وقف به عنوان یک سنت حسنه الهی محسوب میشود که پیوسته در ادیان الهی بدان توصیه فراوانی شده است و در سیره بزرگان دین هم این سنت حسنه به خوبی مشاهده میشود و گواه این ادعا هم در روایات فراوانی است که از ائمه معصومین به ما رسیده است.
در طول تاریخ همواره وقف در خدمت نیازهای اجتماعی بشر قرار گرفته است. زمانی احداث قنات نیاز اصلی مردم محسوب میشد لذا خیرانی در این راه گام برداشتند و وقفهای ثبت کردند. زمانی دیگر ارائه خدمات درمانی و غیره که همه اینها نشان میدهد وقف میتواند در ابعاد مختلف صورت گیرد.
نکته حائز اهمیت در این میان آن است که مهمترين جنبه و اساسیترين بُعد در بحث وقف و نقش وقف در توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی، تكامل و توسعه ارزشهای الهی و معنوی است و یکی از اقداماتی که میتواند در این زمینه بسیار کارگشا باشد و تحول بسیار خوبی در توسعه ارزشهای الهی و معنوی ایفا کند، بحث توجه به وقفهای قرآنی است اما متأسفانه برای قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی، موقوفات بسیاری کمی صورت گرفته است که طبق آمار رسمی، تنها ۲ درصد از موقوفات کشور به این امر اختصاص دارد.
استان فارس نیز از این قضیه مستثنی نبوده است و دارای تعداد موقوفات قرآنی بسیار کمی است که به گفته مسئولان امر اکثر این موقوفات قرآنی درآمدی ندارند که بتوان از درآمد آنها برای انجام فعالیتهای قرآنی استفاده کرد
بیشتر بخوانید:
سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی ادارهکل اوقاف و امور خیریه فارس در گفتوگو با خبرنگار ایکنا فارس با ذکر این نکته که در اجرای برنامههای قرآنی کمبود بودجه داریم، به وضعیت موقوفات قرآنی استان اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین موقوفات قرآنی استان فارس و همچنین کشور دارالقرآنهای موقوفه هستند.
وی افزود: در استان فارس قریب 50 الی 60 موقوفه قرآنی ممکن است وجود داشته باشد که 40 یا 50 مورد آن دارالقرآن است و تنها تعداد بسیار کمی از آنها دارای درآمد هستند و مابقی هیچ خروجی ندارند.
جلالی در تبیین دلایل این مسئله گفت: تعدادی افراد خیر در استان فارس یا حتی در کشور بودند که زمین، منزل و چیزهایی را به عنوان دارالقرآن وقف کردند اما متأسفانه با گذشت این دارالقرآنها هیچ خروجی ندارند زیرا اکثر اینها یا زمین هستند و یا اینکه آنقدر قدیمی هستند که تبدیل به خرابه شدند.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف فارس ادامه داد: برخی از واقفان قرآنی هم اینگونه وقف کردهاند که بعد از مرگ، منزلشان تبدیل به دارالقرآن شوند در صورتی که خود واقف هنوز زنده است و معلوم نیست این وقف تا چند سال آینده میتوان از منزل آن به عنوان دارالقرآن استفاده کرد و اگر مدت زمان طولانی بگذرد دیگر نمیتوان آن منزل را دارالقرآن کرد زیرا دارالقرآن هزینه میخواهد.
وی اظهار کرد: برخی از این دارالقرآنها مانند یک اسکلت هستند که هیچ امکاناتی ندارد یا اینکه اکثراً در روستاها وقف شدهاند که خانههای قدیمی مخروبه هستند و باید از اول آنها را احداث کرد.
جلالی بیان کرد: تمام اینها به دلیل آن است کسانی که این وقفها را انجام دادهاند، خوب راهنمایی نشدهاند و کسی به آنها به عنوان مثال نگفته است که این منزل را اجاره دهید و از درآمد آن کارهای قرآنی انجام دهید و مسلماً این گونه خیلی بهتر است.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف فارس ادامه داد: برخی از دارالقرآنها هم هستند که به عنوان دارالقرآن وقف شدهاند اما تبدیل به حوزه علمیه شدهاند که اطلاعات تمام این موارد را جمعآوری کرده و در روزهای آتی در اختیار ایکنا قرار خواهم داد.
وی با بیان اینکه اینها دارالقرآنهایی هستند که به عنوان وقف قرآنی استان فارس محسوب میشوند اما هیچ خروجی ندارند، از خیران درخواست کرد تا به این عرصه ورود کرده و این زمینها و خانههایی که به عنوان دارالقرآن وقف شدهاند را بسازند تا بتوان در فعالیتهای قرآنی رونقی در سطح استان ایجاد کرد.
کلام آخر اینکه با توجه به اهمیت توسعه فرهنگ قرآنی که غایت نهایی مکتب اسلام و ائمه معصومین(ع) بوده است، به نظر ضروری میرسد که خیران به خصوص خیرانی که به عرصه فرهنگ علاقه وافری دارند، به این عرصه ورود کنند تا بتوانیم شاهد اعتلای فعالیتهای قرآنی در سطح استان و بلکه کشور باشیم.
انتهای پیام