طلب زهد و خیرخواهی امام زمان(عج) برای علما
کد خبر: 4146535
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۱

طلب زهد و خیرخواهی امام زمان(عج) برای علما

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به فرازهایی از دعای حضرت حجت گفت: حضرت در یکی از فرازهای دعای خویش برای علما طلب زهد و خیرخواهی می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 19 خردادماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» با یادآوری فرازهایی از دعای حضرت حجت گفت: در دعای امام زمان(عج) می‌خوانیم: و تفضل علی علماینا بالزهد و النصیحه؛ و بر دانشمندان ما، زهد و خیرخواهی عنایت بفرما.

وی افزود: حضرت صاحب‌الامر(عج) در ابتدای دعای شریف اللهم الرزقنا توفیق الطاعه، با درخواست‌های عمومی از خدا به ما می‌آموزد که توفیق بندگی، دوری از گناه و شناخت حرام را از خدا بخواهیم و در ادامه مسئولیت‌هایی که نسبت به اعضا و جوارح داریم، یادآوری می‌کند و بعد برای مناسب و جایگاه‌های مختلف اجتماعی مردم و از خداوند درخواست‌هایی دارد و به ما می‌آموزد که در حق خود و دیگران اینگونه طلب کنیم.

حدائق تأکید کرد: حضرت در این دعا به ما می‌آموزند که برای یکدیگر چه خدا طلب کنیم و اگر خودمان هم مشمول این فرازها هستیم دقت کنیم و فرصت‌ها و آسیب‌ها را بشناسیم.

عضو جامعه روحانیت شیراز تصریح کرد: دانشمندان در این دعا علمای حوزه‌های علمیه، طلاب، اساتید دانشگاه، دانشجویان، فرهنگیان، معلمان، دبیران و تمام کسانی که در عرصه دانش و علم و سواد زحمت کشیدند و اطلاعات علمی کسب کرده‌اند، هستند.

وی یادآور شد: حضرت در این قسمت از دعا دو نکته را برای دانشمندان جامعه از خداوند تقاضا می‌کند: و تفضل علی علماینا بالزهد و النصیحه؛ پروردگارا تفضل کن و بر دانشمندان ما پارسایی و خیرخواهی را مرحمت فرما.

ضرورت وجود زهد و خیرخواهی در علما

حدائق با بیان اینکه زهد و خیرخواهی برای همه دانشمندان و اساتید ضرورت دارد و نداشتن آن‌ها آسیب است، افزود: اگر دانشمندی، عالمی و استادی وابسته به دنیا شد از دانش و تخصص خود سوءاستفاده می‌کند یعنی از این اطلاعات برای زراندوزی و مال‌اندوزی استفاده می‌کند نه برای خدمت به مردم.

وی با تأکید بر اینکه کسانی که آگاه هستند عالم هستند دانشمند هستند باید خیرخواه باشند، اظهار کرد: اگر صفت خیرخواهی رخت بر بست، زیان به بار می‌آید. استاد، عالم، دانشمند و متخصصی که خیرخواه نیست، از دانش خود در راستای خدمت استفاده نخواهد کرد، به همین دلیل است که گاهی اوقات در بخش‌های مختلف اجتماعی با کسانی مواجه می‌شویم که تحصیلات عالی دارند اما وابستگی به دنیا در وجود این‌ها شکل گرفته است و خیرخواه نیستند. عملکرد آن‌ها عملکرد منصفانه‌ای نخواهد بود و در واقع این زهد و نصیحت فرصت است و اگر رخت بربست چالش‌ها و آسیب‌ها خودش را نشان می‌دهد.

زهد به چه معناست

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با طرح این سؤال که زهد به چه معناست، گفت: در بحث ارزش زهد روایتی از رسول خدا(ص) آمده است که فرمودند خدا هیچ پیامبری را به مقام نبوت مبعوث نکرد مگر اینکه این پیغمبر روحیه زهد داشت.

وی در عین حال با ذکر این نکته که زهد به معنای فقر و نخوردن و نپوشیدن نیست بلکه به معنای وابسته نبودن است، افزود: زهد یعنی انسان در دنیا باشد ولی وابستگی به دنیا نداشته باشد و به ثروت مقام و امکانات دنیایی که در اختیار دارد، دل بسته نشود.

حدائق با یادآوری اینکه امام علی(ع) در روایتی فرمودند زهد خوی پرهیزگاران و خصلت همیشگی انسان‌های توبه‌کننده است، گفت: انسان‌هایی که اهل توبه هستند، زاهد هستند. در ماه رمضان از خدا می‌خواهیم که توفیق توبه و اشک ریختن در خانه خود را به ما دهد. قطعاً این زهد می‌تواند ما را در مسیر اواب بودن کمک کند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند خدا تمام خوبی‌ها را در یک خانه قرار داده و کلید ورود به آن زهد است، افزود: اگر انسان بخواهد به فضایلی مانند ایثار، تواضع، انفاق، سخاوت و غیره دست پیدا کند باید از وابستگی‌های دنیایی رها شود لذا امام در این دعای شریف از خداوند زهد و خیرخواهی را برای علما تقاضا می‌کند چون مردم یک جامعه برای حل و فصل و رفع مشکلات خانوادگی و اخلاقی قطعا به یک عالم دینی و برای درمان بیماری‌های خودشان به پزشک یا برای یاد گرفتن درس به معلم و استاد مراجعه می‌کنند و اگر زهد شکل نگرفته باشد، این دانش‌ها می‌تواند بسیار خطرناک  و زیان‌بار باشد.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز با یادآوری حدیث دیگری از رسول خدا(ص) که فرمودند زهد در دنیا یعنی کوتاهی آرزو شکر نعمت و دوری از حرام، تصریح کرد: آرزوهای طولانی و بلندپروازی زیان‌بار است و سبب می‌شود که انسان در قیامت را فراموش کند یعنی انسان نسبت به هر نعمتی شکرگذار باشد و نعمت‌های الهی را فراموش نکند.

وی تأکید کرد: خدا بر طبق قاعده الهی شکرگزاری نعمت را افزایش می‌دهد چنانکه در آیه ۷ سوره ابراهیم فرمودند اگر سپاسگزاری کردید ما نعمت را افزایش می‌دهیم و اگر کفران کردید عذاب ما عذاب سختی است.

انتهای پیام
captcha