کد خبر: 4310754
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۸
آیت‌الله دژکام:

تربیت مربیان دلسوز مهم‌ترین نیاز فعالیت‌های قرآنی است

نماینده ولی فقیه در فارس با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی هدفمند برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان گفت: اگر بخواهیم جریان قرآنی در جامعه عمق بگیرد، باید پیش از هر چیز به تربیت مربیان دلسوز و آشنا با قرآن بپردازیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس، امروز سه‌شنبه، ۲۲ مهرماه در سومین جلسه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی فارس که در دفتر امام جمعه شیراز برگزار شد، بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند برای گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه تأکید کرد و گفت: اگر می‌خواهیم کار با برنامه انجام دهیم، باید محور مشخصی داشته باشیم که همه او را بشناسند. 

وی با اشاره به اینکه جهت‌گیری شورای توسعه قرآنی باید براساس اهداف تعیین‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب باشد، اظهار کرد: اولین وظیفه دبیر شورا این است که برنامه‌ای دقیق، با اهداف کمی و کیفی مشخص و زمان‌بندی‌شده تدوین کند. برنامه به این معنا نیست که صرفاً بگوییم برنامه داریم و بعد بنشینیم فکر کنیم؛ باید اهداف و شاخص‌ها شفاف باشند.

دژکام افزود: به‌لطف الهی در بخش امکانات و هزینه‌ها کمبود نداریم، چراکه کار قرآنی همیشه همراه با برکت است. نمونه‌اش تجهیز ۱۶۴ دارالقرآن در استان فارس است که برای هرکدام امکانات مناسبی فراهم شده است.

کمبود مربی، حلقه مفقوده فعالیت‌های قرآنی

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به زیرساخت‌های مناسب قرآنی در استان گفت: امکانات کم نداریم، اما آنچه کم داریم مربی دلسوز است. انسان قرآنی را باید مربی قرآنی بسازد.

وی با اشاره به ظرفیت گسترده آموزش‌ و پرورش در این زمینه تصریح کرد: اکنون حدود ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در فارس داریم؛ اگر بتوانیم مربیان را فعال کنیم، ظرفیت عظیمی برای آموزش قرآن ایجاد می‌شود. در همین چند سال گذشته، دو هزار طلبه جذب آموزش‌ و پرورش شده‌اند که باید بررسی کنیم چقدر آمادگی فعالیت قرآنی دارند و در صورت نیاز برایشان دوره‌های آموزشی بگذاریم.

مدارس و آموزش‌ و پرورش؛ بستر اصلی سواد قرآنی

دژکام آموزش‌ و پرورش را بهترین بستر برای گسترش سواد قرآنی دانست و گفت: مدارس قرآنی فعلی مثل مدرسه جوشن نمونه‌های موفقی هستند، اما باید بررسی کنیم که چقدر می‌توان این الگو را توسعه داد. اگر ۴۱ مدرسه موجود را آسیب‌شناسی کنیم و این عدد را به ۴۰۰ یا هزار مدرسه برسانیم، مسیر روشنی برای آینده خواهیم داشت.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری افزود: برای زندگی قرآنی، مسجد بهترین پایگاه است، اما برای سواد قرآنی، آموزش‌ و پرورش بهترین جایگاه است. باید برنامه‌ای منسجم میان مدرسه، مسجد، محافل خانگی و مؤسسات قرآنی شکل بگیرد.

امام جمعه شیراز با اشاره به تأثیر محافل خانگی قرآن در نهادینه‌سازی فرهنگ قرآنی گفت: محافل خانگی بسیار اثرگذارند؛ وقتی کودک در خانه قرآن می‌خواند، پدر و مادر هم درگیر می‌شوند و این همان تربیت قرآنی واقعی است. در سنت دینی ما، اولین کتابی که کودکان می‌آموختند قرآن بود و تا آخر عمر نیز با آن انس داشتند؛ باید این سنت را احیا کنیم.

برنامه جامع قرآنی فارس تدوین شود 

نماینده ولی‌ فقیه در فارس تأکید کرد: در استان فارس، حدود ۳۳۰ هزار نفر درگیر فعالیت‌های قرآنی هستند که عدد قابل توجهی است. اگر این رقم را دو برابر کنیم، به افق بسیار مطلوبی خواهیم رسید. لازم است نقش هر نهاد از مدرسه تا مسجد و محافل خانگی در برنامه جامع قرآنی استان مشخص شود.

وی خطاب به دبیر شورای قرآنی استان فارس از دبیر شورای قرآنی استان خواست ظرف مدت معینی برنامه جامع قرآنی استان را مطالعه و آماده کند تا آن را به مسئولان ارائه دهیم و سپس افزود: اگر با برنامه پیش برویم، به‌زودی شاهد شکوفایی جریان قرآنی در فارس خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha