راهکارهایی برای گسترش کرسی‌های تلاوت در مساجد
کد خبر: 4097601
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی / 15

راهکارهایی برای گسترش کرسی‌های تلاوت در مساجد

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی، راهکارهایی را برای گسترش کرسی‌های تلاوت در مساجد وتحقق منویات رهبری بیان کرد.

سیدحمید موسوی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارسسیدحمید موسوی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی، گفت: در تبلیغ سالم یا گسترش حقیقی هر دین یا ایدئولوژی باید از ابزارهای انسانی و غیرانسانی مختلف بهره‌مند شد که این ابزارها در چارچوب قانون و انسانیت باید باشند.

وی ادامه داد: قطعاً در تبلیغ دین مبین اسلام و گسترش فرهنگ قرآنی که مهم‌ترین پرچم اسلام است یکی از مهم‌ترین ابزارها استفاده از فضای مساجد در اوقات غیر عبادی است.

موسوی با اشاره به اینکه پژوهش‌های تاریخی نشان می‌دهد که مسجد نخستین مرکز آموزشی مسلمانان بوده است، بیان کرد: در صدر اسلام، پیامبر اکرم(ص) و یارانش در مسجدالحرام گرد هم می‌آمدند و از احاکم الهی سخن می‌گفتند و با هجرت پیامبر به مدینه و تأسیس مسجد النبی، این مسجد نه فقط مکانی برای عبادت، بلکه دانشگاهی سراسر شور و نشاط در جهان اسلام شد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس افزود: حضرت و اصحاب خاص ایشان در این مسجد و دیگر مساجد به تعلیم و آموزش قرآن و گفت‌وگوها و مناظرات علمی می‌پرداختند و در پرتو این گفت‌وگوها، نسبت به حقایق وحی و آیات الهی روشنگری می‌کردند و به شبهات پاسخ داده می‌شد و پرده‌های جهل و تردید فرو می‌ریختند.

وی با تأکید بر اینکه مساجد اماکن مقدس عمومی هستند که هر انسان آزاده‌ای می‌تواند به حد خود از برکات آن‌ها بهره‌مند شود، لذا توجه به ظرفیت مساجد از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، گفت: آرامشی که مساجد برای بزرگترها و جذابیت‌هایی که برای کوچکترها دارند، آن‌ها را به بهترین مکان جهت گردهمایی‌های آئینی قرار داده که آموزش قرآن کریم نیز از همین جنس فعالیت‌هاست.

وظیفه متولیان مساجد برای جذب مردم

موسوی تأکید کرد: متولیان مساجد به منظور تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی و ایجاد زمینه جهت حضور پرشور آحاد مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان باید به آراستگی و نظافت مساجد، نظم در برنامه‌ها و حسن اخلاق و رفتار توجه ویژه داشته باشند.

وی اظهار کرد: همچنین دعوت از معلمان قرآنی دوره دیده و توانمند، وجود امکانات اولیه آموزشی، اهدای جایزه، انجام اردوهای تفریحی، حضور متولیان مساجد در کنار متعلمین قرآنی در کلاس‌ها می‌توانند برای مخاطبین ایجاد انگیزه کند.

موسوی در ادامه در پاسخ به اینکه چه اقداماتی جهت گسترش کرسی‌های تلاوت قرآن کریم باید در مساجد انجام شود، گفت: یکی از راه‌های جذب افراد به سوی معارف بلند قرآنی در مساجد، آموزش تجوید، روخوانی و روان‌خوانی، حفظ، قرائت و ... است و برای برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن، دعوت از شخصیت‌های قرآنی و استفاده از نخبگان باعث جذب مخاطب به سمت تعالیم قرآنی می‌شود.

تأثیر کرسی‌های تلاوت برای جذب مخاطب

وی ادامه داد: بارها شاهد بوده‌ایم افرادی که جذب برنامه‌های قرآنی شده‌اند، شروع به کار آن‌ها و جرقه‌ای که در دل آن‌ها زده شده است از همین محافل انس و یا کرسی‌های تلاوت قرآن بوده است که مخاطب را با ظرفیت‌های درونی خود آشنا می‌کند و او را به فکر عملیاتی کردن آن در درون خود می‌اندازد و تأثیر فوق‌العاده زیادی در روح و روان وی داشته و او را به سمت و سوی برنامه‌های قرآنی سوق می‌دهد.

موسوی تصریح کرد: در این محافل و کرسی‌های تلاوت که هم از قاریان و هم از حافظان جوان و نوجوان و خردسال استفاده می‌شوند و با برنامه‌های متنوعی از قبیل مسابقه همراه هستند؛ بدین ترتیب خانواده‌های دیگر را هم تشویق می‌کند تا در شکوفایی ظرفیت‌های نهفته فرزندانشان گام بردارند و در ضمن نباید از این نکته غافل شد که سخنران ویژه برنامه اگر از شخصیت‌های قرآنی باشد می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر مخاطب برای سوق دادن جوانان به سمت قرآن داشته باشد لذا باید از طرق ممکن و مختلف نسبت به گسترش کرسی‌های تلاوت قرآن کریم اقدام کرد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس، همچنین یکی از راهکارها در این حوزه را اطلاع‌رسانی به دیگر مساجد نسبت به این ظرفیت والا دانست و گفت: دعوت از اصحاب و اعضای هیئت امنای مساجد برای شرکت در کرسی‌های دیگر مساجد هم مهم است و می‌تواند آن‌ها را نسبت به برکات این طرح آشنا کند.

وی در پایان تصریح کرد: علاوه بر این‌ها اقدام جهادی جامعه قاریان به منظور پوشش وسیع مساجد و انجام برنامه‌های تشویقی مثل برگزاری مسابقه از مباحث تفسیری و اهدای جایزه اثربخش خواهد بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha