جذب نوجوانان به قرآن با برنامه‌های خشک میسر نمی‌شود
کد خبر: 4070191
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
عوامل جذب نسل جدید به قرآن / ۹

جذب نوجوانان به قرآن با برنامه‌های خشک میسر نمی‌شود

نائب رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی فارس در تبیین عوامل جذب نسل جدید به قرآن کریم گفت: باید برای نوجوانان برنامه‌های نو و مهیجی به وجود بیاوریم تا جذب شوند نه اینکه با برنامه‌های خشک به دنبال این کار باشیم.

مریم میرزاده، نایب رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی فارسمریم میرزاده، نایب‌رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به مهم‌ترین عوامل جذب نسل جدید به فعالیت‌های قرآنی گفت: بیشترین کارایی برای این کار مختص نونهالان، مقطع مهد و پیش‌دبستانی است.

وی تصریح کرد: ضمیر کودکان در این مقطع سنی مانند یک لوح سفید است و اگر چیزی را یاد بگیرند به خوبی در ذهنشان تثبیت می‌شود و از یاد نمی‌برند لذا بسیار خوب است در وزاتخانه‌ها به خصوص آموزش و پرورش تصمیمی اتخاذ شود که در برنامه‌های مقطع پیش‌دبستانی صد در صد به برنامه‌های قرآنی اهمیت داده شود تا کودکان بیشتر به این امر تشویق شوند.

میرزاده تأکید کرد: باید برنامه‌هایی را برای این مقطع سنی انجام دهند که جذب شوند به‌طور مثال با قصه‌گویی، نمایش‌ها و نمایش‌های عروسکی، کودکان را به برنامه‌های قرآنی جذب کنیم.

نایب‌رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی فارس با بیان اینکه نوجوانان و جوانان در این مقطع سنی، آرمان‌گرایی بیشتری دارند و هیجانی کار می‌کنند، اظهار کرد: در این مقطع نیز می‌توانیم با برنامه‌های مناسب آن‌ها را جذب کنیم. الگوپذیری‌ مناسبی که در این سنین خود را نشان می‌دهد متأسفانه در جامعه آن‌طور که باید و شاید نیست یعنی آن‌هایی که باید الگو باشند متأسفانه طوری جوانان را جذب می‌کنند که ضعف باورهای دینی و دین‌گریزی را در جوان ما به وجود می‌آورند.

اولین جرقه تربیتی در خانواده زده می‌شود

میرزاده با تصریح اینکه اولین جرقه تربیتی در خانواده زده می‌شود، اظهار کرد: اگر در خانواده مخصوصاً به نقش الگوپذیری که  جوان دارد اهمیت داده شود، بسیار مؤثر واقع می‌شود. اولین نقش را پدر و مادر ایفا می‌کنند چراکه  خانواده نهاد کوچکی از جامعه است و باید در خانواده اهمیت داده شود که نوجوان و جوان ما برنامه الگوپذیری را ابتدا از پدر و مادر می‌گیرد.

نایب‌رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی فارس اضافه کرد: وقتی در خانواده مشاهده می‌کنیم که والدین با قرآن بیگانه هستند و هیچ نقشی در این راستا ندارد خود به خود جذبی که باید جوان داشته باشد، کمرنگ می‌شود و وقتی نوجوان مشاهده می‌کند که والدینش قرآنی نیستند او نیز فاصله می‌گیرد بنابراین باید والدین خود را در این راستا نشان دهند و قرآنی باشند که طبیعتاً جوان و نوجوان نیز جذب برنامه‌های قرآن می‌شوند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نیز در جذب نسل جوان بسیار تأثیرگذار هستند، یادآور شد: فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و بازی‌های کامپیوتری که نوجوانان دوست دارند نیز بسیار مؤثر هستند لذا باید تصمیمی در این زمینه اتخاذ شود که برنامه‌های قرآنی را در این قالب‌ها نیز بیاوریم و با استفاده از فناوری، نوجوان را جذب برنامه‌های قرآنی کنیم.

ابتدا باید قرآن را بشناسیم

میرزاده اظهار کرد: باید برای نوجوانان برنامه‌های نو و مهیجی به وجود بیاوریم تا جذب شوند نه اینکه با برنامه‌های خشک به دنبال این کار باشیم؛ به طور مثال آن‌ها حفظ را انجام دهند ولی مفاهیم را ندانند، مطلوب نیست در صورتی که باید ابتدا قرآن را بشناسند تا به برنامه‌های قرآنی جذب شوند؛ باید برنامه‌هایی انجام شود تا بتوانیم بیشتر در این راستا موفق شویم همان‌طور که در برنامه‌های مؤسسه قرآنی برای نوجوانان برنامه‌های تشویقی و اردوهای زیارتی و سیاحتی به وجود می‌آوریم و مسابقه برگزار می‌کنیم و هدیه در نظر می‌گیریم.

نایب‌رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی فارس در پایان گفت: راهکارهای فراوان و جذابی برای جذب نسل جدید به برنامه‌های قرآنی وجود دارد که می‌توان نسبت به روایات، سیره اهل بیت(ع) و استناد به آیات قرآنی داشته باشیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha