کد خبر: 4312733
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۷:۳۳

تأمین بیش از 60 درصد درآمد شهری شیراز در قالب سرمایه‌گذاری‌ها

شهردار شیراز اعلام کرد که بیش از ۶۰ درصد درآمد شهرداری در قالب سرمایه‌گذاری‌ها و منابع پایدار تأمین می‌شود.

مدیران شهری شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، محمدحسن اسدی، شهردار شیراز امروز شنبه، سوم آبان در جریان بازدید از پروژه توقفگاه ۱۱۳ هکتاری ماشین‌آلات سنگین در شیراز با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد درآمد شهرداری در قالب سرمایه‌گذاری‌ها و منابع پایدار تأمین می‌شود، اظهار کرد: بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، چنین پروژه‌ای از وظایف ذاتی شهرداری است و اجرای آن اقدامی میمون و ارزشمند برای شهر به شمار می‌رود.  

وی افزود: از مجموع ۶۱ هزار میلیارد تومان قراردادهای سرمایه‌گذاری منعقدشده، سهم این پروژه بیش از ۴.۵ هزار میلیارد تومان بوده و ارزش فعلی آن حتی اکنون که در مراحل ساخت قرار دارد، به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.  

اسدی خروج ماشین‌آلات سنگین از سطح شهر، تمرکز حمل بار در محدوده‌ای مناسب، کاهش آلودگی و افزایش نظم ترافیکی را از اهداف این طرح قلمداد کرد و گفت: ایجاد امکاناتی نظیر استراحتگاه، اورژانس، آتش‌نشانی، دفاتر کاری، سرویس‌های بهداشتی، انبار، نمایشگاه خودروهای سنگین و پمپ‌بنزین بخشی از زیرساخت‌هایی است که به درآمد پایدار شهرداری کمک خواهد کرد.  

شهردار شیراز تصریح کرد: این پروژه نماد احترام به رانندگان و تلاشی برای ساماندهی حمل بار است؛ شهری درون شهر که برای نظم، آسایش و کارآمدی طراحی شده است.  

ساماندهی ضایعات‌فروشان؛ چهره‌ای تازه از نظافت شهری  

در ادامه این بازدید، اسدی با اشاره به سایت ۲۸ هکتاری ساماندهی ضایعات‌فروشان گفت: هدف این طرح مقابله با پدیده پراکنده‌ای است که موجب پاره شدن کیسه‌های زباله و تخریب چهره شهر می‌شود و با ساماندهی تشکل‌های بازیافت در محیطی ایمن و استاندارد، این معضل برطرف خواهد شد.  

وی تأکید کرد: اتحادیه و صنف بازیافت با راه‌اندازی این مجموعه در محیطی بهداشتی و سامان‌مند مستقر می‌شوند و از این منظر، شیراز به وضعیت مطلوبی خواهد رسید.  

تحقق واقعی مفهوم ساماندهی در دوره کنونی مدیریت شهری  

مسعود زارعی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز در حاشیه این بازدید گفت: تحقق مفهوم ساماندهی در این دوره مدیریتی از برجسته‌ترین دستاوردهای شهرداری است.  

وی افزود: در این دوره، ساماندهی به‌صورت واقعی و کارآمد در نقاط مختلف شهر محقق شده و پروژه‌های ۱۱۳ هکتاری، ۲۸ هکتاری و سایت ۳۰۰ هکتاری نمونه‌هایی از این اقدام هستند که شهر از دهه‌های گذشته به آن‌ها نیاز مبرم داشت.  

زارعی گفت: در قالب بسته‌های مختلف، این طرح‌ها با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری مستقیم شهرداری در حال اجراست و مسیر خدمات شهری شیراز را به سمت نظم و کارآمدی سوق داده‌اند.    

مدل جدید سرمایه‌گذاری خدماتی؛ الگویی برای کلان‌شهرها  

علیرضا اسکندری، رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز، اظهار کرد: از ابتدای دوره ششم شورا، سازمان مدیریت حمل بار پروژه‌ای تحت عنوان سایت ساماندهی ماشین‌آلات سنگین را بررسی و در سال ۱۴۰۲ قرارداد آن را با سرمایه‌گذار منعقد کرده است.  

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی شهریور سال آینده به بهره‌برداری برسد. سرمایه‌گذاری‌های این دوره برخلاف دوره‌های پیشین که محدود به حوزه‌های مسکونی و تجاری بود، به سمت پروژه‌های خدماتی هدایت شد؛ پروژه‌های ۲۸ هکتاری ضایعات‌فروشان، ۳۰۰ هکتاری مشاغل و توقفگاه ماشین‌آلات سنگین نمونه‌هایی از این تغییر رویکرد هستند.  

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: این پروژه‌ها مدلی نوین از مشارکت اقتصادی میان شهرداری و بخش خصوصی را پایه‌گذاری کرده‌اند و موفقیت آن‌ها باعث توجه دیگر کلان‌شهرها به این الگوی بومی شده است. 

اسکندری بیان کرد: در شرایط اقتصادی ناپایدار کشور، شهرداری شیراز با توان مدیریتی و عزم جدی توانسته این پروژه‌ها را پیش ببرد و مسیر توسعه عدالت‌محور را هموار سازد.    

حرکت اقتصاد شهری به‌سوی سرمایه‌گذاری پایدار  

حمیدرضا اسماعیلی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز هم در این بازدید با اشاره به سهم این پروژه در میان قراردادهای سرمایه‌گذاری گفت: شهرداری طی سه سال گذشته بالغ بر ۶۱ هزار میلیارد تومان در قالب ۳۰ قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد کرده که سهم این پروژه بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.  

وی افزود: ارزش افزوده این طرح پس از سرمایه‌گذاری به بیش از ۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد و توقفگاه شامل بخش‌هایی چون پمپ‌بنزین، آتش‌نشانی، پارکینگ، انبار، سایت مدیریت بحران و زیرساخت‌های رفاهی مورد نیاز رانندگان خواهد بود.  

معاون شهردار شیراز تصریح کرد: یکی از معضلات اصلی شهر توقف خودروهای سنگین در معابر و کنار منازل بود که با راه‌اندازی این پروژه ساماندهی می‌شود.

به گفته اسماعیلی، بخش پارکینگ تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود و سایر بخش‌ها حداکثر تا نیمه نخست ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید.  

معاون شهردار شیراز اعلام کرد: تاکنون نزدیک به 2000 میلیارد تومان برای آماده‌سازی معابر، دفع آب‌های سطحی، نصب تیر برق و تأمین زیرساخت‌های گاز و برق هزینه شده است. 

انتهای پیام
captcha