشنهاداتی برای جذب جوانان به فعالیت‌های قرآنی مساجد
کد خبر: 4094265
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۷
تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی / ۱۱

پیشنهاداتی برای جذب جوانان به فعالیت‌های قرآنی مساجد

مسئول دارالقرآن «منتظران ظهور» شهرستان بختگان استان فارس با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی به تبیین راهکارهایی برای جذب نسل جوان و نوجوان به فعالیت‌های قرآنی مساجد پرداخت.

محفل انس با قرآنابوذر رحیمی، مسئول دارالقرآن «منتظران ظهور» شهرستان بختگان استان فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی، به تبیین راهکارهای آن به خصوص برای جذب نسل جوان و نوجوان به فعالیت‌های قرآنی مساجد پرداخت و گفت: مهم‌ترین اقدام در چنین امر مهمی استفاده از ظرفیت هیئت امنا و فعالان جوان در مساجد و مؤسسات قرآنی است که می‌تواند در این مسیر درک بهتری از مقتضیات سن و سال جوانان داشته تا در مقابل همراهی بهتری از طرف جوانان و نوجوانان ایجاد شود.

وی افزود: باید در مساجد جهت جذب جوانان و نوجوانان هماهنگی و هم‌صدایی خاصی بین نمازگزاران و هیئت امنا مساجد وجود داشته باشد یعنی افراد نامبرده با هم یک هدف داشته باشند و آن جذب جوانان و نوجوانانی است که وارد مساجد یا مؤسسات مختلف قرآنی می‌شوند.

رحیمی با بیان اینکه حتی در برابر اشتباه نوجوانان و جوانان باید برخورد مناسبی صورت گیرد، گفت: استفاده از جوانان در کارهای تشکیلاتی و امور اجرایی مساجد، مؤسسات قرآنی و کارهای محله‌هایی که مساجد و مؤسسات در آن‌ها وجود دارد باعث شخصیت دادن به جوانان و نوجوانان و ماندگاری آن‌ها در عرصه فرهنگ و کمک به جذب بیشتر به فعالیت‌های قرآنی می‌شود.

وی تأکید کرد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب که مساجد باید یک پایگاه قرآنی باشند، می‌طلبد هیئت امنای مساجد مثل پایگاه‌های مقاومت بسیج مساجد، جایگاه خاصی را به پایگاه قرآنی مسجد اختصاص دهند تا جوانان و جوانانی که جهت اقامه نماز در مساجد حضور پیدا می‌کنند به این پایگاه‌های قرآنی جذب شوند.

رحیمی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در دارالقرآن منتظران ظهور بختگان اظهار کرد: دارالقرآن منتظران ظهور، آموزش و پرورش و دارالتحفیظ الهادی(ع) شهرستان بختگان فارس در حال مهندسی کردن طرح مطالعاتی این دستور مقام معظم رهبری هستند و به زودی شاهد تأسیس پایگاه‌های قرآنی در مساجد این شهرستان خواهیم بود.

مسئول دارالقرآن منتظران ظهور شهرستان بختگان ادامه داد: فضاسازی مناسب و شاد و مخصوص قشر نوجوان و جوان در مؤسسات و مساجد با توجه به معماری غنی اسلامی و ایجاد امکانات ورزشی و هنری جهت استفاده قشر نوجوان و جوان در مساجد و مؤسسات قرآنی می‌تواند انگیزه خاصی به حضور این قشر در فعالیت‌های آن‌ها داشته باشد.

وی تصریح کرد: تجلیل از موفقیت‌های نوجوان و جوان توسط مکان‌ها و مؤسسات مذهبی و فرهنگی، بزرگ جلوه دادن موفقیت‌های آن‌ها و تشویق مناسب سن و حال و هوای جوان بین مسئولان و بزرگان محله‌هایی که آن موسسه و مسجد در آن واقع شده است، می‌تواند کار شایان توجهی در این مسیر جهت جذب بقیه جوانان باشد؛ به‌طور مثال برگزاری جلسات تجلیل از جوانان و نوجوانان و بیان موفقیت‌های آن‌ها در طول یک سال با دعوت از عموم مردم در مکان خاص انگیزه قابل توجهی را در بین جوانان و نوجوانان جهت حضور در فعالیت‌های این مؤسسات و مساجد ایجاد می‌کند.

رحیمی افزود: استفاده از امام جماعت جوان فعال با سواد و سخنور نقش مهم و مستقیمی در جذب نوجوانان جوانان به مساجد و فعالیت قرآنی دارد که جای چنین امام جماعتی در بسیاری از مساجد شهرها و روستاهای ما خالی است.

راه‌اندازی کرسی‌های تفسیر در مساجد

وی در مورد این پرسش که کرسی تفسیر در مساجد چگونه راه‌اندازی شود، گفت: تربیت اساتید نوجوان و جوان تفسیر قرآن جهت استفاده در کرسی‌های قرآنی مساجد و گسترش آن در نسل آینده در راه‌اندازی کرسی‌های تفسیر قرآن در مساجد موثر است و حضور استادان جذاب، خوش اخلاق و مسلط به این فن در مساجد در این زمینه هم مؤثر خواهد بود.

مسئول دارالقرآن منتظران ظهور شهرستان بختگان تأکید کرد: قطعاً استاد تفسیر قرآنی که در جذب مخاطب خود دارای انگیزه بالایی و مهارت خاصی باشد، جوانان و نوجوانان علاقه‌مند را خود به خود جذب چنین کرسی‌هایی خواهد کرد.

رحیمی ادامه داد: نکته قابل توجه بعدی اینکه هزینه برگزاری چنین کرسی‌هایی فراهم شده باشد و یا خیّر مخصوصی هزینه این فعالیت‌ها را متقبل شود که به محض برگزاری دوره، آزمون و یا کلاسی، هدایای ویژه ای به نفرات برتر داده شود تا دیگر جوانان و نوجوانان نیز جذب شوند.

وی تأکید کرد: استفاده از بحث تدبر و پررنگ کردن آن به هر نحو به‌طور مثال گوش کردن فایل‌های تدبر در قرآن که در سایت تدبر موجود است، می‌تواند در بحث تفسیر نوجوان و جوان کمک کننده باشد یعنی برای شروع فایل ‌ا را بین نوجوانان و جوانان تقسیم کنیم و از آن‌ها مسابقه برگزار کنیم و به نفرات برتر جایزه و هدایای ویژه‌ای اهدا کنیم و بعد از آن برای شرکت در کرسی‌های تلاوت از آن‌ها دعوت کنیم.

رحیمی همچنین گفت: برای جذابیت بیشتر کرسی‌های تفسیر به مقوله کوتاه بودن آن باید توجه کرد و قبل از شروع هر جلسه جهت ایجاد انگیزه در نوجوانان و جوانان قسمتی از اجرای جلسه به آن‌ها سپرده شود و هدیه نفیسی در کنار اجرای نوجوان و جوان به او تعلق گیرد، مثلاً خلاصه‌ای از صحبت‌های جلسه قبل را بین جمع  با هدف تقویت سخنوری و پرورش استعداد وی ارائه دهد.

مسئول دارالقرآن «منتظران ظهور» بختگان در پایان تأکید کرد: آمیخته شدن کرسی تلاوت و کرسی تفسیر هم اقدام خوبی است زیرا جذب عموم به تفسیر کار سختی است لذا برای جذب آنان ابتدا آیات قرآن توسط قاری خوش صدایی انجام شده و بعد از آن تفسیر یکی دو آیه به صورت خلاصه بیان شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha