لازمه پیشرفت کشور توجه به ایده‌های جهاددانشگاهی است
کد خبر: 3988807
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۱

لازمه پیشرفت کشور توجه به ایده‌های جهاددانشگاهی است

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به ظرفیت‌های جهاددانشگاهی گفت: اگر قرار باشد كشور بر مدار پیشرفت، علم، دانش و فناوری اداره شود، چاره‌ای جز تن دادن به ایده‌های جهاددانشگاهی و مراكز علمی وجود ندارد.

محمدحسن اسدی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ظرفیت‌های این نهاد انقلابی را  بیان کرد و گفت: ظرفیت بسیار خوبی از نظر زیرساخت‌ در جهاددانشگاهی نهفته است.

وی با بیان اینكه اقدامات خوب و شاخصی طی چهار دهه فعالیت جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف انجام شده است، افزود: اگر قرار باشد كشور بر مدار پیشرفت، علم، دانش و فناوری اداره شود، چاره‌ای جز تن دادن به ایده‌های جهاددانشگاهی و مراكز علمی وجود ندارد.

اسدی تصریح كرد: امروز مدیریت و برنامه استراتژیك دیگر معنایی ندارد، چرا كه سرعت تغییرات در دنیا به گونه‌ای بالاست كه باید تفكر استراتژیك داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: اگر طی سال‌های اخیر گفته می‌شد هر پنج سال علم دو برابر می‌شود اما امروزه هر دو سال، علم دو برابر می‌شود.

وی همچنین با بیان اینكه قیمت گذاری روی فكر و اندیشه و دانش كار سختی است، گفت: امروز ژاپن كشوری فوق پیشرفته است و طبق برآوردها این كشور ٢.٢ برابر كل بودجه جهان ارزش دارد.

اسدی با تأکید بر اینکه نباید از تولید فكر و نرم افزار عقب بمانیم، گفت: اگر بخواهیم از كشور جهان سومی پا به عرصه كشوری در حال توسعه بگذاریم، باید كشور را بر مدار علم و تكنولوژی و آی تی به گردش در بیاوریم و جهاددانشگاهی یكی از مهم‌ترین مراكزی است كه می‌تواند در این باره كمك كند.

وی ادامه داد: همچنین در عرصه مدیریت شهری اگر بخواهیم به یك رشد و تعالی در مباحث مدیریت شهری و عرصه خدمات ارزان، خوب و ساده برسیم باید بستر فناوری شهر الكترونیك، شهر هوشمند و شهرداری الكترونیك فراهم کنیم و تا زمانی كه مردم برای دریافت خدمات وارد شهرداری شوند، پرسنل خسته و مردم ناراضی هستند و در این بین شاید اتفاقات ناخوشایندی هم بیفتد و مردم برای رسیدن سریع‌تر به خواسته‌هایشان، تن به یكسری كارهایی مانند استفاده از دلال و واسطه دهند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: در صورتی كه مراجعه حضوری به شهرداری را كم یا قطع كنیم، همه موارد شفاف می‌شود اما اینكه چه زمانی این بستر فراهم می‌شود باید گفت زمانی است كه آی‌تی و فناوری به میدان بیاید.

وی همچنین گفت: در عرصه حمل و نقل عمومی نیز در كشورهای پیشرفته و در حال توسعه هیچگاه به اندازه مردم ایران از ماشین در خیابان‌ها استفاده نمی‌‌کنند، در حالی‌که امروز سهم ناوگان عمومی در سطح شهر شیراز ١٢ درصد است و ٨٨ درصد از مردم برای انجام امور بیرون از منزل از ماشین شخصی استفاده می‌كنند و ما باید سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.

اسدی با تأکید بر اینکه باید از افراد نخبه، اهل فناوری، شركت‌های دانش بنیان و جهاددانشگاهی برای ارائه راه‌حل‌ها در این باره استفاده شود، آمادگی شورای ششم شیراز برای آغاز فصل جدیدی از همكاری با جهاددانشگاهی را اعلام کرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha