قهرمانان قرآنی از امتیازات اداری برخوردار شوند
کد خبر: 4075289
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
عوامل جذب نسل جدید به قرآن / ۱۵

قهرمانان قرآنی از امتیازات اداری برخوردار شوند

مهدی قره‌شیخ‌لو، داور مسابقات قرآن با اشاره به اهمیت امتیازدهی به الگوهای قرآنی گفت: با ارائه امتیاز به قهرمان قرآنی، حافظ کل و یا قاری در ادارات می‌توانیم برای دیگران ایجاد انگیزه کنیم.

مهدی قره‌شیخ‌لو، داور مسابقات قرآنمهدی قره‌شیخ‌لو، داور مسابقات قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به راهکارهای جذب نسل جدید به قرآن گفت: باید با زبان روز با نسل جدید حرف زد؛ قرآن جذابیت‌های لازم را دارد و ما باید بیشتر برای جذب نسل جدید به این عرصه از جنبه‌های مختلف برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال رسانه‌ها بیشتر به این موضوع بپردازند. بسیاری از قاریان و حافظان قرآن که سال‌ها در این عرصه کار کرده و صدا و انگیزه خوبی دارند را در رسانه مطرح و الگوسازی کنیم و سیستم خانواده آن‌ها را بررسی کنیم. اگر این‌ها را در قالب‌های هنری به مردم خوب نمایش دهیم، بسیار می‌تواند مؤثر باشد اما در این زمینه ضعیف هستیم یعنی از فضای رسانه‌ای برای جذب به قرآن کم استفاده می‌کنیم.

قره‌شیخ‌لو اهمیت امتیازدهی به الگوهای قرآنی را یادآور شد و گفت: اگر در سیستم اداری قهرمان قرآنی، حافظ کل قرآن یا قاری خوبی باشد، می‌توان به او امتیازات اداری دهیم برای اینکه برای دیگران هم انگیزه ایجاد شود.

این داور مسابقات قرآن تصریح کرد: ارزش‌گذاری این موضوع میان مسئولان ضعیف است به عنوان مثال وقتی تیم والیبال کشورمان به جام جهانی رفته و تیم آمریکا را شکست می‌دهد، بلافاصله رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و غیره پیام می‌دهند اما هیچ‌گاه به یاد نداریم یکی از قاریان ما مدال جهانی کسب کرده باشد و کسی پیام تبریکی صادر کرده باشد. این نشان می‌دهد که عرصه قرآن برای برخی از مسئولان خیلی مهم نیست گویی اینکه بود و نبودش خیلی فرق نمی‌کند. حتی گاهی اوقات به شوخی می‌گوییم ای کاش در مسابقات بین‌المللی قرآن از آمریکا هم شرکت‌کننده داشتیم تا قرآنیان ما در این مسابقات اول شوند و شاید تلنگری به این مسئولان زده می‌شد.

قرآن را کاربردی آموزش دهیم

وی با بیان اینکه وقتی این ارزش‌گذاری‌ها در جامعه نیست، جوان هم احساس رغبت به سوی قرآن پیدا نمی‌کند، گفت: نکته آخر که بسیار مهم است این است که بخش ظاهر قرآن یک بخش بسیار خوب برای جذب است و اگر زیبایی‌های مفهومی قرآن را به مردم خوب ارائه کنیم و مردم بتوانند از قرآن به صورت کاربردی در زندگی خود استفاده کنند، می‌توانیم در این عرصه موفق باشیم اما متأسفانه در این بخش ضعیف هستیم و برخی‌ها می‌پرسند این قرآن به چه دردی می‌خورد. اگر کاربرد قرآن معلوم شود یعنی هر فردی بداند که قرآن در تمام لحظات زندگی می‌تواند مؤثر باشد قطعاً به آن جذب خواهد شد.

قره‌شیخ‌لو اظهار کرد: قرآن برای ازدواج، پیدا کردن شغل در جامعه، ارتباط با فرزند، همسر و دیگران و غیره نسخه دارد اما ما اینگونه قرآن را کمتر به مردم آموزش داده‌ایم. اگر مردم احساس کنند که مهارت سخن گفتن، دیدن، شنیدن، ارتباط برقرار کردن همگی در قرآن وجود دارد و حتی برای آن‌ها هم الگو معرفی شده است، قطعاً به آن جذب می‌شود اما مسئله اینجاست که ما این‌ها را کمتر آموزش داده‌ایم.

فهم صحیح از آموزه‌های قرآن داشته باشیم

این داور مسابقات قرآن یادآور شد: بسیاری از جوانان گمان می‌کنند کار قرآنی برای ثواب جمع کردن است بله قرآن خواندن ثواب هم دارد ولی موضوع و اصل قرآن این است که فهم درست از آموزه‌های آن داشته باشیم و در نهایت این فهم را تبدیل به رفتار قرآنی کنیم. اگر بتوانیم قرآن را این‌گونه در کلاس‌ها آموزش دهیم، موفق خواهیم شد. شاید یک نفر انگیزه برای قاری و حافظ شدن هم نداشته باشد ولی می‌خواهد بفهمد قرآن چه ربط و نسبتی دارد و آن زمان شکل کار آموزش قرآن متفاوت خواهد بود.

وی بیان کرد: در صدر اسلام وقتی آموزش قرآن می‌گفتند منظورشان آموزش دین بوده است نه اینکه اعراب و تجوید یاد بگیرند، آن‌ها که عرب بودند و این‌ها را بلد بودند. کسی که در جلسه قرآن پیامبر(ص) می‌آمد دینش را یاد می‌گرفت لذا باید بازگشتی به نحوه آموزش‌های قرآنی به صدر اسلام داشته باشیم و همچنین بدانیم آموزش‌های ما چه تناسبی با افراد مختلف باید داشته باشد.

قره‌شیخ‌لو در پایان گفت: حتی در آموزش‌های ظاهر قرآن منابع خیلی محدود است. یعنی آموزش قرآن برای پنجم ابتدایی یک شکل است و همان را هم به استاد دانشگاه ارائه می‌دهیم و این درست نیست لذا کار بسیار است که متأسفانه به دلیل کم‌توجهی‌ها مقداری عقب‌ماندگی داریم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha