بشارت و انذار؛ راهکاری برای جذب نسل جوان به فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 4079792
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
عوامل جذب نسل جدید به قرآن / ۲۰

بشارت و انذار؛ راهکاری برای جذب نسل جوان به فعالیت‌های قرآنی

امیر آقایی، حافظ بین‌المللی قرآن با بیان اینکه خداوند در قرآن از دو لفظ «بشیراً و نذیراً» و «طوعاً و کرهاً» استفاده می‌کند، گفت: از این توصیه‌ها می‌توانیم در زمینه جذب نسل جوان به عرصه‌های قرآنی نتیجه بگیریم.

امیر آقایی، حافظ بین‌المللی قرآنامیر آقایی، حافظ بین‌المللی و داور مسابقات قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به عوامل جذب نسل جدید به فعالیت‌های قرآنی گفت: نه تنها در جامعه ما بلکه با وجود وضعیت و سرگرمی‌هایی که در کل جهان وجود دارد فعالیت‌های فرهنگی و اخلاقی بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: مسائل دیگری نیز  برای مردم به‌ویژه بزرگسالان دغدغه شده است که شاید همین دغدغه‌ها به خصوص در مسائل اقتصادی باعث می‌شود کمتر در این زمینه بتوانند وقت بگذارند و به این سمت و سو بیایند.

این حافظ بین‌المللی قرآن با یادآوری اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند باید برای نسل نوجوان باشد، تأکید کرد: اگر برای این کار برنامه‌ریزی‌ به صورت ریشه‌ای می‌خواهیم باید از طریق برنامه‌ریزی برای نوجوانان کار انجام شود تا در چند سال آینده اثرات آن را ببینیم.

آقایی با اشاره به ویژگی‌های نوجوانان تصریح کرد: نوجوانان دغدغه‌های بزرگترها و همچنین دغدغه مسکن و معیشت را ندارند و ذهن پویاتر و قوی‌تری دارند و با کمی تشویق می‌توانند مسیر را طی کنند و با توجه به اینکه وقت وسیع‌تری دارند در هر کاری که وارد شوند وقت بیشتری می‌توانند بگذارند و در نهایت نتیجه بهتری ببینند.

این داور مسابقات قرآن اضافه کرد: اگر مسئولان فرهنگی بخواهند کاری را انجام دهند باید روی این قضیه سرمایه‌گذاری اصلی را انجام دهند و در کنار آن برای بزرگترها نیز جذابیت‌هایی ایجاد کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به توصیه‌های قرآن کریم اشاره و بیان کرد: در قرآن کریم برای همه کارها خداوند وقتی می‌خواهد توصیه کند از دو لفظ «بشیراً و نذیراً» و «طوعاً و کرهاً» استفاده می‌کند؛ تقریباً برداشتی که از این می‌توان کرد، این است که می‌توانیم افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستیم را به دو بخش تقسیم کرد و با برخی از طریق تطمیع و جایزه و برخی از دیدگاه تنذیر و مقداری الزام، کار کنیم.

آقایی افزود: در دستگاه‌های دولتی و نیروهای مسلح که سربازان بسیاری داریم می‌توان با یک سیاست‌گذاری بسیار ملایم کاری کرد که همه قرآن‌خوان شوند مثلاً به آن‌ها رتبه‌ای دهیم یا اگر قرار است رتبه‌ای بگیرند وابسته باشد به اینکه مثلاً روخوانی قرآن بلد باشند.

وی در پایان با تصریح اینکه قشر عظیمی را نیز می‌توانیم از طریق تشویق جذب کنیم که در این زمینه باید هزینه کنیم، گفت: از توصیه‌هایی که خداوند متعال در قرآن کریم به پیامبر(ص) کرده است می‌توانیم استفاده کنیم تا بتوانیم نتیجه بگیریم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha