منتظران امام زمان(عج) «با انصاف» هستند
کد خبر: 4164809
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
حجت‌الاسلام حدائق:

منتظران امام زمان(عج) «با انصاف» هستند

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس یکی از ویژگی‌های منتظران امام زمان(عج) را با انصاف بودن دانست و گفت: در کنار انصاف در پیشگاه پروردگار، انصاف در پیشگاه مردم یک نکته کلیدی در جامعه‌ ماست که متأسفانه امروزه هر کجا داریم آسیب می‌بینیم از بی‌انصافی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود (عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود (عج) فارس بامداد امروز، سوم شهریورماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: حضرت مهدی(عج) برای عامه‌ مردم از خداوند انصاف را طلب می‌کند و انصاف یعنی اعطای حق و آنچه که حق است را در گفتار و رفتار خود اجرایی کنیم.  
 
وی با اشاره به مراتب انصاف و با بیان اینکه منتظران امام زمان(عج) «با انصاف» هستند، افزود: در کنار انصاف در پیشگاه پروردگار، انصاف در پیشگاه مردم یک نکته کلیدی در جامعه‌ ماست که متأسفانه امروزه هر کجا داریم آسیب می‌بینیم از بی‌انصافی است، از این‌رو انصاف یعنی نگاهتان به دیگران دقیقا همانند نگاه به خودتان باشد. در اقتصاد، سیاست، در اداره‌ها، در داد و ستد‌ها، در روابطمان انصاف داشته باشیم، یعنی دیگری را از خودمان جدا نبینیم.
 
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس آثار انصاف را در جامعه مورد توجه قرار داد و گفت: از آثار ارزشمند انصاف جلب محبت است، چراکه بعضی از افراد پایگاه درونی دارند، اما بعضی‌ها بر دل‌ها حاکم هستند، بعضی‌ها بر تنها حاکمند، بعضی‌ها بر بدن حاکمند؛ شاید این نکته را در تغییر ریاست ادارات دیده باشید که تا قدرت دست مدیر بی‌انصاف است از او حساب می‌برند، اما وقتی از جایگاه قدرت کنار رفت، کارمندان جواب سلام او را دیگر نمی‌دهند.
 
عضو جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: در کتاب بِحار، امام جوادالائمه(ع) می‌فرماید: «ثلاث خصال تجتلب بهنَّ المحبة» سه ویژگی است که محبت را جلب می‌کند که نخستین آن «الانصاف فی المعاشرة» است، به این معنی که در معاشرت اجتماعی‌تان انصاف داشته باشید.
 
حدائق با بیان اینکه باید رفتار‌های پسندیده را انجام داد و از اعمال ناشایست دوری کرد، گفت: احترام خوب است پس احترام بگذارید، ظلم ناپسند است، ظلم نکنید، در معاشرت اجتماعی دیگران را از خودتان جدا نبینید، این نگاه  ایجاد محبت می‌کند و حضور مسئولان محترم در جمع مردم انصاف است؛ اگر دوست دارید مشکلتان حل شود، مشکل مردم را حل کنید. این نگاه ارزشی که مسئولان ما در مساجد در جمع مردم حضور پیدا می‌کنند، این یک نوع انصاف است.
 
وی تصریح کرد: امام جواد(ع) می‌فرماید: دومین نکته‌ای که سبب جلب محبت می‌شود «و المواساة فی الشدة» است، به این معنی که در شدت‌های زندگی و تنگنا‌ها مواسات داشته باشید، از این‌رو مواسات هم یک حالتی است به این عنوان که هر چه برای خودت می‌پسندی برای دیگران هم بپسند. یکی از نکاتی که امیرالمؤمنین(ع) نشانه‌ شیعه نام می‌برد مواسات در مسائل اقتصادی است.
 
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه اسوه‌ مواسات در شدت‌های زندگی امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(ع) هستند، گفت: سه شب پیاپی موقع افطار نیازمند در خانه امام علی(ع) مراجعه می‌کند، آن‌ها تنها افطارشان که قرص نانی است می‌بخشند، «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا» اسوه‌ مواسات در شدت خودِ امیرالمؤمنین و حضرت زهراست، این‌ها مواسات داشتند در تنگناها، یک وقتی خدا به کسی لطف داشته و ثروت فراوانی دارد و او بخشی از آن ثروت را انفاق می‌کند و این ارزشمند است، اما قابل مقایسه نیست با کسی که خودش نیاز دارد و دیگران را مقدم می‌دارد.
 
عضو جامعه روحانیت شیراز اضافه کرد: قرآن هم می‌فرماید: «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» انفاق از چیزی صورت بگیرد که شما برای خود می‌پسندی، از همان اعطا کنید، از همان بذل و بخشش کنید، قطعا چنین کسانی را خدا محبوبیت برایشان ایجاد می‌کند.
 
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه امام جواد(ع) سومین ویژگی جلب محبت را «و الانطواع و الرجوع الی قلبٍ سلیم» همراه و همدم شدن با معنویت دانستند، اظهار کرد: در جامعه امروز انسان‌های پاک و متدین محبوبیت دارند؛ گاهی اوقات کسی اعتقادات دینی ندارد، اما انسان متدین و مؤمن را دوست می‌دارد، چراکه همراه و همدم شدن با معنویت تولید محبت می‌کند.
 

حضرت شاهچراغ(ع)؛ مصداق بارز انسان‌های با انصاف

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز یکی از مصادیق انسان‌های باانصاف را حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) عنوان کرد و افزود: در تاریخ معتبر اسلامی ما گزارش شده که ایشان در ایام عمر شریف خود هزار بنده را خرید و آزاد کرده است، اما امروزه کدام میلیاردر را می‌توان دید که اینطور نقش‌آفرینی کرده باشد.
 
حدائق با اشاره به اینکه حضرت شاهچراغ(ع) از چهره‌های برجسته‌ فرهنگی تاریخ بشریت است، اظهار کرد: در حالات احمد بن موسی آمده است که این آقا هزار مصحف با دست مبارک نوشت در زمانی که چاپخانه نبود، اهدا کردند. در آن وانفسای زمان احمد بن موسی(ع)، ایشان قرآن می‌نوشت و هدیه می‌کرد، یعنی امام در عرصه فرهنگی انصاف دارد.
 
وی با اشاره به اینکه ثروت احمد بن موسی(ع) نیز انصاف دارد، گفت: فراتر از انصاف در ثروت، انصاف از خود نسبت به امام خود است؛ در تاریخ آمده که هرجا امام موسی‌ بن جعفر(ع) می‌رفتند فرزند خود احمد بن موسی(ع) را جلو می‌انداختند و امام نمی‌نشست تا احمد بن موسی بنشیند، حرکت نمی‌کرد تا احمد بن موسی حرکت کند، این احترام ویژه را که مردم مدینه و شیعیان نسبت به احمد بن موسی(ع) دیده بودند، ذهنیت قریب به یقینی ایجاد کرده بود که امام بلافصل بعد از موسی‌ بن جعفر(ع)، احمد بن موسی(ع) است.
 
عضو جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: امام موسی‌ بن جعفر(ع) ودایع امامت را به ام احمد سپردند و فرمودند اگر یکی از فرزندان من آمد و از تو تقاضای ودائع امامت را کرد، کسی نمی‌داند نزد شماست، وقتی از تو تقاضا کردند یقین بدان که من را شهید کردند و بسپار به همان کسی که آمد و از تو تقاضا کرد. می‌گویند صبحی بود، ام احمد می‌گوید آقا علی‌ بن موسی‌الرضا(ع) آمدند و فرمودند که مادر امانت پدرم را بده؛ و حال اینکه علی‌ بن موسی از نظر مادری فرزند ام احمد نبود، ولی انصاف این مادر را ببینید. این مادری که احمد بن موسی را رشد می‌دهد، نقش تربیتی مادر در کنار پدر اینچنین است. تمام ودائع امامت را به علی‌ بن موسی الرضا(ع) داد و گفت پدرتان را شهید کردند، چون پدر شما فرمود هر گاه یکی از فرزندان من تقاضای این امانت‌ها را کرد ما را به شهادت رساندند.
 
حدائق با بیان احمد بن موسی‌(ع) انصاف را در گذشت از ریاست به ما آموخت، گفت: در روایات داریم آخرین چیزی که از قلب بنده‌های صدیق خارج می‌شود، حب ریاست است، چراکه از پول و خیلی چیز‌ها می‌شود گذشت، از میز ریاست و خود ریاست گذشت خیلی هنر می‌خواهد، از این‌رو احمد بن موسی(ع) با امانت‌داری در ولایت برادر خود امام رضا(ع) درس انصاف را به تاریخ داد و انصاف را به نمایش گذاشت.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha