کارگشایی جهاددانشگاهی در بدنه بسیج / آموزش‌ها اشتغال محور باشند
کد خبر: 3988627
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸

کارگشایی جهاددانشگاهی در بدنه بسیج / آموزش‌ها اشتغال محور باشند

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس به ظرفیت‌های جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: نقش تسهیل‌گری و شفاف‌سازی که جهاددانشگاهی دارند، بسیار می‌تواند در بدنه بسیج کارگشا باشد.

به گزارش ایکنا از فارس، احمدرضا قاسمی، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس امروز، 14 مردادماه در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی این استان که به مناسبت فرا رسیدن ایام سالروز تأسیس این نهاد برگزار شد، خواستار هم‌افزایی بیشتر نهادها و مجموعه‌های علمی برای رشد و توسعه کشور شد و گفت: متأسفانه هنوز نتوانستیم هم‌افزایی در حوزه علمی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به تغییر دولت و شوراها ابراز امیدواری کرد: با ظرفیت دولت، مجلس و شوراها بتوان در این حوزه اتفاقات خوبی رقم زد به خصوص در استان فارس که ظرفیت‌های متعددی دارد.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: هر چند دانشگاه‌های ما از سمت آموزشی صرف به سمت دانشگاه‌های کارآفرین حرکت می‌کنند اما این حرکت بسیار کند و لاک پشتی است یعنی حرکت به تناسب توسعه علم و پیشرفت در حوزه تکنولوژی نیست و باید در جاهایی این سرعت بیشتر شود.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس به ظرفیت‌های جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: نقش تسهیل‌گری و شفاف‌سازی که جهاددانشگاهی دارد، بسیار می‌تواند در بدنه بسیج کارگشا باشد. نیروهای جهادی، ارزشی و انقلابی خوبی در بدنه بسیج هستند که این کار را تسریع ببخشند و  در این راستا می‌توان تفاهم‌نامه کلی میان جهاددانشگاهی و سپاه فجر استان منعقد شود تا بتوان در تمام شهرستان‌های استان همکاری بسیج و جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف رخ دهد.

وی با اشاره به فعالیت 4200 پایگاه علمی بسیج در سطح شهرستان‌های استان فارس گفت: هر کدام از این پایگاه‌ها می‌تواند نماینده‌ای در فضاهای آموزشی جهاد دانشگاهی به تناسب نیازمندی‌های هر منطقه و شهرستان داشته باشد بدین صورت که ابتدا نیازمندی‌ها احصا شده و بر اساس نیازمندی‌ها، آموزش‌های متناسب را در هر منطقه ارائه داد.

قاسمی دوره‌‌های آموزشی جهاددانشگاهی را پر از فرصت دانست و گفت: در بدنه بسیج هم می‌توان دوره‌های جدید به تناسب نیازهایی که دارد تعریف کرده و از ظرفیت جهاددانشگاهی برای آن استفاده کرد.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس با بیان اینکه آموزش به تنهایی کافی نیست بلکه باید منجر به ایجاد اشتغال شود، گفت: در این راستا در سازمان بسیج علمی هسته تعریف می‌کنیم و ترکیب بین رشته‌ای باید تبدیل به هسته‌های مسئله محور یا نیازمحور شوند و بر اساس آن اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

وی یکی دیگر از وظایف سازمان بسیج علمی را تسهیل‌گری برای نخبگان و کارآفرینان اعلام کرد و گفت: نخبگان و مخترعان و کارآفرینان به حمایت مادی یا معنوی نیاز دارند که در بحث حمایت‌های مادی بین 3 و نیم تا 5 میلیون تومان کمک بلاعوض می‌دهیم و اگر بیشتر هم نیاز باشد و در صورتی که اعلام نیاز یک سازمان و نهاد خاص برای آن پروژه شود، تا سقف 60 میلیون تومان یا بیشتر هم کمک می‌کنیم.

قاسمی اظهار کرد: برخی‌ها هم نیاز به حمایت معنوی دارند یعنی یک هویت اجتماعی در یک سازماندهی برای فرد یا شرکت ایجاد می‌کنیم هر چند متأسفانه بر روی بخش هویت علمی کار زیادی انجام نشده است و این مبحث بعضاً مورد غفلت واقع شده است به عنوان مثال پزشکی که در حوزه خودش دارای ابداعاتی بوده است، هیچ کس به سراغش نرفته و او را به جامعه معرفی نکرده است.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس همچنین گفت: در هم‌افزایی بسیج با جهاددانشگاهی می‌توان دوره‌های آموزشی برای بسیجیان برگزار کرد تا استعدادیابی در این دوره‌ها انجام شود ضمن اینکه نباید از بحث تربیت دینی هم غافل شویم.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به آموزش مهارت‌های زندگی و ارتباطی گفت: اگر از دوران ابتدایی مهارت‌های زندگی و همچنین مهارت‌های ارتباطی را به کودکان و نوجوانان خود آموزش می‌دادیم، جامعه دچار مشکلات کمتری بود زیرا یک تصویرسازی ذهنی برای فرد از دوران کودکی شکل نگرفته است و در این راستا جهاددانشگاهی می‌تواند سرفصل‌هایی تعریف کند تا فرزندان پاسدار در کنار دوره‌های آموزشی، این نوع مهارت‌ها را آموزش ببینند.

قاسمی با تصریح اینکه باید با مجموعه جهاددانشگاهی صحبت و تعامل داشته باشیم تا این تعاملات تبدیل به یک فهم مشترک شده و در نهایت بتوان از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنیم، گفت: با دانشگاه شیراز تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردیم که این دانشگاه بتواند در راستای انجام مأموریت‌های خود از تمام ظرفیت‌های بسیج استفاده کند و برای جهاددانشگاهی هم می‌توان چنین تفاهم‌نامه‌ای داشته باشیم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس بیان کرد: می‌توان با همکاری جهاددانشگاهی و پایگاه‌های علمی بسیج دوره‌های آموزشی جدید را به تناسب زیست بوم هر منطقه ایجاد کنیم تا منجر به کارآفرینی در آن منطقه شود.

مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس هم در این دیدار به راه‌اندازی پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ذیل این نهاد اشاره کرد و گفت: بحمد الهی این پارک هم اکنون وضعیت خوبی دارد و از سال گذشته هم یک غرفه در فرهنگسرای صنایع فرهنگی کیش برای این پارک راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم محصولات شرکت‌های این پارک را در آنجا به فروش برسانیم.

وی با یادآوری اینکه یکی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان فارس حمایت از این پارک بوده است و بناست که در این پارک هم اهداف شورای فرهنگ عمومی استان دنبال شود، گفت: بحمد الهی با مجموعه سپاه و بسیج برای ارائه خدمت به مردم و کمک به توسعه و تعالی انقلاب اسلامی اهداف مشترک داریم و در این راستا می‌توانیم همکاری‌های مشترکی داشته باشیم.

بابایی یکی از نیازهای امروز جامعه را توسعه مباحث علمی و پژوهشی برشمرد و گفت: در این راستا می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های سازمان بسیج علمی همکاری‌های مناسبی داشته باشیم.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با یادآوری اینکه این نهاد از روز اول با مأموریت فرهنگی به منظور توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی تشکیل شده است، گفت: همواره تلاش شده است تا بر اساس اهداف نظام و منویات رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم.

وی یکی از دغدغه‌های امروز را تربیت منابع انسانی متعهد و متخصص دانست و افزود: در این راستا از سه سال پیش کانون ارزیابی شایستگی مدیران را در مجموعه جهاددانشگاهی راه‌اندازی کردیم که در استان فارس هم با استقبال خوبی مواجه شده است و در این کانون با استفاده از ظرفیت سازمان دانشجویان جهاد هم می‌توان افراد نخبه و متعهد و متخصص را شناسایی کرده و از آن‌ها برای آینده کشور استفاده کنیم.

بابایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی گفت: تمام تلاش ما در مجموعه جهاددانشگاهی بر این بوده است تا آموزش‌ها به صورت اشتغال محور ارائه دهیم و حتی برای این کار دوره‌های آموزشی مشاغل خانگی را راه‌اندازی کردیم که سهمیه استان فارس 3 هزار بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه تجربیات خوبی در حوزه‌های مختلف در این نهاد داریم که می‌توانیم با سایر سازمان‌ها به اشتراک بگذاریم، گفت: بزرگترین مشکل برای عدم همکاری‌ها، عدم شناخت مأموریت‌های هر سازمان است که این مشکل هم با رایزنی و تعامل برطرف خواهد شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha