استراتژی ارتباط با امام غایب
کد خبر: 4066219
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۵

استراتژی ارتباط با امام غایب

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه با مطالعه سیره اهل بیت(ع) در می‌یابیم که هرچه مسلمانان به زمان آخرین امام معصوم(ع) نزدیک‌تر می‌شدند ائمه(ع) آن‌ها را برای مواجهه صحیح با آن عصر، بیشتر آماده می‌کردند، گفت: شیعیان باید با توجه به تعالیم نورانی اهل بیت(ع) مسیر آنان را برای ارتباط با امام غائب ادامه دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 3 تیرماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: به مقتضای قاعده لطف، امام معصوم(ع) موظف است لااقل کلیات هدایت را به هر شکل ممکن به مردم برساند.

وی افزود: سیره اهل بیت(ع) هم بر این بوده که اصول و کلیات را در اختیار خواص از اصحاب قرار دهند و بدین طریق مسیر هدایت را برای بشر گشودند. در واقع این انوار مقدس، یا اصل تکلیف را برای مردم تبیین کردند و یا با تعلیم دادن اصول، راه رسیدن به تکلیف را برای مردم هموار می‌کردند به گونه‌ای که جامعه اسلامی ـ حتی در زمان فقدان امام معصوم(ع) در حیرت و سرگردانی نمانند.

حدائق تصریح کرد: با مطالعه سیره اهل بیت(ع) در می‌یابیم که هرچه مسلمانان به زمان آخرین امام معصوم(ع) نزدیک‌تر می‌شدند ائمه(ع) آن‌ها را برای مواجهه صحیح با آن عصر، بیشتر آماده می‌کردند؛ به همین دلیل پس از شهادت امام رضا(ع) علاوه بر آن که فشار حاکمان ظالم بنی‌عباس بین امام و مردم فاصله انداخته بود خود ایشان هم از انظار کناره‌گیری می‌کردند تا جایی که در بسیاری از موارد، حتی با خواص هم از پس پرده و با حداقل کلمات، سخن می‌گفتند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: در واقع اهل‌بیت(ع)، پیروان خود را برای شیوه‌های جدید ارتباط گیری با امام زمان(عج) در عصر غیبت آماده می‌کردند که مرحله پایانی این تعلیم، با آغاز غیبت صغرا و پس از شهادت امام عسکری(ع) آغاز و با ارتحال آخرین نایب خاص ایشان به اتمام رسید. از این پس شیعیان باید با توجه به تعالیم نورانی اهل بیت(ع)، مسیر ایشان را ادامه دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سئوال که آیا صحت دارد که روزهای دوشنبه و چهارشنبه کارنامه اعمال به دست امام زمان می‌رسد، گفت: در یکی از توقیعات شریف امام زمان(عج) حضرت می‌فرماید ما به إذن خدا و به امرِ خدا، بر همه‌ کارهای شما مطّلیعم. کاری از کارهای شما، بر ما پوشیده نخواهد ماند. ریز و درشت، جزئی و کلی، خرد و کلانِ کارهای شما را به ما عرضه می‌کنند و ما آگاهیم (بحارالانوار 53: 175).

حدائق اظهار کرد: همچنین به آیه 105 سوره توبه نیز استناد می‌کنیم که خداوند فرمودند «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» رسولِ‌ ما، بگو: کارهایتان را انجام بدهید. «فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ» خداوند کارهای شما را می‌بیند و آگاهِ بر کارهای شماست. «وَ رَسولُه» پیامبر هم کارهای شما را واقف است و مطّلع. «وَالْمُؤْمِنُونَ»: مؤمنین هم مطّلع می‌شوند به إ‌ذن پرورگار و به امرِ پروردگار.

وی چند روایت را ذیل این آیه در پاسخ به سئوال مذکور مطرح کرد و افزود: مرحوم مجلسی در جلد 23 بحار نقل می‌کند که امام صادق(ع) ذیل همین آیه 105 سوره توبه فرمود اینکه خدا می‌فرماید: خدا، پیغمبر و مؤمنون، کارهای شما را می‌بینند و آگاهند و بر کارهای شما مطّلعند، منظور، پیامبر هست و ائمه هستند، اعمالِ همه‌ انسان‌ها در پنج‌شنبه‌ها بر پیامبر و بر ائمه عرضه می‌شود.

عضو جامعه روحانیت شیراز بیان کرد: همچنین شخصی به امام رضا(ع) عرض کرد یکی از ارادتمندانِ شما، گفته برای ما دعا کنید. وقتی این حرف را به امامِ هشتم عرض کرد، ایشان فرمودند: به خدا قسم، هر روز، کارهای شما به عرضه می‌شود. ما شما را فراموش نکرده‌ایم. ما از حالِ شما باخبریم. ما می‌دانیم که چه کسی بیمار است و چه کسی گرفتار است. اعمال، به ما عرضه می‌شود.

وی بیان کرد: از مجموع این روایات و روایاتِ فراوانِ دیگری که در ذیل این آیه ذکر شده، استفاده می‌شود که اساساً لحظه به لحظه و ساعت به ساعت، هم ذات مقدسِ پروردگار، هم پیامبر و هم امامِ معصوم، از اعمال و گفتارِ ما، واقف و آگاهند.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز تأکیدکرد: یکی از شهودِ الهی در قیامت امام  است که بر حالِ ما مطلع هستند، خاصه این دوشنبه و پنج‌شنبه در بعضی از روایات، قیدِ به خصوص شده است اما فراتر از این است. ما در محضر خداوندیم و به إذن پروردگار، در محضرِ امام زمانیم و امام زمان هم بر اعمالِ ما واقف است.

وی در پایان گفت: نه‌تنها دوشنبه و پنج‌شنبه، بلکه ساعت به ساعت، و لحظه به لحظه، اعمالِ ما هم به پروردگار عرضه می‌شود و هم به پیامبر اکرم(ص) و هم به معصومین؛ خاصه وجودِ مقدس امام زمان(عج) که در محضر حضرت هستیم.

انتهای پیام
captcha