تعالی فعالیت‌های قرآنی نیازمند حمایت مردمی است
کد خبر: 3985924
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸

تعالی فعالیت‌های قرآنی نیازمند حمایت مردمی است

داور مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان اینکه قرآن و عترت دو بال تعالی جامعه هستند، گفت: همان‌طور که برای فعالیت‌های مذهبی مردم خودجوش ورود کرده و اتفاقات خوبی را رقم می‌زنند در حوزه قرآن هم باید ورود و حمایت کنند.

سعید رحمانی، داور مسابقات بین‌‎المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، علت اصلی موفقیت فعالیت‌های آموزشی قرآنی را مردم‌مدار بودن آن توصیف کرد و گفت: همان‌طور که مردم برای مناسک و مناسبت‌ها توجه ویژه‌ای به اهل بیت عصمت و طهارت دارند و فعالیت‌های فرهنگی ـ مذهبی را به صورت خودجوش انجام می‌دهند، در حوزه قرآن هم نیاز به ورود و حمایت آنان داریم.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: البته اگر حمایت و توجهی هم از سوی حکومت و دولت به فعالیت‌های قرآنی انجام می‌شود در راستای ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی است و در نهایت فعالیت‌های خودجوش مردم با تمام توان و ظرفیت و علاقه و انگیزه آن‌هاست که در این حوزه معنا پیدا می‌کند.

رحمانی بیان کرد: باید تلاش کنیم تا فعالیت‌های قرآنی در حوزه نیروی انسانی، سخت‌افزار و نرم‌افزار و همین‌طور جنبه‌های مالی آن از درون مردم بجوشد تا ماندگار بمانند البته جنبه‌های نظارت حکومت هم مشخص است و باید به وظایف خود عمل کند.

عضو سابق شورای عالی قرآن ابراز امیدواری کرد که اگر در این حوزه‌ها نقصی بوده است با آسیب‌شناسی و رصد دقیق این نقص‌ها شناسایی و توسط دولت و حکومت اسلامی برطرف شوند.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که فعالیت‌های قرآنی از دل مردم برنخیزد و مردم هوشمندانه و دلسوزانه و متعهدانه در این عرصه وارد نشوند، قطعاً به هدف اصلی دست نمی‌یابیم، گفت: در این راستا یکی از مهم‌ترین بخش کار تأمین مباحث مالی و مادی فعالیت‌های قرآنی است و چه زیباتر از اینکه این کار را به وسیله وقف قرآنی میان مردم ترویج دهیم.

رحمانی ادامه داد: باید این فرهنگ را میان مردم ترویج دهیم که همان‌طور که برای اشاعه فرهنگ اهل بیت(ع) با دقت و حمیت تمام وقف‌هایی صورت می‌گیرد باید در حوزه قرآن هم این کار را انجام دهیم تا به حدیث ثقلین پیامبر مکرم اسلام(ص) یعنی توجه به قرآن و عترت در کنار هم جامه عمل بپوشانیم و برای این کار هم راهی جز ترویج وقف قرآنی نداریم.

وی دو ثقل قرآن و عترت را دو بال جامعه اسلامی برای دستیابی به تعالی و پیشرفت دانست و گفت: وقف قرآنی هیچ تفاوتی با وقف‌های دیگری که در جامعه انجام می‌شود، ندارد بلکه مکمل است و می‌تواند فرهنگ اهل بیت(ع) را به خوبی مورد توجه قرار دهد و چون مردم با مشارکت و انگیزه و علاقه خودشان وارد این عرصه می‌شوند، طبیعتاً اگر دولت اسلامی در کنار آنها قرار گیرد و به وظایف سازمانی و ماهوی خود عمل کند ترکیب آن‌ها می‌تواند یک جامعه خوب قرآنی در حوزه آموزش را تشکیل دهد و بسیاری از نقص‌هایی که در این چند دهه داشتیم را برطرف کند.

داور مسابقات بین‌المللی قرآن در پایان اظهار کرد: اگر به 40 سال پیش خود نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم که در این عرصه مسیرهای بسیاری رفته‌ایم اما این مسیرها آنقدر چشمگیر است که اشباع نمی‌شویم و گمان می‌کنیم مسیرهای نرفته بسیار زیاد است لذا باید عزم خود را جزم کنیم و این مسیرهای نرفته را با کمک و همراهی مردم طی کنیم. اگر فرهنگ وقف قرآنی میان مردم رونق گیرد و به صورت قربة الی الله در جامعه انجام شود، زیبایی کار دو چندان شده و بهره‌برداری و ثمربخشی فعالیت‌های قرآنی را بیشتر خواهد کرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha