خداوند درس کرامت را به انسان آموخته است
کد خبر: 4143989
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
حجت‌الاسلام فرهنگی:

خداوند درس کرامت را به انسان آموخته است

معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه ایام دهه کرامت یادآور ساختار خلقت بشر است، گفت: خداوند انسان را کریم آفرید و درس کرامت به ما آموخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فرهنگی، معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارسحجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فرهنگی، معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی‌فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تبریک دهه کرامت، گفت: ایام دهه کرامت یادآور ساختار خلقت بشر است چراکه خداوند ما را کریم آفرید و درس کرامت به ما آموخت.

وی با اشاره به ریشه قرآنی کرامت، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم فرشتگان را به عنوان کرام یا کریم ستود و ساختار خلقت انسان به گونه‌ای است که باید فرشته شود؛ در سوره مبارکه انبیا فرمود که آنکه در هسته مرکزی عدل و عقل قرار دارد، کریم است.

فرهنگی با بیان اینکه در زیارت جامعه کبیر همان وصفی را که خداوند برای فرشتگان ذکر کرده، وجود مبارک امام هادی(ع) برای اهل بیت(ع) معرفی می‌کند، گفت: اگر یکم تا یازدهم ماه ذی‌القعده را دهه کرامت نامگذاری کردند برای نشر فرشته خویی است. 

معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی‌فقیه در فارس با اشاره به اینکه هدف از خلقت انسان رسیدن به خلق و خوی فرشتگان بوده است، افزود: فرشته بی‌راهه نمی‌رود و راه کسی را نمی‌بندد بنابراین خداوند انسان را برای نزدیک شدن به اخلاق فرشتگان آفرید و به بنی‌آدم فرمود که باید کریمانه زندگی کنید. 

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: انسان اهل زمین نیست و خلق شده تا به سمت نور حرکت کند بنابراین در دهه کرامت باید تمرین کریم بودن کنیم، پیامبر(ص) در شب معراج به انسان آموخت که می‌توان به سمت خداوند متعال رفت.

وی با تأکید بر اینکه ملائکه برای انسان خلق شده تا طبق آیات قرآن در خدمت انسان شده و بنی آدم با خودسازی و توجه به ذات الهی کریم باشد، گفت: کار‌های حرام انسان را از کرامت محروم می‌کند، چون باید به مقام اصلی خود برسد، جایگاه زن در قرآن کریم بسیار رفیع دارد چراکه خداوند می‌فرماید زن فرعون نمونه بارزی از کرامت است و زن و مرد اگر می‌خواهند کریم باشند باید به ویژگی‌های زن فرعون نگاه کنند.

فرهنگی ادامه داد: خداوند تمامی عالم را برای انسان خلق کرده است، اما بنی آدم از خودچیزی ندارد پس باید تلاش کند تا به مقام و جایگاه حقیقی خود برسد، پیام دهه کرامت برای نوجوانان و جوانان این است که بدانند این دنیای گذرا و چندروزه بوده و باید خود را برای ابد آماده کنند.

معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی‌فقیه در فارس شأن و مقام انسان را در ردیف ملائک و حتی بالاتر از آن دانست و اضافه کرد: جوانان باید جایگاه حقیقی و اصلی خود را بشناسند و بدانند که خداوند متعال حضرت محمد(ص) که عین کرامت است را به‌عنوان الگو قرار داده تا بتوان از فضائل پیامبر گرامی اسلام در زندگی بهره ببریم.

وی تصریح کرد: اگر اندیشه ما تنها این دنیای فانی باشد در اشتباه هستیم چراکه مکاتب فکری و قدرت در غرب کرامت را به عنوان الهی در وجود انسان لحاظ نمی‌کند؛ ویژگی الهی در آدم یعنی رشد و حرکت به سمت جایگاه حقیقی خود است. 

فرهنگی در پایان تأکید کرد: انسان در این دنیا با الگوگیری از سیره اهل بیت(ع) و اولیا الهی باید به مقام اصلی خود که ورای این دنیا و مادیات آن است، برسد.

انتهای پیام
captcha