مردم با وقف قرآنی آشنایی ندارند
کد خبر: 3976322
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۶

مردم با وقف قرآنی آشنایی ندارند

بازرس اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس بر ضرورت فرهنگ‌سازی وقف قرآنی در جامعه تأکید کرد و گفت: بسیاری از مردم هنوز با وقف قرآنی آشنایی چندانی ندارند.

اعظم جاوید، بازرس اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، بر ضرورت فرهنگ‌سازی وقف قرآنی در جامعه تأکید کرد و گفت: درست است که وقف با هر نیتی باقیات و صالحاتی برای واقفان محسوب می‌شود اما وقف قرآنی به دلیل اینکه موجب ترویج فرهنگ قرآنی می‌شود، مسلماً تأثیر بیشتری در جامعه خواهد داشت.

وی افزود: با ترویج فرهنگ قرآنی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش یافته و سبک زندگی‌ها ارتقا می‌یابد به‌ویژه اینکه وقف قرآنی برای کودکان انجام شود و این مسئله باعث می‌شود تا نسل آینده با آموزه‌های قرآنی آشنا شوند و به اصطلاح تربیت قرآنی داشته باشند و قطعاً با این کار هم جامعه و کشور در مقابل هجمه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی بیمه می‌شود.

جاوید با بیان اینکه بسیاری از مردم هنوز با وقف قرآنی آشنایی چندانی ندارند، اظهار کرد: برای فرهنگ‌سازی وقف قرآنی افراد صاحب تریبون و علما و خطبا برجسته و افرادی که سخن آنان در جامعه تأثیر دارد، خوب است که ورود کنند و به عنوان مثال در هر مناسبتی در زمینه وقف قرآنی سخن به میان آید تا مردم با این نوع وقف بیشتر آشنا شوند.


بیشتر بخوانید:


مدیر مؤسسه ذکر جمیل فارس با یادآوری اینکه تعداد بسیار کمی موقوفات قرآنی در استان و کشور وجود دارد، گفت: برخی از خیران هستند که نمی‌دانند اموال خود را چگونه در راه خیر هزینه کنند. معرفی وقف قرآنی به خیران و نیک‌اندیشان تأثیر شگرفی در تعداد موقوفات قرآنی خواهد داشت ضمن اینکه باید تلاش شود تا وقف‌های قرآنی به صورت عمومی صورت گیرد یعنی به یک موضوع خاص قرآنی محدود نشود تا بتوان از آن در زمینه انواع فعالیت‌های قرآنی استفاده کرد.

وی به پیشنهاد راه‌اندازی مجمع خیران قرآنی نیز اشاره کرد و گفت: چند سال است که راه‌اندازی این مجمع در سازمان تبلیغات اسلامی مطرح می‌شود اما هنوز عملیاتی نشده است. در هر صورت راه‌اندازی این مجمع یا فرهنگ‌سازی وقف قرآنی برای فعالیت‌های قرآنی برکت خواهد داشت.

مدیر مؤسسه ذکر جمیل فارس در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلاتی که در عرصه فعالیت‌های قرآنی به دلیل کمبود بودجه مواجه شده است، اشاره کرد و گفت: عمده فعالیت‌های مؤسسه ما برای کودکان است یعنی تلاش می‌کنیم تا نسل قرآنی را تربیت کنیم.

جاوید ادامه داد: یکسری کلاس‌های آموزشی قرآنی را برای کودکان در مؤسسه خود تعریف کرده‌ایم و در عرف جامعه قرآنی هم یکسری هزینه‌ها برای اساتید قرآنی در نظر گرفته می‌شود که ما در مؤسسه خود کمترین میزان هزینه را به اساتید اهدا می‌کنیم و آن‌ها نیز به دلیل تأثیرگذاری این فعالیت‌ها بر کودکان تدریس را می‌پذیرند.

وی یکی از طرح‌های این مؤسسه را اجرای طرح ملی «تلاوت» برشمرد و گفت: این طرح 6 ساله است یعنی دانش‌آموزان طی 6 سال در این طرح مشارکت دارند اما ماهیانه برای هر ترم آن‌ها مبالغی تعیین می‌شود که برخی از خانواده‌ها حتی از عهده پرداخت هزینه ماهانه 30 هزار تومان هم برنمی‌آیند بنابراین تلاش می‌کنیم تا بتوانیم کمک‌های خیران و نیک‌اندیشان را برای خانواده‌هایی که دوست دارند فرزند آن‌ها با قرآن آشنا شود اما هزینه آن را ندارند، جمع‌آوری کرده و صرف هزینه کلاس‌های این دانش‌آموزان می‌کنیم.

مدیر مؤسسه ذکر جمیل فارس در پایان یادآور شد: با وجود تمام این تلاش‌ها باز هم مبلغ بسیاری برای اجرای طرح‌های قرآنی که عمدتاً ملی یا استانی هم هستند، کم می‌آوریم به عنوان مثال برای طرح ملی تلاوت ماهانه 4 میلیون و 320 هزار تومان و در مجموع برای ترم 2 این طرح 20 میلیون تومان کم آورده‌ایم و امیدواریم که خیران در این زمینه ما را یاری رسانند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha