کمبود بودجه‌های قرآنی را با ترویج وقف جبران کنیم
کد خبر: 3995686
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸

کمبود بودجه‌های قرآنی را با ترویج وقف جبران کنیم

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز، یکی از مهم‌ترین مشکلات فعالیت‎های قرآنی را کمبود بودجه دانست و افزود: در این زمینه می‌توانیم با ترویج وقف قرآنی مشکلات بسیاری را مرتفع کنیم.

زینب روستایی، رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اهمیت ترویج وقف قرآنی در جامعه گفت: یکی از مهم‌ترین مباحثی که لازم است در جامعه امروز مورد توجه واقع شود، بحث وقف قرآنی است. به نظر می‌رسد قالب اقشار جامعه نسبت به وقف آگاهی دارند مخصوصاً در استان فارس که در حوزه وقف جزو استان‌های پیشگام است هرچند در زمینه وقف قرآنی ضعف داریم اما در دیگر حوزه‌ها بحمد الهی استان فارس و شیراز جزو پیشگامان عرصه وقف هستند.

روستایی بیان کرد: مردم نسبت به وقف آگاهی دارند اما چیزی که اهمیت دارد این است که اهتمامی صورت گیرد و در تمام حوزه‌ها، مخصوصاً نهادهای مرتبط و سازمان اوقاف و امور خیریه و ادارات آن در شهرستان‌ها مردم را به سمت وقف قرآنی سوق دهند.

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز با بیان اینکه از ابعاد مختلفی می‌توان مردم را به سمت این نوع وقف‌ها در جامعه تشویق کرد، گفت: اگر به پیشینه و تاریخچه وقف نگاهی بیندازیم، خواهیم دید وقف حتی به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد. اگر در سیره حضرت رسول(ص) تأملی کنیم، موقوفاتی که از آن حضرت و سلاله پاکشان به جا مانده است یکی ازمهم‌ترین مشوق‌هاست.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: هر چند به صورت مستقیم کلمه وقف در آیات قرآن کریم نیامده است اما آن تأکیداتی که بر باقیات و صالحیات و اعمال حسنه و انفاق است یکی از مهم‌ترین مصادیقش همین بحث وقف است. اینکه بخواهیم وقف را به سمت ترویج معارف و فعالیت‌های قرآنی سوق دهیم، خوب است که به حدیث ثقلین پیامبر رسول اکرم(ص) توجه داشته باشیم که فرمودند «اِنّی تارِک فِیکُمُ الثَّقَلَیْن کِتابَ اللهِ». غالب وقف‌ها در جامعه ما در حوزه معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است، چیزی که اهمیت دارد این است که در مشاوره‌های وقف، توجه واقفان و خیران را به این قضیه جلب کنیم که یکی از دو بال حضرت رسول(ص) قرآن کریم است و آنان را به این سمت هم تشویق کنیم.

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز با تأکید بر اهمیت جلب توجه خیران به وقف‌های قرآنی گفت: پایه اصلی قوانین و اساس نظام جمهوری اسلامی قرآن کریم است و برای اینکه بتوانیم قرآن را به صورت واقعی و ملموس را در زندگی افراد وارد کنیم و به عبارتی سبک‌های زندگی قرآنی شود، باید برای قرآن هزینه کنیم. شاید اگر به نهادهای مرتبط مراجعه کنیم، یکی از مهم‌ترین مشکلات آنان در این حوزه نبود بودجه‌های قرآنی است که این مشکل را از طریق ترویج وقف در حوزه قرآن می‌توانیم حل کنیم.

روستایی در پایان به نقش رسانه‌ها در این عرصه اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها می‌توانند نقش مهم و مؤثری در این حوزه داشته باشند و همچنین ادارات اوقاف در استان‌ها می‌توانند گام‌های مؤثری در این حوزه بردارند و از طریق مشاوره‌های وقف نیات واقفان را به سمت سوق دهند که بتوانیم با استفاده از کارکرد وقف‌های قرآنی در توسعه و ترویج معارف قرآنی و عملی کردن این معارف در حیطه خانواده و جامعه گام مؤثری برداریم.

انتهای پیام
captcha