انتقاد از مهجوریت قرآن در موقوفات و تخصیص بودجه‌ها
کد خبر: 3981556
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰

انتقاد از مهجوریت قرآن در موقوفات و تخصیص بودجه‌ها

پیشکسوت قرآنی کشورمان یکی از مصادیق بارز اعمال صالح توجه به قرآن و تعلیم آن برشمرد و گفت: در خصوص تعلیم، تدبر، توسعه و ترویج مسائل قرآنی احادیث و آیات فراوانی آمده است.

محمدعلی حنیفی، پیشکسوت قرآنی و داور بین‌المللی مسابقات قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به مشکلات مالی مؤسسات و گروه‌های مردمی قرآنی در اجرای برنامه‌ها و کمبود وقف قرآنی گفت: مشکلات مالی موسسات قرآنی مسئله‌‌ای مهم است و واقعاً ضعف‌ها و نقص‌هایی وجود دارد اما باید بدانیم از مصادیق بارز اعمال صالح توجه به قرآن و تعلیم آن است.


بیشتر بخوانید:


وی با بیان اینکه در خصوص تعلیم، تدبر، توسعه و ترویج مسائل قرآنی احادیث و آیات فراوانی آمده است، به آیه 11 سوره مجادله «...يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ؛ ... خدا [رتبه] كسانى از شما را كه گرويده و كسانى را كه دانشمندند [بر حسب] درجات بلند گرداند و خدا به آنچه مى ‏كنيد آگاه است» اشاره کرد و افزود: در قرآن در هر جایی که «أُوتُوا الْعِلْمَ» آمده است منظور همان قرآن و کتاب‌های آسمانی است. خداوند در این آیه می‌فرماید کارهایی را که «أُوتُوا الْعِلْمَ» انجام می‌دهند درجات بالایی دارد و جزو شایسته‌ترین افراد هستند.

حنیفی بیان کرد: پیامبر(ص) مکرم اسلام فرمودند أَشْرَافُ أُمَّتِي حَمَلَةُ الْقُرْآنِ وَ أَصْحَابُ اللَّيْلِ. اشراف (ثروتمندان و بزرگان) امّت من حاملان قرآن و شب ‏زنده‏‌داران هستند. همچنین در آیه 46 سوره مجادله آمده است «... الْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا؛... نيكيهاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر اميد [نيز] بهتر است» یعنی بزرگ‌ترین آرزو و هدف باید همین قرآن باشد و از این هدف بالاتر وجود ندارد.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان در ادامه با اشاره به کمبود موقوفات قرآنی در کشورمان گفت: این مسئله یک نقص فرهنگی است که درباره مسائل مختلف وقف داریم اما تعداد موقوفات قرآنی در کشورمان بسیار کم است و جای تأسف دارد و این به فرهنگ مردم و کسانی که این فرهنگ را ایجاد کردند، باز می‌گردد. گرچه به طور کلی کار خیر و عام‌المنفعه خوب و جزو عمل صالح است اما در این میان قرآن مهجور مانده است.

وی به آیه 30 سوره فرقان « وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پيامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من اين قرآن را رها كردند» اشاره کرد و گفت: این مسئله به دلیل آن است که احترام به قرآن را فراموش کرده‌ایم در صورتی که باید احترام به قرآن نسبت به امور خیر دیگر باید بیشتر باشد. درست است همه امور خیر دیگر هم باید باشد ولی قرآن هم باید نسبت به خودش مورد تکریم قرار گیرد.

حنیفی این نکته را یادآور شد که افراد زیادی در این قضیه جهاد می‌کنند و به دنبال فضل و رحمت خداوند هستند و به قرآن می‌پردازند و خود را وقف امور قرآنی کرده‌اند و به دنبال انتشار و توسعه و ترویج آموزه‌های قرآن کریم هستند و چنین افرادی قطعاً در راه خدا جهاد می‌کنند.

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن با اشاره به آیه 105 سوره اسراء «وَبِالْحَقِّ أَنْزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا؛ و آن [قرآن] را به حق فرود آورديم و به حق فرود آمد و تو را جز بشارت‏ دهنده و بيم‏رسان نفرستاديم»، گفت: تمام بشارت‌ها و انذارها در قرآن آمده است و خداوند پیامبر(ص) را فرستاده که این قرآن را به مردم ابلاغ کند و آنان را بشارت دهد و انذار کند و این‌ها فرموده‌های خداوند است.

وی با تأکید بر اینکه در فلسفه وجودی این کار که باید به قرآن بپردازیم، تردید و شکی نیست گفت: خوشا به سعادت کسانی که در این راه هستند و از قدیم هم اینگونه بوده است. تمام زندگی، جان و مال پیامبر(ص) و ائمه معصومین برای قرآن و حفظ دین و اطاعت از فرمان الهی بوده است و از هیچ کوششی در این راه دریغ نکردند. چقدر پیامبر(ص) تلاش کرد و زحمت کشید و اذیت شد طوری که فرمود هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشد. چون از همه چیز خودش گذاشت تا اسلام و قرآن را به مردم معرفی کند لذا ما هم باید اینگونه باشیم گرچه افراد بسیاری هم اینگونه هستند ولی برخی از مسئولان در این زمینه واقعاً مقصر هستند.

حنیفی ادامه داد: علی‌رغم اینکه دولت اسلامی داریم سهم قرآن در کشورمان بسیار کم است در صورتی که بسیاری از جوانان و فرزندان دختر و پسر دانشگاهی و فرهنگی ما با کوچکترین تشویق و مسابقه‌ای جذب مسائل قرآنی می‌شوند و تا آخر در این راه می‌مانند و اکثر خدمتگزاران و جهادگران این مملکت در کلاس‌های قرآن تربیت شده‌اند و این‌گونه فعالیت می‌کنند اما متأسفانه از سرمایه‌گذاری در این راه دریغ می‌کنیم.

وی همچنین از نحوه هزینه‌کرد برخی از بودجه‌های انتقاد کرد و گفت: آن زمان هم که بودجه قرآنی اختصاص می‌دهند برخی از مدیران آن‌ها را حیف و میل می‌کنند و مسلماً تصمیم‌گیران وقتی این مسائل را می‌بینند بودجه‌ها را قطع می‌کنند یعنی گرفتار یک دور باطلی شدیم گرچه نمی‌توان تمام مسائل را در این بحث بیان کرد و ما هم از همه مسائل آگاه نیستیم و خدا می‌داند و هر چیزی علت‌های خود را دارد و باید دقیقاً بررسی شود اما در اینکه در بحث فعالیت‌های قرآنی و تخصیص و هزینه‌کرد بودجه‌های قرآنی کوتاهی شده و می‌شود، شکی نیست.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha