لزوم صیانت عمومی از فرهنگ ملی و تعالیم دینی توسط آحاد جامعه
کد خبر: 4146611
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
امام جمعه موقت شیراز تاکید کرد:

لزوم صیانت عمومی از فرهنگ ملی و تعالیم دینی توسط آحاد جامعه

حجت‌الاسلام محمودی گفت: همه آحاد جامعه و تمامی دستگاه‌های دولتی باید نسبت به صیانت از فرهنگ ملی و تعالیم دینی در صحنه باشیم و خانواده محترم شهدا مخصوصا طلیعه‌دار حرکت‌های صیانتی از ارزش‌های دینی و ملی باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی امام جمعه موقت شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی امام جمعه موقت شیراز امروز، ۱۹ خرداد در نماز جمعه شیراز دو عامل اساسی رشد و تعالی مردم را هویت اسلامی و ملی دانست و گفت: جامعه‌شناسان هویت را اعتقادات، ارزش‌ها، عبادات، تعلق به سرزمین، مفاخر فرهنگی و سیاسی و اجتماعی می‌دانند و در قرآن برای هویت بخشی به انسان به عناصر و عوامل هویت بخش خداوند اشاره می‌کند.

حجت‌الاسلام محمودی ادامه داد: خداوند انسان را به عنوان جانشین خود معرفی می‌کند و در آیه ۳۰ سوره بقره می‌فرماید که انسان تنها موجودی است که خداوند آن را به مقام خلافت الهی و جانشینی خود برگزیده و این مقامی که در قرآن به آن اشاره می‌کند که خداوند آدم را به این مقام خلیفه الهی نائل کرده مختص به حضرت آدم نیست بلکه شامل همه انسان‌ها می‌شود.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه خداوند به ما انسان‌ها چنان استعداد، ظرفیت و قابلیتی را عنایت کرده که می‌توانیم به مقام جانشینی او نائل شویم، به دومین عامل هویت بخش قرآنی اشاره کرد و گفت: انسان این ظرفیت را دارد که عهده دار امانت الهی باشد.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: خداوند در آیه ۷۲ سوره احزاب می‌فرماید که خدا امانتی را عرضه می‌کند به آسمان‌ها که مظهر رأفت است، به زمین که مظهر وسعت بوده و به کوه که مظهر استواری است، اما آن‌ها حاضر نمی‌شوند که عهده دار این امانت الهی شوند، اما انسان عهده دار این امانت الهی می‌شود بنابراین انسان به عنوان تنها موجودی که قادر است بار سنگین امانت الهی را به عهده بگیرد.

حجت‌الاسلام محمودی با بیان اینکه برخی مفسرین می‌گویند منظور از امانت الهی عقل، خرد و اندیشه بوده و برخی می‌گویند منظور نور معرفت است، اضافه کرد: در برخی از روایات مصداق این امانت الهی را نماز دانستند، اما یکی از عناصر و عوامل هویت بخش به انسان مصداق این حرف است که که خدا می‌گوید‌ای انسان تو می‌توانی عهده دار این امانت عظیم باشی لذا این هویت دینی است.

مسئول مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه فارس سومین عامل هویت بخشی اسلامی و دینی در قرآن را سجود فرشتگان و ملائکه بر انسان عنوان کرد و گفت: خداوند در آیه ۳۴ سوره بقره می‌فرماید که ما امر کردیم که همه ملائکه در پیشگاه انسان سجده کنند بنابراین با آن همه قدمت در خدمت به درگاه خداوند، اما مقام انسان آنقدر بالا است که خدا چنین امر کند.

وی با اشاره به اینکه خداوند انسان را کرامت ذاتی بخشید، افزود: یک کرامت اکتسابی وجود دارد که هرکدام از انسان‌ها آن را تحصیل می‌کنند، اما مطابق آیات قرآن، ذاتا خداوند به انسان کرامت کرده و آن را گرامی داشت.

امام جمعه موقت شیراز بر شناسایی هویت ایرانی و ملی توسط آحاد جامعه تاکید کرد و گفت: همه ما به ویژه نوجوانان باید از عمق جان با افتخارات کشور، با گذشته علمی، سیاسی و اجتماعی خودمان آشنا شویم چراکه ایرانیان از قدیم و پیش‌تر از اروپاییان دارای تمدن بودند که کشور‌های غربی همچنان از علوم دانشمندان ایرانی همچون ابوریحان بیرونی، فارابی معلم دوم، زکریای رازی، ابوعلی سینا و مفاخری استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمودی با اشاره به اینکه مفاخر ما شناسنامه و سرمایه ما برای پیشرفت در آینده هستند، اظهار کرد: هویت و شناسنامه ملی، روح رشادت، غیرت و تلاش خستگی ناپذیر را در یک جامعه ایجاد می‌کند و قهرمانانی را مثل شهید عزیزمان سلیمانی، شهید فخری زاده، شهید عباس دوران، شهید اسکندری و سایر شخصیت‌های بلند مرتبه را می‌سازد.

مسئول حوزه‌های علمیه فارس دفاع مقدس و ایستادگی مردم ایران مقابل کشور‌های جهان را جزء هویت ملی دانست و اضافه کرد: بایستی آحاد مردم به ویژه جوانان به هویت ملی خود آشنا شوند چراکه ملتی که هویت خود را گم کرده باشد، خیلی راحت در مقابل تبلیغات و امواج دشمنان مسخ و دگرگون شده و تابع بی، چون و چرای دشمن می‌شود، چون دشمن آن را از درون و از سرمایه‌های خود تهی کرده است.

وی با بیان اینکه عامل دوم رشد و تعالی جامعه امید است، تاکید کرد: امید، نیروی محرکه به سمت آرمان‌ها و وضعیت مطلوب بوده و خلف صالح هویت اسلامی و ملی است. در هر جامعه‌ای که روح امید موج بزند جامعه سرزنده، با طراوات و بانشاط است و برای تصاحب قله‌های سعات، موفقیت و کمال پیش می‌رود.

حجت‌الاسلام محمودی ادامه داد: هر کس که منافع ملی کشور را دوست داشته باشد و بهبود اوضاع اقتصادی، سربلندی ایران و معیشت را بخواهد باید برای ترویج و گسترش امید در آحاد مردم و جامعه تلاش کند. باید در مقابل حملات ناامید سازی دشمن، در محافل و جمع‌ها از مفاخر و افتخارات کشور سخن بگوییم.

بنابه گفته این مقام مسئول، امید در دل جوانان به ویژه در عصر‌تکنولوژی و فناوری ارتباطات بسیار موثر است بنابراین باید برخلاف دشمن که افق و آینده جامعه ما را تاریک تبیین می‌کند، افق و فردای خود را برای مخصوصا جوانان تبیین کنیم. 

امام جمعه موقت شیراز در خطبه دوم نماز جمعه سومین حرم اهل بیت (ع) با اشاره به مناسبت‌های پیش رو از همه نماز گزاران دعوت کرد که اعمال روز دحوالارض را مورد توجه قرار دهند.

وی یکی از افتخارات منحصر به فرد در عالم اسلام به ویژه در مذهب تشیع را وجود مناسبت‌های معنوی و ارزشمند دانست وگفت: این مناسبت‌ها فرصت بسیار خوبی است که هم عبادات، زیارات و مناجات داشته باشیم و هم اینکه مراقبت بیشتر از خودمان کنیم.

حجت‌الاسلام محمودی حضور رئیس جمهور در آذربایجان شرقی و افتتاح پروژه‌های موثر را مورد توجه قرار داد و سپس افزود: امیدواریم سفر آینده رئیس جمهور به استان فارس شاهد تحقق وعده‌های ایشان و عملیات سازی برنامه‌هایی که در سفر قبل داشتند باشیم.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: جلوگیری از نوسانات قیمت ارز و سکه درخواست آحاد مردم از رئیس جمهور است، چون علاوه بر اینکه این نوسانات بر قیمت سایر اقلام و کالا‌ها و مایحتاج اولیه مردم تاثیرگزار است که موجب اضطراب و استرس روانی جامعه می‌شود.

امام جمعه موقت شیراز با تاکید بر توجه دولت بر بدنه اقتصاد داخلی، گفت: عامل داخلی باعث ازدیاد تورم می‌شود، کارخانه خودروسازی که با افزایش قیمت ارز قیمت ماشین‌های خود را افزایش می‌دهد در حالی که بیشتر سهامش دولتی است چرا دولت باید از این نوسانات تبعیت کند؟ و ما میبینیم سایه این نوسانات روی کالا‌ها قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام محمودی دلال‌ها و برخی از صراف‌ها را از عوامل داخلی افزایش قیمت ارز اعلام کرد و افزود: حتی اگر برخی عوامل برون مرزی باعث کاهش قیمت ارز شوند برخی از این دلال‌ها و دست‌های پشت پرده نمی‌گذارند. این نوسانات شدید باعث افزایش قیمت مسکن شده و این افزایش قیمت مسکن باعث افزایش اجاره ب‌ها‌ی منزل می‌شود به ویژه این بنگاه‌ها که به جد دنبال این هستند که قیمت افزایش یابد تا حق کمیسیون را افزایش دهند.

خطیب نماز جمعه شیراز با طرح این پرسش که اقشاری که حقوق ثابت دارند چطور می‌توانند از پس این اجاره بهایی که گاهی با جهش است برآیند؟، گفت: فشار مسائل اقتصادی باعث به سختی افتادن بیشتر مردم شده است و تمهیدی ببینند که حداقل این عوامل داخلی را نظارت و کنترل کنند.

وی صیانت عمومی از فرهنگ ملی و تعالیم دینی را از موارد بسیار مهم برشمرد و گفت: همه آحاد جامعه و تمامی دستگاه‌های دولتی باید نسبت به صیانت از فرهنگ ملی و تعالیم دینی در صحنه باشیم و خانواده محترم شهدا مخصوصا طلیعه‌دار حرکت‌های صیانتی از ارزش‌های دینی و ملی باشند.
وی در خصوص حجاب، گفت: برخی از صاحبان فکر و اندیشه از حجاب که جزء هویت ملی و دینی ما است تعبیر به حجاب اجباری می‌آورند، چرا چنین تعابیری می‌آوریم که هم برای خودمان و هم برای برخی از افراد مسئله لاینحل باشد.

حجت‌الاسلام محمودی با بیان اینکه رعایت حجاب در جامعه احترام به هویت ایرانی و اسلامی است، گفت: برای حضور در هر مرکزی بایستی چهارچوب‌های آن را رعایت کنیم بنابراین وقتی که هر کدام در جامعه حضور پیدا کنیم باید آراستگی خود را رعایت کنیم. عفاف و حجاب خود را که مخصوص خانم‌ها نیست و آقایان هم رعایت آراستگی را باید داشته باشند.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه هویت ملی ما و هویت اسلامی ما چهارچوب‌هایی را تعیین کرده است که باید این چهارچوب‌ها رعایت شود، اظهار کرد: حجاب از ضروریات دین است، ضروریات دین مثل واجب بودن نماز و روزه یعنی تعالیمی که آنقدر وجودش برای مردم روشن است که سوال از دلیل نمی‌کنند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: عفاف و حجاب که سرچشمه از هویت ملی و اسلامی ما گرفته است را همه ما با گوش جان رعایت می‌کنیم تا جامعه‌ای سالم و منزه از مشکلات اخلاقی داشته باشیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha