بی‌مهری متولیان مسجدی در شیراز به فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 4167290
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
کارگر مطرح کرد

بی‌مهری متولیان مسجدی در شیراز به فعالیت‌های قرآنی

قاری ممتاز استان فارس با گلایه از بی‌مهری هیئت امنای مسجد رسول اعظم(ص) شیراز نسبت به جوانان در حال فراگیری قرآن کریم گفت: با مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی هیئت امنای این مسجد، جلسه آموزش قرآن کریم تعطیل و به منزل منتقل شد، چراکه اهتمام این مسجد بیشتر برگزاری و پذیرایی دعای ندبه و تنها قرائت یک صفحه از قرآن در بین نمازهاست.

رضا کارگر، قاری ممتاز استان فارسرضا کارگر، قاری ممتاز استان فارس و قاری برتر ارتش جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اهمیت توجه به فعالیت‌های قرآنی در کنار برگزاری مراسم سوگواری اهل بیت(ع) گفت: خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره مبارکه احزاب می‌فرماید که «لَّقَدۡ کَانَ لَکُمۡ فِی رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَةٞ لِّمَن کَانَ یَرۡجُواْ ٱللَّهَ وَٱلۡیَوۡمَ ٱلۡأٓخِرَ وَذَکَرَ ٱللَّهَ کَثِیرٗا؛ به راستى براى شما در رسول خدا سرمشقى نیکوست، براى کسى که دیدار خدا و پاداش روز واپسین را امید و باور دارد و خدا را فراوان یاد کند»؛ امام حسین(ع) به شهدای کربلا که همگی شهدای قرآنی بودند، اهمیت می‌دادند و بالای سر پیکر مطهر آن‌ها طلب مغفرت الهی می‌کردند.

وی با یادآوری فعالیت 35 ساله‌اش در عرصه قرآن، از عدم توجه به جلسات قرآنی مساجد انتقاد کرد و افزود: امروزه نمازگزاران مساجد و اصحاب مساجد به‌خصوص شیراز را سالمندان بیش از ۵۰ سال تشکیل می‌دهند که این موضوع دارای دلایل مشخصی است و باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

این قاری برجسته استان فارس با بیان اینکه امروز شاهد عدم حضور گسترده نسل جوان در مساجد هستیم، گفت: این وضعیت، حاصل برخورد نامناسب بعضاً هیئت امنا و اصحاب مسجد با جوانان و همچنین متناقض بودن حرف و عمل آنان است، چون گاهی اوقات اگر کسی بخواهد به هزار زحمت جوانان را به مساجد جذب و آن‌ها را در راه قرآن آموزش دهد، با سنگ‌اندازی ائمه جماعت مساجد، هیئت امنا، کانون‌های فرهنگی و... روبه‌رو می‌شود.

وی برخی از منویات رهبر معظم انقلاب را درباره جایگاه مساجد یادآور شد و تصریح کرد: به فرموده مقام معظم رهبری در مساجد باید به‌صورت شبانه‌روزی برای فعالیت فرهنگی مؤمنان باز باشد و همچنین پایگاه فعالیت اجتماعی جوانان باشد، اما در عمل، فعالیت‌های برخی از مساجد تنها در زمینه اقتصادی، هیئت‌های مذهبی و دعای ندبه خلاصه شده و به آموزش قرآن کریم بها داده نمی‌شود همچنین درک درستی از قرآن کریم در اذهان اصحاب مسجد وجود ندارد، بنابراین با مانع‌تراشی موجب کم‌رنگ‌تر شدن حضور جوانان در فعالیت‌های قرآنی مساجد می‌شوند.

گلایه از عدم همکاری مسئولان مسجد رسول اعظم(ص) شیراز

این قاری برتر ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به مانع‌تراشی اعضای یکی از مساجد شیراز در راه آموزش قرآن کریم ادامه داد: پس از چندین سال فعالیت در مسجد رسول اعظم(ص) بلوار مدرس شهر شیراز با تلاش‌های فراوان توانستم بیش از ۵۰ نفر از جوانان را به سمت قرآن سوق دهم، اما با سنگ‌اندازی‌های مسئولان امر این مسجد به بهانه‌های مصرف برق، استفاده از سیستم صوتی و... فضایی ایجاد شد که حتی یک جلسه و یک لحظه نتوانستیم جلسه قرآنی برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه تمامی اهتمام اعضای این مسجد بیشتر پذیرایی دعای ندبه بود تا قرآن کریم گفت: برگزاری دعای ندبه در راستای دعا برای کسی است که پس از ظهور، دستورات قرآن کریم را جاری و ساری می‌کنند، از این‌رو وقتی نسبت به فعالیت‌های قرآنی بی‌تفاوت هستیم و به آن‌ها اهمیت نمی‌دهیم، قطعاً نمی‌توانیم بگوییم که منتظر ظهور امام زمان(عج) هستیم.

کارگر با تصریح اینکه اعضای مسجد مذکور درب آبدارخانه را قفل کردند، اظهار کرد: در این مسجد حتی یک لیوان آب را نیز از جوانان مشتاق به یادگیری قرآن کریم دریغ کردند که این رفتار در شأن اصحاب مسجد نبود؛ گرچه مطرح کردیم که در قبال آموزش قرآن چیزی نمی‌خواهیم و حداقل اجازه فعالیت و ادامه جلسات قرآنی را دهید چراکه جامعه آبستن انحرافات زیادی جوانان است، از این‌رو اگر این جوانان رها شوند، خطرات زیادی برای آن‌ها وجود دارد، اما اعضای این مسجد گفتند که هیئت امنا تصمیم گرفتند که در مسجد فعالیت قرآنی وجود نداشته باشد پس در منزل خود برگزار کنید.

وی با اشاره به اینکه اعضای این مسجد تنها به قرائت یک صفحه قرآن در بین نماز‌ها اکتفا کردند، گفت: با بی‌مهری‌های زیادی از سمت مسئولان این مسجد مواجه شدیم و با فرماندار شیراز، رئیس شورای شهر و رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس در جلسه‌ای این موضوع را مطرح کردیم که متأسفانه شاهد هیچ‌گونه برخورد یا ورودی از سمت مسئولان نبودیم، از این‌رو مجبور به ادامه جلسه در منزل شدیم.

این پیشکسوت قرآنی فارس با بیان اینکه متأسفانه امورات قرآنی شهر شیراز در دست افرادی بدون داشتن تجربه‌ای از کار قرآنی است، ادامه داد: حال و روز جلسات قرآنی در شیراز روزبه‌روز بدتر می‌شود، از این‌رو در شیراز که شهر علم و فرهنگ و ادب است، شاهد برگزاری جلسات قرآنی در چند مسجد به تعداد محدود و انگشت‌شمار هستیم.

 کارگر با تصریح اینکه متولی عمده فعالیت‌های قرآنی اداره امور قرآنی اوقاف است که چندین بار تذکرات لازم را به متولیان دادیم، اما صدایمان به جایی نرسید و شاهد ضربه به جلسات قرآنی در مساجد هستیم، گفت: امیدواریم مسئولان هرچه سریع‌تر تدبیری اتخاذ کنند تا وضعیت امور قرآنی در سومین حرم اهل بیت(ع) مورد رضایت قرآن‌دوستان قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha