ورود جهاددانشگاهی به رفع خلأهای فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3988809
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
حنیفی تأکید کرد:

ورود جهاددانشگاهی به رفع خلأهای فعالیت‌های قرآنی

داور بین‌المللی مسابقات قرآن با اشاره به فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی و راه‌اندازی خبرگزاری ایکنا، گفت: تأسیس ایکنا موجب شد تا نقیصه اطلاع‌رسانی اخبار قرآنی در کشور برطرف شود و انصافاً جای چنین کاری هم خالی بود.

علی اکبر حنیفی، پیشکسوت و داور بین‌المللی مسابقات قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تبریک فرا رسیدن چهل و یکمین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، گفت: انصافاً جهاددانشگاهی فعالیت‌های بسیار چشمگیر و سطح بالا و علمی در کشور انجام داده است.

وی جهاددانشگاهی را نهادی بسیار مؤثر در سطح کشورمان توصیف کرد و افزود: جهاددانشگاهی اقدامات بسیار اساسی در سطح بالایی انجام داده است که مایه افتخار کشورمان است و شکی در این قضیه نیست.

حنیفی، فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی را یادآور شد و گفت: از ابتدای انقلاب، جهاددانشگاهی در حوزه قرآن فعالیت‌های بسیار خوبی انجام داد و قبل از تأسیس خبرگزاری ایکنا، مسئولان و مؤسسان این رسانه قرآنی در حین تحصیل در دانشگاه تهران، یکسری برنامه‌های قرآنی زیرنظر جهاددانشگاهی اجرا و جلسات قرآنی برپا می‌کردند که از جمله این افراد می‌توان به رحیم خاکی و غیره اشاره کرد.

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن با بیان اینکه پس از آن خبرگزاری ایکنا به همت جهاددانشگاهی تأسیس شد و در زمینه فعالیت‌هایش هم بسیار پیشرفت کرد، ایکنا را یک خبرگزاری بسیار برجسته و جهانی که اخبار آن به زبان‌های مختلف ترجمه می‌شود، توصیف کرد.

وی با تصریح اینکه تأسیس ایکنا موجب شد تا نقیصه اطلاع‌رسانی اخبار قرآنی در کشور برطرف شود و انصافاً جای چنین کاری هم خالی بود، گفت: جهاددانشگاهی اقدامات بسیار خوبی در حوزه قرآن انجام داده است و حتی بهتر از این هم می‌تواند زیرا ظرفیت و توانایی علمی انجام چنین کاری را دارد زیرا افرادی را به کار می‌گیرد که دارای توانمندی‌های بالایی هستند.

اطلاع‌رسانی مسائل قرآنی چالشی‌تر شوند

حنیفی در عین حال از مسئولان خبرگزاری ایکنا خواست تا در حوزه اطلاع‌رسانی‌های قرآنی، مسائل را مقداری چالشی‌تر کرده و مسائل را شجاعانه و بدون تعارف بیان کنند تا بتوان مشکلات این حوزه را برطرف کرد و ادامه داد: البته ممکن است زمانی که مسائل را چالشی‌تر مطرح کنیم، مقداری با خبرنگاران و رسانه برخورد شود و این هم یک مشکل است و به این عرصه لطمه می‌زند که مسائل آن طور که باید و شاید موشکافی نشود.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه مشکلات قرآنی را در هر سطح و جایی که باشد، باید شناخت، گفت: درد را باید اول شناخت و ریشه آن را پیدا و سپس درمان کرد و صرف با تشویق همه مسائل حل نمی‌شود.

وی همچنین گفت: جهاددانشگاهی به نوبه خودش به خوبی توانسته است اقداماتی در حوزه فرهنگی انجام دهد و به طور کلی هر یک از نهادهای فرهنگی اقداماتی انجام داده‌اند اما کافی نیست یا هم اکنون کافی نیست.

حنیفی یادآور شد: زمانی که ایکنا تأسیس شد، جامعه قرآنی بسیار خوشحال شدند زیرا جامعه قرآنی از غربت درآمدند و فعالیت‌های قرآنی ایران به دنیا معرفی شد اما اکنون شاید این اقدامات کافی نباشد و ضرورت دارد فعالیت‌های دیگری انجام شود که جای دارد خبرگزاری ایکنا در این باره گفت‌و گوهایی داشته و پیشنهاداتی را دریافت کند.

به آینده فعالیت‌های قرآنی فکر کنیم

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن تأکید کرد: تمام نهادهای فرهنگی باید به قرآن و آینده فعالیت‌های قرآنی کشور فکر کنند و به پست، مقام و محدودیت‌هایی که عمدتاً به دلیل کمبود بودجه است، توجهی نکنند گرچه اغلب نهادهای قرآنی زیردست جایی هستند و یک مسئول بالادستی در حوزه قرآن در کشورمان نداریم.

وی اظهار کرد: بالاترین مسئول قرآنی در کشور یک معاون وزیر است، یعنی هیچ کدام از نهادهای قرآنی استقلالی ندارند و بعضاً هم می‌گویند استقلال دارند در صورتی که در کارشان مشاهده می‌کنیم که چنین نیست و کاری از آن‌ها بر نمی‌آید بنابراین این مسائل انباشته می‌شود و به جایی می‌رسیم که جامعه قرآنی احساس می‌کند کسی ندارد.

حنیفی با بیان اینکه تعداد بسیاری قاری و حافظ در کشورمان وجود دارد که به عالی‌ترین مقامات و مدارج فنی و مهارتی و علمی قرآنی رسیده‌اند اما هیچ شأنی ندارند، در صورتی که باید از این‌ها در پست‌های حساس کشورمان استفاده شود، گفت: پیامبر مکرم اسلام(ص) از میان حافظان و قاریان مسئولان اعم از استانداران و فرماندهان جنگ را انتخاب می‌کردند اما آیا امروز چنین چیزی در کشورمان وجود دارد. متاسفانه خیر قاریان و حافظان ما هیچ شأنی ندارند.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با طرح این سؤال جوانی که در راه فعالیت‌های قرآنی قدم گذاشته است به کجا خواهد رسید و شأن آینده آن چه خواهد بود که در یک رشته قرآنی قهرمان شود، گفت: قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی به خوبی دیده می‌شوند و حتی گاهی آنان را در فدراسیون مربوطه استخدام کرده یا سرپرست یک هیئت قرار می‌دهند اما آیا چنین اقداماتی را برای قهرمانان قرآنی خود انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه حتی هنرمندان هم وقتی در رشته خود پیشرفت می‌کنند، شأنی پیدا می‌کنند اما قاریان و حافظان قرآن جایگاهی ندارد، گفت: البته اینگونه نیست که بگوییم هیچ کاری انجام نشده است و ارزیابی‌هایی انجام می‌شود اما کسی پیگیر این کارها نیست.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha