موعود در کلام حضرت علی بن موسی الرضا(ع)
کد خبر: 4143540
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۸
حجت‌الاسلام حدائق تبیین کرد

موعود در کلام حضرت علی بن موسی الرضا(ع)

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس ضمن گرامیداشت فرا رسیدن دهه کرامت و سالروز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) و در پیش‌رو بودن سالروز ولادت امام رضا(ع)، به بیان احادیث و روایاتی از امام رئوف درباره موعود و انتظار ظهور پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، پنجم خردادماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» ضمن تبریک فرا رسیدن دهه کرامت گفت: مژده به ظهور حضرت مهدی(ع) از همان سال‌های آغازین ظهور اسلام آغاز شد و پیامبر گرامی اسلام(ص) در هر فرصت و مناسبتی که پیش می‌آمد، مردم را به ظهور منجی عدالت‌گستر بشارت می‌دادند و آن‌ها را از نسل و تبار، تولد و غیبت، ویژگی‌های ظاهری، نشانه‌های ظهور، شاخصه‌های قیام و مؤلفه‌های حکومت جهانی آن حضرت آگاه می‌کردند تا آنجا که امروز ما با صدها روایت که از طریق شیعه و سنی از آن حضرت نقل شده است، مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه ائمه معصومین نیز همین رویه را دنبال کردند، افزود: امام رضا(ع) چون دیگر اجداد طاهرینشان این موضوع را دنبال و شیعیان را برای برخورد با این پدیده آماده کردند.

حدائق به بیان فرازهایی از موعود در کلام امام رئوف پرداخت و گفت: امام رضا(ع) نیز چون دیگر اجداد طاهرینشان موضوع غیبت آخرین حجت حق را پیش‌بینی و شیعیان را برای برخورد با این پدیده آماده کردند. ایشان در این مورد می‌فرمایند: «برای قائم(عج) غیبتی است که مدتش طولانی است. گویا شیعیان را با چشم خود می‌بینم که همچون گوسفند بی‌شبان به دنبال چراگاهی می‌گردند و نمی‌یابند. آگاه باشید! کسی که آن روز بر دین خود ثابت‌قدم باشد، قلبش از طولانی شدن غیبت امامش به قساوت نمی‌گرااید و در روز رستاخیز در بهشت با من و در مقام من باشد».

معرفت امام

عضو جامعه روحانیت شیراز تصریح کرد: از نکاتی که در باب مهدویت در کلام امام رضا(ع) شاهد آن هستیم، موضوع معرفت و شناخت امام است. امام رضا(ع) از پدران خود نقل می‌کنند «هرکس که بمیرد و او را امامی از فرزندان من نباشد به مرگ جاهلیت مرده است» و در جای دیگری تمیمی از حضرت رضا(ع) نقل کرده است که پیامبر(ص) فرمودند: «هرکس بمیرد با اینکه امامی از فرزندان من نداشته باشد به مانند جاهلیت مرده و از او مؤاخذه و بازخواست می‌شود نسبت به کرداری که در جاهلیت انجام داده و آنچه در اسلام عمل کرده است».

وی با اشاره به آیه 16 سوره توبه «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَكُوا وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ...؛ آيا پنداشته‏ ايد كه به خود واگذار مى ‏شويد و خداوند كسانى را كه از ميان شما جهاد كرده و غير از خدا و فرستاده او و مؤمنان محرم اسرارى نگرفته‏ اند معلوم نمى دارد...» گفت: در روایات اسلامی آن‌چنان مقام و منزلتی برای منتظران موعود شمرده شده است که گاه انسان را به تعجب وامی‌دارد. چگونه ممکن است عملی که شاید در ظاهر ساده جلوه کند از چنین فضیلتی برخوردار باشد.

حدائق ادامه داد: البته توجه به فلسفه انتظار و وظایفی که برای منتظران واقعی آن حضرت شمرده شده است سر این فضیلت را روشن می‌سازد. حسن‌بن جهم از امام رضا(ع) در مورد فرج پرسید و ایشان پاسخ دادند «آیا می‌دانی که انتظار فرج جزیی از فرج است».

فضیلت انتظار

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز همچنین گفت: در باب فضیلت انتظار هم بزنطی از امام رضا(ع) نقل می‌کند که فرمودند: «چه نیکوست صبر و انتظار فرج، مگر نشنیده‌اید گفتار خدا را که فرموده است منتظر باشید که من نیز همراه شما از منتظرانم پس صبر و شکیبایی را پیشه خود سازید که فرج بعد از یأس و نومیدی خواهد آمد. اقوامی که پیش از شما بودند از شما شکیباتر بودند».

وی اظهار کرد: همچنین ایشان در روایت بسیار زیبایی اینگونه بیان می‌کنند «آیا هیچ یک از شما خوش ندارد که در خانه خود بماند، نفقه خانواده‌اش را بپردازد و چشم به راه امر ما باشد؟ پس اگر در چنین حالی از دنیا برود مانند کسی است که به همراه رسول خدا(ص) در [نبرد] بدر به شهادت رسیده است و اگر هم مرگ به سراغ او بیاید مانند کسی است که به همراه قائم ما و در خیمه او باشد».

انتهای پیام
captcha