دو وظیفه عمومی انسان‌ها در دعای امام زمان(عج)
کد خبر: 4030091
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۴

دو وظیفه عمومی انسان‌ها در دعای امام زمان(عج)

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با یادآوری فرازهایی از دعای امام زمان(عج) به تبیین وظایف عموم انسان‌ها در دعای آن حضرت پرداخت.

حجت الاسلام علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، اول بهمن در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» با یادآوری فرازهایی از دعای امام زمان(عج) گفت: در ادامه مطالبی که در جلسات گذشته مطرح شد، در ذیل دعای شریف حضرت ولیعصر(عج) با محوریت سبک زندگی در کلام امام زمان(عج) نکاتی بیان شد.

وی با بیان اینکه در جلسات گذشته شرح وظایف برای مسئولان بیان شد، افزود: طبق دعای امام زمان(عج) مسئولان و متولیان امور باید رعایت عدالت و مهرورزی نسبت به مردم در نظر بگیرند. از ضرورت‌های جایگاه مسئولیت، اجرای عدالت و مهرورزی و شفقت است.

حدائق به تبیین وظایف عموم انسان‌ها در دعای امام زمان(عج) پرداخت و گفت: اگر بخواهیم جامعه ساخته شود، همه باید پای کار آیند. یک بخش مسئولان و رزمندگان و بانوان و علما هستند که تمام این‌ها وظایفی دارند و البته قسمتی از مسئولیت هم به عهده ثروتمندان و اغنیاست اما عامه مردم هم مسئولیت دارد و باید این مسئولیت‌ها را بدانیم.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیان اینکه بنا نیست که جامعه تنها به همت عده‌ای ساخته شود، گفت: تاکنون هم که حضرت ولیعصر(عج) ظهور پیدا نکردند به دلیل آن است اصلاح و تقاضایی که باید شکل بگیرد، شکل نگرفته است یعنی همه باید برای اصلاح جامعه کمک کنند.

وی با یادآوری سخنان پیامبر مکرم اسلام(ص) که فرمودند همه مسئولیت دارید و هر کسی باید به سهم خودش باید تلاش کند، گفت: امر به معروف و نهی از منکر نظارت ملی و عمومی است و نباید مبنای ما این شود که چون حرف دیگر اثر نمی‌کند، نمی‌گوییم. این خطاست. از درس‌های مهم امام حسین(ع) درس عمل به تکلیف بود. آن حضرت دنبال نتیجه نبود بلکه به دنبال عمل به تکلیف بود. امام هم فرمودند من عمل به وظیفه کردم و نتیجه را خدا مدیریت کرده و پاداش می‌دهد.

حدائق با اشاره به نقش مردم در اصلاح جامعه، جامعه را خانواده بزرگی توصیف کرد که همه در اصلاح آن سهم دارند و افزود: دانشمند، بیسواد، بازاری، تجاری، دانشگاهی و پیر و جوان باید همه دست به دست هم دهند.

عضو جامعه روحانیت شیراز با اشاره به دعای امام زمان(عج) با عبارت « عَلَی الرَّعِیَّةِ بِالاْنْصافِ وَ حُسْنِ السّیرَةِ وَ بارِکْ»، گفت: دو چیز برای عامه مردم ضرورت دارد که نخستین آن انصاف است. اینکه با یکدیگر با انصاف رفتار کنیم که در عرف ما هم می‌گویند فلانی بی‌انصاف یا با انصاف است انصاف یعنی اعطاءالحق یعنی آنچه حق است، بدهیم و حق را ضایع نکنیم جایی که تعریف کنیم درست تعریف کنیم این اعطاءالحق در تمام ابعاد اجتماعی موضوعیت پیدا می‌کند از جمله روابط با دیگران. افراد با انصاف آنچه برای خود می‌پسندند برای دیگران هم می‌پسندند. اگر این نکته را در جامعه عمل کنیم، بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

وی بیان کرد: متأسفانه ما خیلی بی‌انصاف هستیم و نگاهمان به ناموس و کانون خانواده به غیر از نگاه به ناموس دیگران و همسایه است و این بی‌انصافی است که افراد بسیاری را درگیر کرده است. آیا در مسائل اقتصادی و اداری انصاف داریم. همینطور در بازار، فروشنده‌ها مشتری را مانند خودشان بدانند. در همه امورات زندگی هم باید به همین منوال باشد.

حدائق با تأکید بر اینکه حتی در مسائل خانوادگی و عروس و دامادها، بین فرزندان مردم و فرزندان خودمان خط و مرز قائل نشویم، افزود: انصاف یعنی اینکه با دیگران آنگونه رفتار کنید که اگر همین رفتار را با خودتان اعمال می‌کردند، سختتان نمی‌آمد. این در جامعه اجرا شود. مردم در روابط و برخوردها و داد و ستدها و احترام گذاشتن‌ها انصاف را رعایت کنند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز با بیان اینکه حتی در گفتار هم باید انصاف داشته باشد، گفت: مردم باید نسبت به همدیگر و زمامداران انصاف داشته باشند. این انصاف به تمام زوایای اجتماعی باید تعمیم پیدا کند و در این صورت جامعه تبدیل به مدینه فاضله می‌شود. چنانچه در عصر ظهور انصاف شکل می‌گیرد و مردم سختی دیگران را سختی خودشان می‌دانند.

وی با بیان اینکه متأسفانه بی‌انصافی جامعه را گرفتار کرده است، بر ضرورت رعایت انصاف به خصوص از سوی پزشکان هم تأکید کرد و گفت: باید گرفتاران و بیماران را مانند اعضای خانواده خود ببینیم. امروز در جامعه انصاف جایش خالی است و همه می‌گویند من و تنها خودشان را می‌بینند. به شعار هم نیست. عده‌ای می‌گویند مملکت اسلامی است، درست است اسلامی است و در این مملکت اسلامی باید مردم اسلامی و با انصاف عمل کنند.

حدائق اظهار کرد: در مملکت اسلامی حتی اگر در رأس آن حضرت علی(ع) هم باشد، اما مردم انصاف را رعایت نکنند، باز کاری پیش نمی‌رود، چنانچه حضرت فرمودند برای من جایی جز کوفه نمانده است. حتی یک ظرفی بخواهم به امانت دست اینها بسپارم می‌ترسم بندش را بدزدند. با این نگاه چه می‌شود کرد؟

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بیان کرد: همچنین مردم باید نسبت به یکدیگر حسن سیرت و رفتار درست داشته باشند و هم دیگران را جدا از خود نبینیم و هم در رفتارمان احترام بگذاریم. باسواد و بیسواد و شهری و روستایی است را کنار بگذاریم. اینها ملاک ارزش در خانه خدا نیست بلکه ملاک تقواست.

وی با بیان اینکه باید این دو چیز انصاف و حسن سیرت را امام زمان(عج) برای جامعه اسلامی از خداوند تقاضا می‌کنند، گفت: مردم باید نسبت به یکدیگر اینگونه باشند و خود را از همدیگر جدا نبینند.

حدائق یادآور شد: اگر واقعاً خدا به ما لطف کرده است و در فشار مالی نیستیم و صاحب خانه هستیم، رعایت مستأجر را کنیم. اگر گرفتار است بگویید برای خدا رعایت می‌کنم، قطعاً خدا هم به شما رعایت می‌کند. پیامبر(ص) فرمودند به زیردستان خود رحم کنید تا بالادستان هم به شما رحم کنند. همه ما بالادست و به نوعی زیردست داریم. اگر سخت گرفتیم، مورد سختگیری قرار خواهیم گرفت.

انتهای پیام
captcha