تلاش جهاددانشگاهی برای رفع نیازهای روز جامعه / نقش جهاد علمی تضعیف نشود
کد خبر: 3987904
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰

تلاش جهاددانشگاهی برای رفع نیازهای روز جامعه / نقش جهاد علمی تضعیف نشود

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس، یکی از محاسن عمده و قابل تحسین جهاددانشگاهی را تعدد آموزش‌های علمی بر اساس نیازمندی مخاطب در جامعه بدون توجه به محدودیت جنسی و سنی دانست.

احمدرضا قاسمی، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن چهل و یکمین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، یکی از محاسن عمده و قابل تحسین این نهاد را تعدد آموزش‌های علمی بر اساس نیازمندی مخاطب در جامعه بدون توجه به محدودیت جنسی و سنی دانست.

وی افزود: هر فردی بر اساس نیازهای خود می‌تواند در جهاددانشگاهی بر اساس متد روز آموزش‌های لازم را برای اشتغال یا کارآفرینی یا توسعه کار دریافت کند.

قاسمی با بیان اینکه گسترش فضای آموزشی جهاددانشگاهی در سایه تعاملات بیرونی محقق می‌شود، گفت: جهاددانشگاهی تقریباً برای جامعه و مخاطب قابل شناخت و فهم است اما مسئله مهم این است که این نهاد چگونه می‌تواند با تعاملی که با سازمان بسیج علمی دارد، از ظرفیتی مانند بسیج که 4200 پایگاه در سطح استان فارس و 56 هزار پایگاه در سطح کشور دارد، به عنوان یک شبکه و زنجیره آموزشی استفاده کند.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری فارس با یادآوری اینکه بسیج علمی 40 پایگاه علمی و 7 مرکز رشد دارد که باید امسال این تعداد به 11 مرکز و یک مرکز نوآوری برسد، گفت: با توجه به این ظرفیت‌ها، بسیج علمی می‌تواند برای قسمتی از فضاهای آموزشی در قالب هسته‌های آموزش در پایگاه‌های علمی از ظرفیت جهاددانشگاهی استفاده کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در جهاددانشگاهی فارس گفت: این پارک به لحاظ موقعیتی و فضایی که در اختیار دارد، یک کار نو است و فضاهای آن مانند پارک علم و فناوری است یعنی زیرساخت‌هایی در اختیار افراد در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی قرار می‌دهد که بتوانند فعالیت خود را در آنجا نشان دهند.

قاسمی بر ضرورت تبلیغ بیشتر این پارک در رسانه‌های فضای مجازی، مکتوب و صدا و سیما تأکید کرد و گفت: حتی برای معرفی بیشتر این پارک می‌توان از ظرفیت بیلبوردهای شهری استفاده کرد تا مردم به لحاظ دیداری با فضای این پارک آشنا شوند.

وی با تأکید بر اینکه باید هنرمندان و کارآفرینان و افرادی که در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع نرم فعالیت می‌کنند با ظرفیت‌های جهاددانشگاهی آشنا شوند، پیشنهاد داد: این نهاد تفاهم‌نامه همکاری با مجموعه‌های فرهنگی مانند معاونت فرهنگی سپاه، سازمان بسیج هنرمندان و حتی شهرداری‌ها امضا کند.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری فارس با بیان اینکه شهرداری‌ها در این حوزه نقش بسیار خوبی می‌توانند ایفا کنند، گفت: همچنین مجموعه کانون کارآفرینی استان یا سایر ظرفیت‌ها و نهادهای علمی و فرهنگی می‌توانند حمایت‌های مادی و معنوی خوبی را از پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی فارس داشته باشند.

قاسمی در ادامه در پاسخ به اینکه توانمندی نیروهای جهادی را در حل مسائل کشور چگونه ارزیابی می‌کنید، فرمایشات رهبر معظم انقلاب را مبنی بر اینکه نیاز به جبهه علمی داریم، یادآور شد و گفت: جبهه یعنی عناصر هم‌راستا و افرادی که وجه کاری مشترک دارند، می‌توانند در کنار یکدیگر دست به هم‌افزایی زده و یک هم‌آفرینی ایجاد کنند تا در نهایت یکپارچگی علمی به وجود آید.

وی یکپارچگی علمی را لازمه تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص در قله بودن استان فارس و همچنین تحقق بیانیه گام دوم انقلاب که نخستین توصیه آن پیشرفت علم و دانش است، دانست و گفت: اکنون در این قضیه عملکرد بسیار ضعیفی در استان فارس داریم و متأسفانه موازی‌کاری و عدم یکپارچگی و نداشتن شیرازه علمی در استان فارس باعث شده است که نقش جهاد علمی تضعیف شود.

قاسمی در پایان افزود: هر سازمان و نهادی در استان فارس یک گوشه کار را بسیار عالی انجام می‌دهد اما هم‌افزایی لازم میان آنان و ید واحدی در این عرصه وجود ندارد تا این نهادها را یکپارچه کرده و چتر حمایتی خود را بالای سر همه آن‌ها بگستراند و هر کدام در یک مسیر ولی با عملکرد متفاوت حرکت کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha