۵ توصیه امام جواد(ع) برای زندگی بهتر
کد خبر: 4148735
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
حجت‌الاسلام حدائق تبیین کرد؛

۵ توصیه امام جواد(ع) برای زندگی بهتر

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان روایتی به تشریح پنج توصیه امام جواد(ع) برای زندگی بهتر پرداخت.

حجت الاسلام حدائقبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، بامداد امروز، ۲۹ خرداد در سلسله منبر‌های مجازی خود ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام جواد(ع)، گفت: شخصی خدمت امام برای نصیحت و دریافت پند و اندرز آمد و ایشان در توصیه اول خود فرمودند: «تَوَسَّدِ الصَّبرَ» یعنی در برابر سختی‌ها و مشکلات دنیا، صبوری و شکیبایی پیشه کن.

وی ادامه داد: نصیحت دوم «إِعتَنِقِ الفَقرَ» در آغوش گرفتن فقر بود بدین معنی که فقرِ اقتصادی منظور نیست، بلکه اسلام، با تهیدستی و با گداپروری مخالف است بنابراین فقری که در این روایت ذکر شده، یعنی اگر اولین ثروتمند جهان هم که هستید، درِ خانه‌ی خدا، گدا باشید و خودت را گم نکنید. دنیا را اگر ریختند در دامنت، خودت را فقیر بدان. خوشا به حال آن کسی که هر چه بیش‌تر نصیبش می‌شود، عبادتش هم بیش‌تر می‌شود.

حدائق «تَواصَعُوا بِالحَق وَ إِرفَضِ الشَّهَوات» را سومین نصیحت امام جواد(ع) دانست و گفت: یکی از توصیه‌های امام نهم شیعیان، رها کردن شهوت‌رانی و امیال نفسانی را تعقیب کردن است و در ادامه در چهارمین توصیه می‌فرمایند که «وَ خَالِفِ الهَوَی» به این معنی که از هوی‌پرستی هم فاصله بگیر. 

این کارشناس علوم دینی تصریح کرد: امام جواد(ع) در پنجمین توصیه‌ خود به آن فرد می‌فرمایند «وَ إِعلَم أَنَّکَ لَن تَخلُو مِن عَینِ الله فَانظُر کَیفَ تَکون» این را بدان که تو هیچ‌گاه از نگاهِ خدا، پنهان نمی‌شوید یعنی اینکه همه جا خداوند متعال اعمال، رفتار و گفتار انسان را می‌بیند چراکه تمامی عالم در محضر پروردگار است.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در ادامه با اشاره به نحوه شهادت امام جواد(ع)،‌ گفت: بین ائمه معصومین شیعه، امام حسن مجتبی(ع) و امام جواد(ع) مظلومیت ویژه داشتند و در جامعه حق ایشان پاسداری نشد و در کانون خانواده نیز مظلوم واقع شدند، چراکه نزدیک‌ترین فرد به این امامین، دشمن آن‌ها بود.

وی در پایان گفت: ام افضل دختر مأمون و همسر امام جواد(ع) ایشان را مسموم کرد و دستور داد برای اینکه صدای امام نهم شیعیان به کسی نرسد، تعدادی از کنیزان پشت درب اتاق امام هلهله کنند، بنابراین یکی از مظلوم‌ترین امامین شیعه، جوادالائمه(ع) هستند. نقل شده است که پیکر مطهر امام جواد(ع) روی پشت بام در برابر آفتاب گذاشتند، اما پرندگان با پرواز در آن قسمت سایه ایجاد می‌کردند تا بدن نورانی فرزند امام رضا(ع) در معرض آفتاب نباشد.

انتهای پیام
captcha