رونق فعالیت‌های قرآنی فقط با تولی‌گری مردم میسر است
کد خبر: 3985318
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳

رونق فعالیت‌های قرآنی فقط با تولی‌گری مردم میسر است

مبتهل بین‌المللی قرآن کریم تأکید بر ضرورت مردمی بودن فعالیت‌های قرآنی، گفت: معتقدم هرقدر دولت و نظام اداری از فعالیت‌های قرآنی دور باشند، این نوع فعالیت‌ها رونق بیشتری خواهند داشت. به طور کلی هر فعالیت دینی که متولی آن مردم هستند، رونق بسیار خوبی دارند.

سیدکریم موسوی، مبتهل بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با تأکید بر ضرورت مردمی بودن فعالیت‌های قرآنی، گفت: معتقدم هرقدر دولت و نظام اداری از فعالیت‌های قرآنی دور باشند، این نوع فعالیت‌ها رونق بیشتر خواهند داشت.


بیشتر بخوانید:


وی با بیان اینکه اتفاقی که موجب شده مقداری فعالیت‌های قرآنی کم فروغ شوند یا چراغ آن‌ها در برخی مکان‌ها خاموش شود همین مسئله است، افزود: اکثر فعالیت‌های دینی در کشورمان دارای متولی هستند و متولی آن‌ها هم مردم هستند وقتی متولی مردمی شد، مثل عزاداری اهل‌بیت(ع) یا مدرسه‌سازی و غیره این فعالیت‌ها رونق خوبی دارند.

موسوی با اشاره به کم بودن تعداد موقوفات قرآنی در کشور، گفت: در قضیه وقف هم همین جریان حاکم است یعنی وقتی مردم به عرصه مدرسه‌سازی ورود کردند، این کار خوب پیش رفت وگرنه پیش از این چنین نبود یا بحث کمک به ایتام و مستضعفان و کمک‌های مؤمنانه و غیره که از سوی نهادهای دولتی، اداری، کمیته امداد، بهزیستی و غیره برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی شد و مردم به خوبی به این قضایا ورود کردند و این کارها خوب پیش رفت.

این مبتهل بین‌المللی قرآن کریم با یادآوری اینکه ثقل اکبر، قرآن کریم است یعنی طبق فرمایش پیامبر(ص) مرکز حیات دین اسلام، قرآن و معارف اهل بیت(ع) هستند، گفت: همیشه برای نشر معارف اهل بیت(ع) و یا حتی گرامیداشت بقاع متبرکه و امامزادگان و هر آنچه که به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بازمی‌گردد مردم توجه خوبی دارند و با جان و دل هم در این راه هزینه می‌کنند و لذت می‌برند.

وی گواه این ادعا را برگزاری مراسم‌های باشکوه در ماه‌های محرم، صفر، شعبان، رجب و غیره دانست و افزود: اگر مرکزی هزینه‌کرد‌ها را از بین عوام‌الناس احصا کند و مشخص شود که چقدر واقف و خیر برای این قضایا فعالیت کرده و وقف می‌کنند، مشاهده خواهیم کردیم که چقدر این مبالغ خوب است یعنی ثقل اصغر که اهل بیت(ع) است بسیار خوب مورد توجه مردم قرار گرفته است و مردم همواره سعی می‌کنند در این مسیر وقف و هزینه کنند.

موسوی نقش رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و نظام حاکم را در این قضیه بسیار مؤثر دانست و گفت: مطمئناً تبلیغات خوبی برای این کارها شده و برای ساخت و ساز مراقد مطهر ائمه عصمت و طهارت(ع) هم برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی شده است که هر کدام از این‌ها سنت‌های حسنه هم هستند و به خوبی هم مدیریت می‌شوند.

این مبتهل بین‌المللی قرآن کریم در عین حال از عدم توجه به وقف قرآنی از سوی مردم و خیران گلایه کرد و گفت: هیچکس نمی‌تواند اهمیت و بزرگ بودن قرآن کریم را انکار کند و قرآن کریم از هر برنامه دیگری که در نظر بگیریم بزرگتر است اما هنوز نظام اداری، سازمان‌ها و مراکز، مردم، مسئولان و رسانه‌ها و همه کسانی که باید وقف قرآنی را تبلیغ و ترویج کنند تا خیران و مردم به سمت این نوع وقف سوق پیدا کنند، نسبت به این قضیه غفلت می‌ورزند چنانچه مشاهده می‌کنیم وقف در امور قرآنی نسبت به سایر وقف‌ها کمتر است در حالی که ثواب آن از سایر موقوفات کمتر که نیست حتی بیشتر هم هست چون نشر معارف و کلام خداست. که دنیا و آخرت را آباد می‌کند.

وی تأکید کرد: اتفاقاً هزینه کردن برای قرآن آنقدر پرثواب است که اصلاً قابل قیاس با برخی از کارهای وقفی نیست لذا اگر در این قضیه مقداری لنگ می‌زنیم چون تعداد موقوفات ما برای قرآن کم است و سازمان اوقاف، خطیبان و مداحان و سایر صاحبان تریبون این قضیه را خوب توجیه نکردند که وقف و کار خیر برای قرآن کمتر از وقف برای کارهای دیگر نیست بلکه بهتر است و ماندگاری بیشتری دارد.

انتهای پیام
captcha