مسابقات قرآن دستگاه‌های مختلف هدفمند نیست
کد خبر: 4068423
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
عوامل جذب نسل جدید به قرآن / ۸

مسابقات قرآن دستگاه‌های مختلف هدفمند نیست

محمود آسن، داور مسابقات قرآن یکی از راهکارهای جذب به فعالیت‌های قرآنی را برپایی مسابقات دانست و گفت: اصل در رقابت جذب به سمت فعالیت‌های قرآنی است اما اکنون مسابقات قرآن که در ارگان‌های مختلف برگزار می‌شود، هدفمند نیست.

محمود آسن، داور مسابقات قرآن کریممحمود آسن، داور مسابقات قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به مهم‌ترین عوامل جذب نسل جدید به فعالیت‌های قرآنی گفت: برای موفقیت در هر عرصه‌ای چه قرآنی چه غیر قرآنی باید جذب صورت گیرد. تا زمانی که مربی، کودک را جذب نکند فعالیت‌ها موقت است یعنی رابطه عاطفی بین استاد و شاگرد ایجاد نشده است و این فعالیت رها می‌شود.

آسن ادامه داد: مربی برای این جذب باید روان‌شناسی کودک را بفهمد که چگونه یک کودک که حتی روخوانی قرآن هم بلد نیست را جذب و ماندن او در این عرصه مستمر کنیم؟ آیا این کار با جایزه و هدیه دادن یا با داستان گفتن و خنده و بازی است؟ شرایط و روحیات هر کدام از کودکان فرق می‌کند و بستگی دارد در چه خانواده‌ای پرورش یافته‌اند؛ مربی باید این موارد را بداند و انجام دهد تا موفق شود.

داور مسابقات قرآن کریم گفت: ریزش‌هایی که در فعالیت‌ها و مراکز مختلف قرآنی پیش می‌آید به این دلیل است که کودک باید بچگی را داشته باشد و مربی باید با بازی و لذت او را جذب کند؛ این مهم‌ترین عامل موفقیت است حتی اگر استاد متوسطی باشد ولی اگر این کارها را انجام دهد حتماً موفق است. همچنین خانواده‌ها و اقوام می‌توانند به‌صورت گروهی در کلاس قرآن شرکت کنند. این‌گونه رقابت سالم و جالبی به‌وجود می‌آورد؛ یعنی نسل جدید واقعاً با اعتقاد ایجاد می‌شود که چیزی بر آن تأثیر نمی‌گذارد چون تأثیر اقوام و خانواده نسبت به مدرسه، اجتماع، مسجد و مکان‌های دیگر بیشتر است.

آسن افزود: همچنین استاد می‌تواند از طریق آموزش و پرورش ورود کند و در محوطه مدرسه نیز این رقابت را بین کلاس‌های مختلف و پایه‌هایی که سنشان نزدیک است، ایجاد کند و انجمن اولیا را به اهمیت قرآن توجیه کند که چگونه قرآن می‌تواند زندگی کودک را سعادتمند کند.

وی با تصریح اینکه در مسجد نیز مربی به خصوص در ماه‌های محرم و رمضان می‌تواند چنین فعالیتی را انجام دهد، گفت: برای کودکان تا سن ابتدایی حتماً باید هدایا و جوایز باشد؛ حضرت علی(ع) نیز در نهج‌البلاغه به این نکته اشاره فرموده‌اند. در رقابت و مسابقه اصل این است که جذب صورت گیرد اما اکنون مسابقات قرآن که در ارگان‌های مختلف برگزار می‌شود، هدفمند نیست؛ هرکس خودش قرآن حفظ کرده و قرائت یاد گرفته است و مسابقه‌ای برگزار و تمام می‌شود تا سال دیگر برسد.

آسن یادآور شد: متولی تربیت و پرورش هدفمندانه در کشور وجود ندارد به همین دلیل با اینکه میلیاردها تومان برای مسابقات خرج می‌شود یا اعطای مدرک به ارگان‌های مختلف انجام می‌شود ولی نتیجه نمی‌گیریم؛ باید ارگان یا گروهی در این عرصه وجود داشته باشد، البته حتماً نیاز نیست ارگان دولتی باشد؛ چرا که می‌شود از کار کوچک شروع کرد تا این تحول و تأثیر عملی آن را مردم در زندگی ببینند.

آسن با اشاره به برگزاری اولین جشن تلفیقی قرآنی و علمی در یاسوج در روزهای اخیر گفت: برنامه‌های متنوع و جدیدی در این جشن برگزار می‌شود. باید برنامه‌های جدیدی ارائه شود که جذاب باشد و برای آن وقت بگذاریم تا تحول جدیدی به‌وجود آید.

داور مسابقات قرآن در پایان با تصریح اینکه الگو، مشکل بزرگ کشور ما برای جوانان و نوجوانان و کودکان است، ادامه داد: الگوی موفق قرآنی نداریم یا معرفی نکرده‌ایم؛ منظور فرد قرآنی است که در جامعه علمی نیز موفق باشد و فقط قاری یا حافظ قرآن نباشد بلکه در طراحی، ابتکارات و اختراعات چیز جدیدی را آورده باشد؛ به چنین حافظ یا قاری قرآنی نیاز داریم که خلاقیت در مسائل دنیایی داشته باشد، در این صورت است که با انجام کار اجرایی و عملی حتماً موفق می‌شویم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha