اجرای طرح «بلد طیب» در شیراز
کد خبر: 4147105
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹

اجرای طرح «بلد طیب» در شیراز

عضو سابق مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه کشور از اجری طرح «بلد طیب» در شهر سومین حرم اهل بیت (ع) با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی خبر داد.

ابراهیم نیک منش، عضو سابق مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه کشوربه گزارش ایکنا از فارس، ابراهیم نیک‌منش، عضو سابق مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه کشور امروز، 21 خردادماه در نشست هم‌افزایی فعالان حوزه سلامت و سبک زندگی که در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار شد، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری اظهار کرد: معظم‌له در سال‌های گذشته چند نوبت در خصوص تمدن اسلامی و فرایند پنج‌گانه آن سخن گفته‌اند، این فرآیند با دو مرحله انقلاب اسلامی و نظام اسلامی در زمان حضرت امام، شروع و به استقرار جمهوری اسلامی منجر می‌شود، سپس طی بیش از سه دهه گذشته؛ با دو مرحله دولت اسلامی و جامعه اسلامی ادامه می‌یابد که البته طبق سخن رهبری؛ هنوز به هیچیک دست نیافته‌ایم. با تحقق این دو مرحله می‌توان ادعا کرد یک نمونه از تمدن نوین اسلامی، تکون یافته است.

وی، چله دوم انقلاب را ظرف تحقق تمدن و بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری را که در آن به ظرفیت‌ها و چالش‌ها و هفت سرفصل تحولی گام دوم انقلاب اشاره کرده‌اند نقشه راه تمدن‌سازی و مقدمه‌ای برای دولت سازی و کشور سازی دانست. 

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در جمع دانشجویان به دو مطالبه خود از نخبگان جامعه در قالب طراحی مدل حکمرانی حتی تا مقیاس محلی و نیز تحول در سبک زندگی با تمام ژرفا و پهنای آن اشاره کردند که به اعتقاد معظم‌له به‌ترتیب، دو امر متناظر با دولت‌سازی و جامعه‌سازی است.

عضو سابق مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی و ستاد سلامت و سبک زندگی حوزه‌های علمیه با تصریح اینکه ما در چله دوم انقلاب، به‌شدت نیازمند هر دو مولفه مدل حکمرانی و سبک زندگی اسلامی هستیم، گفت: خمیرمایه دولت‌سازی، مدل حمکرانی است به صورتی که اگر توانستیم به مدل حکمرانی اسلامی با پیوند زدن دو جبهه حکومتی و صنفی، با جبهه مردمی دست پیدا کنیم بخش عمده‌ای از مشکلات و چالش‌های انقلاب در مدیریت حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... برطرف خواهد شد.

وی بیان  کرد:‌ بخش دیگر چالش‌ها، مربوط به سبک زندگی و بینش، روش و منش مردم است که به‌شدت طی دهه‌های اخیر با الگوسازی‌های غلط زیستی، توسط حاکمان لیبرال و نیز حاکمیت ساختار‌های غربی در نظام اسلامی، التقاطی از کفر و ایمان در رفتار مردم شکل گرفته که نیاز به پالایش دارد.

نیک‌منش، ارزش‌مداری، مردم‌بنیانی و مسجد محوری را سه حلقه مفقوده در مدل حکمرانی و سبک زندگی اسلامی برشمرد و گفت: ابرطرحی را که در قالب «بلد طیب» یا همان آرمانشهر تمدنی و با تمرکز بر جبهه‌سازی مردمی مسجدمحور با هدف احیای ارزش‌ها ارائه داده‌ایم، تمامی ابعاد و مطالبات رهبری را در بیانیه گام دوم انقلاب پوشش می‌دهد. چون پشتوانه اجرایی طرح، برنامه‌هایی منسجم و قابل اجراست که طی ۱۸ سال گذشته، بخشی از آن در قم و دو سه شهرستان عملیاتی شده است و اکنون بنا داریم در شیراز بخشی دیگر را عملیاتی کنیم. در واقع محور این طرح، دولت‌سازی از طریق مدل حکمرانی البته با هدف احیای ارزش‌های اسلامی از طریق مردم بنیانی و تشکیل هسته‌های مردمی است که در نهایت به تشکیل جبهه مردمی با محوریت پایگاه مسجد و حرم‌ها و اماکن مقدس منجر خواهد شد.

نیک منش گفت: درصدد این هستیم تا طرح «بلد طیب» را در شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) و پایلوت اول؛ در ابعاد مختلف سبک زندگی اجرایی کنیم به‌گونه‌ای که بندگی در کنار زندگی، فرد در کنار جامعه، معاش در کنار معاد و معیشت در کنار سعادت و مفاتیح الحیاه در کنار مفاتیح الجنان؛ ظهور عینی پیدا کند. همه این‌ها البته با تحول در مدل حکمرانی محلی و شروع از شناسایی حلقه‌های میانیِ موضوع محور و سازماندهی هسته‌های مردمی با پایگاه مساجد شروع خواهد شد و به جبهه وسیعی از قابلیت‌های مردم انقلابی و تربیت کادر انقلاب در همه زمینه‌ها منتهی می‌شود.

وی افزود: سبک زندگی، دارای ابعاد مختلفی از جمله الگو‌های تغذیه، پوشاک و لوازم و محصولات زندگی و الگوی خواب و ... است که همگی ذیل برنامه‌های مدون به تدریج عملیاتی خواهد شد، از این‌رو اولین نشست هم‌افزایی فعالان و مدیران و خیران سبک زندگی و تولیدگران و فروشندگان محصولات طیب با مساعدت برخی از مدیران حرم احمدبن موسی (ع) برگزار و اولین هسته مردمی شامل ده‌ها نفر از بانوان و آقایان متخصص و مهارت پیشه و علاقه‌مند به زندگی طیب به فضل الهی تشکیل شد تا مهر تاییدی باشد بر سخنان اخیر رهبری که فرمودند ایمان و امید؛ رمز پیروزی و تبدیل شدن به ایران قوی است.

نیک‌منش تصریح کرد: استان فارس با دارا بودن بیش از ۱۴۵۰ بقعه متبرکه و ۵۰۰۰ حسینیه و مسجد و ۶ میلیون جمعیت و آب و هوای ۴ فصل به عنوان ایران کوچک و دارای سابقه تمدنی از صدر اسلام تا زندیه و تاکنون؛ ظرفیت کم نظیری را در جامعه پردازی نوید می‌دهد که می‌تواند در آینده منظور؛ نمایی از «بلد طیب» و نمونه‌ای از تمدن نوین اسلامی باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha