بهره‌مندی از بورسیه‌ تحصیلی برای جذب نسل جوان به فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 4079305
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
عوامل جذب نسل جدید به قرآن / ۱۹

بهره‌مندی از بورسیه‌ تحصیلی برای جذب نسل جوان به فعالیت‌های قرآنی

پیشکسوت قرآنی فارس معتقد است که استفاده از بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع پایین برای علاقه‌مندان به قرآن بسیار می‌تواند در جذب نسل جدید به فعالیت‌های قرآنی مثمرثمر باشد.

قرآن خوانیمحمدمحسن یقطین، پیشکسوت قرآنی فارس و استاد دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره  به مهم‌ترین عوامل جذب نسل جدید به فعالیت‌های قرآنی گفت: اگر امکانات لازم را برای نونهالان، کودکان و نوجوانان استفاده کنیم در آینده چالش‌های پیش‌ روی دانشگاه‌ها و جامعه مرتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه در مقایسه زمان حال با دهه ۶۰ و ۷۰ شاهد هستیم متأسفانه انگیزه کافی برای جوانان و کودکان جهت جذب به فعالیت‌های قرآنی وجود ندارد، افزود: ایجاد این انگیزه را به سه قسمت مراکز قرآنی، خانواده‌ها و فراگیران می‌توان تقسیم کرد و هر کدام باید به صورت مفصل و تخصصی بحث شود.

این پیشکسوت قرآنی فارس با تصریح اینکه برای جذب نسل جدید به فعالیت‌های قرآنی باید با زمان جامعه پیش رویم و تولید انگیزه کنیم، اظهار کرد: اکنون اکثر خانواده‌ها و فرزندان می‌دانند به طور مثال اگر با زبان دوم و سوم یا فضای مجازی آشنا نباشند و آموزشی نبینند در آینده جایگاهی در جامعه نخواهند داشت و همین مسئله، انگیزه‌ای می‌شود که به دنبال فراگیری زبان دوم یا سوم، فضای مجازی، کامپیوتر و... بروند و برای آن‌ها اهمیت خاصی داشته باشد لذا باید کاری کرد که این احساس نیاز به فعالیت‌های قرآنی در دانش‌آموزان و نسل جدید به وجود بیاید البته باید کار کاملاً سازمان‌یافته باشد.

ملزومات حرکت جامعه به سمت قرآن

یقطین با تأکید بر اینکه برای پیشرفت جامعه به طرف فعالیت‌های قرآنی، احتیاج به تأسیس وزارت قرآن، تخصیص بودجه‌های خاص از طرف دولت و تربیت معلمان کاملاً حرفه‌‎ای و متخصص داریم، گفت: منظور از معلمان حرفه‌ای کسانی است که مثلاً هر کدام در مسابقات مسبوق به سابقه باشند، نه اینکه صرفاً فردی یک یا دو سال درس‌هایی را خوانده و این معلم قرآن شده است بلکه معلم قرآن، کسی است که تمام فعالیت‌های قرآنی را از صفر شروع کرده و پله پله آن‌ها را پشت سر گذاشته است تا اندازه‌ای که دانش‌آموز به هر نقطه‌ای که می‌رسد معلم قبلاً آن را تجربه کرده باشد یا اینکه معلمان باید مؤلفان کتاب یا دارای جلسه و تجربه کافی برای تدریس باشند.

این استاد دانشگاه شیراز بر ضرورت برگزاری مسابقات فصلی هدفمند در سنین مختلف تأکید کرد و افزود: همچنین استفاده از بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع پایین برای علاقه‌مندان به قرآن بسیار می‌تواند مثمر ثمر باشد.

وی با ذکر این نکته که استفاده از تکنیک‌های جدید و نرم‌افزاری همسو با علم به روز جهانی کاملاً مشهود است و باید به این سمت حرکت کنیم، گفت: ارتباط داشتن دانش‌آموزان قرآنی با همدیگر و اساتید قرآنی به صورت رایگان لازم است تا تعاملات و گفت‌وگوهایی با هم داشته باشند و از نزدیک با هم بحث‌های آموزشی را ادامه دهند.

این پیشکسوت قرآنی در پایان تصریح کرد: برگزاری اردوهای هدفمند تفریحی، علمی و... و انجام موارد ذکر شده می‌تواند برای جذب نسل جدید تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha