نگاه صفر و صدی به ترویج فعالیت‌های قرآنی نداشته باشیم
کد خبر: 4093715
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
عوامل جذب نسل جدید به قرآن / ۲۹

نگاه صفر و صدی به ترویج فعالیت‌های قرآنی نداشته باشیم

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به راهکارهای جذب نسل جوان به فعالیت‌های قرآنی گفت: این مسئله تبدیل به یک چالش شده و اختلاف نظرات بسیاری در این رابطه مطرح است.

حسن محمدی، عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترتحسن محمدی، عضو شورای عالی قرآن و عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به راهکارهای جذب نسل جدید به قرآن کریم گفت: این مسئله تبدیل به یک چالش شده است و اختلاف نظرات زیادی در این رابطه مطرح است.

وی افزود: برخی اساتید عنوان می‌کنند که حتماً باید قرآن با ساختارهای سنتی و به شکل نفس به نفس منتقل شود و برخی هم می‌گویند باید حتماً از فضاهای مدرن و شیوه‌های به روز استفاده شود اما به نظر من نباید نگاه صفر و صدی یا الاکلنگی به این قضیه داشت و بگوییم راه‌های سنتی تعطیل شود یا آن یکی حذف یا افزایش پیدا کند.

محمدی ادامه داد: قاعدتاً آثار مثبتی که شیوه‌های سنتی با حضور استاد دارد، غیرقابل جایگزین است و نمی‌توانیم بگوییم جلسات سنتی تعطیل شوند ولی در عین حال هم باید حتماً از ابزارهای نوین آموزشی استفاده کنیم زیرا این مسئله غیرقابل اجتناب است. وقتی می‌توانیم به وسیله فضای مجازی با هزاران نفر در نقاط مختلف کشور یا دنیا مرتبط شده و مفهومی را به آنان منتقل کنیم چه اصراری باید باشد که حتماً آموزش‌ها در فضای حضوری دنبال شود.

عضو شورای عالی قرآن اظهار کرد: برخی از آموزش‌های حضوری لازم است و جلسات سنتی قرآن که از گذشته وجود داشته است، غیرقابل جایگزین هستند ولی برای برخی از آموزش‌ها و انتقال مفاهیم هم از ابزار نوین باید استفاده شود در صورتی که بعضاً از شیوه‌های نوین غافل هستیم در صورتی که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی طیف وسیعی از مخاطبان را شامل می‌شود.

وی در پایان گفت: شیوه‌های سنتی با ذائقه جوان امروزی جور در نمی‌آید اینکه با کتب قدیمی خیلی خشک که چشم‌نواز نیست بخواهیم یک متن خیلی صاف و ساده بدون هیچ تنوعی را آموزش دهیم، سخت است در صورتی که کتب آموزشی رشته‌های مختلف مثلاً زبان را اگر مشاهده کنیم خواهیم دید که چقدر به لحاظ بصری و محتوایی و تنوع محتوایی جذاب بوده و با سلایق مختلف مخاطب جور در می‌آید لذا نباید از شیوه‌های جدید هم غافل شویم و باید از آن‌ها استفاده کرده تا بتوانیم طیف بیشتری را از مخاطبان با سلایق مختلف جذب کنیم.

انتهای پیام
captcha