جهاددانشگاهی؛ نمادی موفق از خوداتکایی / موانع مجموعه‌های علمی را برطرف کنیم
کد خبر: 3988574
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۷

جهاددانشگاهی؛ نمادی موفق از خوداتکایی / موانع مجموعه‌های علمی را برطرف کنیم

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، جهاد دانشگاهی را نمادی موفق از خوداتکایی برای هموار کردن مسیر خودکفایی دانست و گفت: جهاد دانشگاهی با پذیرفتن اصل خواستن و توانستن و با توکل به خدا، دستاوردها و موفقیت‌های چشمگیری در سیطره دانش و سوق‌دادن آن به محیط‌های کاری و تولیدی به دست آورده و به لحاظ عملکرد نمره قابل قبولی دارد.

به گزارش ایکنا از فارس، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی شامگاه چهارشنبه، 13 مردادماه در جمع خبرنگاران ضمن تبریک فرا رسیدن چهل و یکمین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، این نهاد انقلابی را نمادی موفق از خوداتکایی برای هموار کردن مسیر خودکفایی دانست.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با پذیرفتن اصل خواستن و توانستن و با توکل به خدا، دستاوردها و موفقیت‌های چشمگیری در سیطره دانش و سوق‌دادن آن به محیط‌های کاری و تولیدی به دست آورده و به لحاظ عملکرد نمره قابل قبولی دارد، تصریح کرد: آنچه امروز احساس می‌شود آن است که جنبه کاربردی علوم در رشته‌های مختلف توسط این نهاد باید به کارخانجات و مؤسسات تولیدی و خدماتی راه یابد و حتی آموزش نحوه مصرف نیز باید به گونه‌ای علمی که کاهش مصرف و هزینه را در پی داشته باشد در دستور کار این نهاد قرار گیرد.

رضایی کوچی با یادآوری دستاوردهای جهاددانشگاهی افزود: جهاد دانشگاهی‌ طی چهار دهه فعالیت، با اتکا به قابلیت‌های بالقوه و بالفعل و توان و استعدادهای اساتید و دانشجویان نخبه، خدمات و تلاش‌های گسترده و خلاقانه‌ای به ویژه در دوران دفاع مقدس از خود به جای گذاشته است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که جهاد دانشگاهی در عرصه‌های علمی، صنعتی، کشاورزی و به ویژه مسائل فرهنگی و اجتماعی در شهرها و مناطق مختلف کشور اقدامات مفید و قابل‌ تأملی داشته که در بهبود امور و کیفیت‌بخشی کارها مؤثر بوده است.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جهاد دانشگاهی به واسطه پشتوانه قوی علمی ـ تحقیقاتی و ارتباط با مراکز پژوهشی در روند رشد کمّی و کیفی تولید در بخش‌های مختلف از جمله دامداری‌ها و انواع کِشت‌ها به خصوص پرورش گیاهان دارویی، نقش داشته و در پاره‌ای موارد کشور را به مرز خودکفایی و صادرات رسانده است.

وی ادامه داد: البته اکتفا کردن به این موارد، نوعی در جازدن و ایستایی است و با توجه به نیروهای جوان، خلاق و مستعد باید طرحی نو درانداخت تا شکوفایی علمی و پژوهشی را در تمام بخش‌ها بیش از پیش نظاره‌گر باشیم.

رضایی تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش دانشمندان و فرهیختگان، فضای علمی، تحقیقاتی و فرهنگی مراکز علمی و عمومی کشور در زمینه‌ها و ابعاد مختلف، جهش قابل قبولی داشته و کارهای مفید و سازنده‌ای انجام شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیشرفت فراوان در ساخت ادوات نظامی و رشد خارق‌العاده در صنعت فضایی نیز قابل چشم‌پوشی نیست، گفت: در زمینه علوم انسانی که یکی از زیر ساخت‌های اصلی فرهنگ و آداب و رسوم‌ جوامع است نیز خدمات شایانی از جمله تألیفات متعدد، مقالات و تحقیقات درخور و شایسته‌ای انجام شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به رقابت‌هایی که در زمینه تجارت و مبادلات کالاها در سطح بین‌المللی وجود دارد، یقینا کاوش‌های علمی در نوع تهیه کالا و عرضه آن مؤثر و تأثیرگذار خواهد بود.

رضایی افزود: حوزه پژوهش و تحقیقات از بخش‌های مهم جهاد دانشگاهی است که با ‌سرمایه‌گذاری بیشتر و تمرکز بر دانش‌های نوین و اطلاعات، آگاهی‌ها و توسعه‌های کنونی جوامع پیشرفته و آموزش و سرایت آن در بین اساتید و دانشجویان می‌توان روحیه خودباوری را در آن‌ها تقویت کرد و با بهروری از امکانات و ظرفیت‌های موجود دانشگاهی و فضاهای بیرون‌ بر مشکلات و مسائل جاری کشور، استان و مناطق، فایق آمد.

وی همچنین در پاسخ به چگونگی ارتباط و تعامل با جهاد دانشگاهی نیز گفت: به‌طور کلی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان به عنوان قانون‌گذاران و نظارت‌کنندگان بر امور از جمله دانشگاه‌ها با ارتباط و شناخت مشکلات و نیازمندی‌های آن‌ها و با ایجاد پل‌های مراوداتی بیش‌تر و مرتبط نمودنشان به ادارات، سازمان‌ها، نهادها و به‌ویژه بخش‌های تولیدی، کشاورزی و صنعتی بهتر و آسان‌تر می‌توانند از پتاسیل و ظرفیت‌های علمی کشور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آمورش عالی و تحقیقاتی استفاده ‌کنند.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید آفت‌ها و مشکلات مسیر رو به جلوی مجموعه‌های علمی را شناسایی و مطالعه کرد و برای رفع نواقص کوشید و در جایی هم که موانع قانونی، سد راه است مجلس شورای اسلامی می‌تواند گره‌گشا باشد.

رضایی با بیان اینکه امروز آگاهی و اطلاع از دنیای پیرامون خود، ارمغان بهتر زیستن را در پی‌دارد، اظهار کرد: به‌ویژه در مسائل عقیدتی و فرهنگی که باید توجه داشت، توجیهات و مستندات هر چقدر علمی و منطقی باشد، تأثیرگذاری آن بیشتر است، بنابراین جهاد دانشگاهی که حلقه اتصال دانشگاه و مردم است و عاملی حیاتی در ارتقا و شکوفایی جامعه در ابعاد گوناگون به شمار می‌آید.

انتهای پیام
captcha