فضای دانش افزایی قضایی فراهم شود
کد خبر: 4149610
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷

فضای دانش افزایی قضایی فراهم شود

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه نیاز به دانش افزایی باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، گفت: فضای دانش افزایی باید فراهم شود تا قاضی در صورتی بتواند آماده بررسی پرونده باشد که می‌داند حق است و به حق حکم کند؛ این "می‌داند" را ما باید تقویت کنیم؛ یعنی روزانه هم از نگاه فقهی و قانونی و موضوع شناسی، اطلاعات و آگاهی خود را به روز کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده لی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده لی فقیه در استان فارس امروز، 1 تیر در دیدار با اعضای شورای قضایی فارس ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و گرامیداشت شهدای دستگاه قضا، گفت: در هفته قوه قضائیه باید از زحمات و خدمات دستگاه قضا قدردانی کرد، متاسفانه در کشور معمولا از کار‌های خوب تشکر نمی‌شود؛ این فضا باید اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه جامعه مطلوب دینی، جامعه‌ای نیست که هرکه بیشتر انتقاد کرد، موفق‌تر جلوه کند، افزود: نسبت به خدمت باید تشکر شود و به همین دلیل بنده از خدمات شایان دستگاه قضایی، اقدامات بزرگی که شکل گرفته و در حال انجام است، قدردانی می‌کنم.

آیت الله دژکام با بیان اینکه سامانه خدمات الکترونیک دادگستری، زمان یک اقدام را از ۲۰۰ روز به ۴ دقیقه تقلیل داده است، کار‌های از این سنخ را اثرگذار دانست و بر تداوم آن تاکید کرد و گفت: طبیعتا بعضی از کار‌ها دیر و زود دارد و طبیعت اقدام و اجرا است.

وی با بیان اینکه در ابعاد مختلف کار باید به سمت بهتر شدن پیش برویم، بر اهمیت حمایت جامعه از اقدامات انجام شده تاکید و اضافه کرد: اگر قضیه الکترونیک شدن خدمات انجام شود مقداری از وقت آزاد و فراغ بالی از یک حیثیت ایجاد می‌شود؛ اما بالاخره به نظر بنده باید برای عزیزانی که می‌خواهند پیگیری کار پرونده‌ها را انجام دهند فکری کرد تا پرونده‌های در دست اقدام کمتر شود. مقداری با الکترونیک کردن، مقداری با قضازدایی کردن و سایر طرح‌ها و برنامه ها؛ البته جا‌هایی پرونده باید به محکمه بیاید، اما تعداد پرونده باید به گونه‌ای باشد که قاضی با یک فراغ بال و آسایشی، کار را انجام دهد و پرونده را به نتیجه برساند و تعداد زیاد، مناسب نیست.

بنابه گفته نماینده ولی فقیه در فارس، امروز به لحاظ فضای اداری و محیط کاری و تعداد قضات، کمبود‌هایی وجود دارد لذا باید بین تعداد قاضی و پرونده تناسبی باشد تا کار به حد مطلوب رسیده و جهات اخلاقی مورد نظر مراعات شود. اگر می‌خواهیم آداب به خرج دهیم، به اقتضای آدابی که از نگاه جهانی از ما مطالبه می‌شود، باید حجم کار را در حد استاندارد بیاوریم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: براساس ۳۵ میلیون نفر جمعیت برنامه بسته شده حال آنکه اضافه شدن جمعیت یعنی افزایش ورودی پرونده‌ها، در برنامه توسعه گاهی این موضوع را محاسبه نکردیم و آینده پژوهی نمی‌کنیم و فقط برنامه‌ای ارائه می‌شود، این موارد را باید با محاسبه عالمانه‌تری حل کنیم و مسلما درست خواهد شد. هوش ایرانی به همه چیز رسیده و برای تدبیر مجموعه قضایی هم هوش و فراست ایرانی‌ها، به حل مسئله می‌انجامد.

آیت‌الله دژکام در بخشی از سخنان خود گفت: گاهی سئوال پیش می‌آید که چه زمانی می خواهد درست شود؟ تحولات اساسی اجتماعی چقدر طول می کشد؟ این تمدن سازی است و اگر بنا هست تمدن ساخته شود و یک دولت براساس ارزش‌های اسلامی شکل بگیرد چقدر طول می‌کشد؟ این را از نگاه جامعه شناسی باید بررسی کنیم؛ به نظر می‌رسد از نگاه جامعه شناسان و عالمان ما عقب نیستیم.

وی در ادامه اضافه کرد: اول انقلاب ما مشکل سلاح کلاشینکف و سیم خاردار داشتیم و باید وارد می‌کردیم، امروز موشک می‌سازیم، پس نسبت به تحولات مدیریتی، تحولات دستگاه قضایی و... کار‌هایی کرده ایم. باید بررسی کنیم که این ۴۴ سال، مدت زیادی است؟ آیا از نظر علمی زمان زیادی برده یا هنوز فرصت داریم؟ بنده مطالعاتی که کردم از نظر زمان آنقدر عقب نیستیم و فرصت داریم و انشاالله با تلاش‌های شما عزیزان این حرکت هم به خوبی انجام می‌شود.

آیت‌الله دژکام  آیه‌۲۶ سوره مبارکه"ص" و آنچه خداوند خطاب به حضرت داوود فرمود را مورد اشاره قرار داد، افزود: قضاوت منصب است، در نگاه ما منصب الهی‌ست نه منصب اداری و حکومتی و حاکمیت باید از جانب خدا حق حاکمیت و قاضی از جانب خدا حق قضاوت داشته باشد؛ حضرت داوود قاضی بوده، اگر قضاوت مقام خلافت الهی و منصبی است که از آن طرف داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در این آیه، به دو نکته اشاره شده است، اضافه کرد: نکته اول این است که " فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ"، باید به حق حکومت کند و نیاز به علم دارد. واقعا با این اوضاع دنیا و تحول فناوری دانش روز افزون می‌خواهد و دانش ثابت به کار نمی‌آید؛ پس برای اینکه بدانیم آنچه می‌گوییم واقعا حق است، یک فرصت دانش افزایی هم نیاز داریم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه نیاز به دانش افزایی باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، گفت: فضای دانش افزایی باید فراهم شود تا قاضی در صورتی بتواند آماده بررسی پرونده باشد که می‌داند حق است و به حق حکم کند؛ این "می‌داند" را ما باید تقویت کنیم؛ یعنی روزانه هم از نگاه فقهی و قانونی و موضوع شناسی، اطلاعات و آگاهی خود را به روز کنیم.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری در خصوص نکته دوم آیه مورد اشاره، گفت: نکته دوم فرموده "وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَی"، اگر قاضی در این جایگاه قرارگرفت و دانش لازم را داشت باید مراقب باشد فریب شیطان را نخورد. این جایگاه سختی است و بسیاری از اوقات قاضی درگیر مسائلی می‌شود که بر روی قضاوتش اثر می‌گذارد. انگیزه مالی، انگیزه آبرویی و خیلی موارد ممکن است دخیل باشد که حکم حق صادر نشود. خدا به حضرت داوود فرمود مراقب باش تا هوا و هوس در کار نیاید، این توصیه خدا وقتی به یک پیغمبر است یعنی همه ما حساب کار خود را بکنیم.

بنابه گفته امام جمعه شیراز، حضرت داوود علم داشت اما بررسی وظیفه قاضی است، به خلاف حق حکم نکرد، اما موضوع را بررسی نکرد و خدا منصب را از او گرفت، از این حکایات باید درس بگیریم. هر وقت یک ترک اولی بشود یک تنبیه به دنبالش خواهد بود، چون منصب الهی است. مراعات کردن این نکات بسیار دشوار است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه بین مطلوب دینی و آنچه در مقام اجرا و عمل قرار دارد، خیلی فاصله است، گفت: هر جا نمی‌توانیم انشاالله خدا می‌بخشد، اما استدعا دارم بر روی مسئله اخلاق و آداب قضا هم به صورت ویژه کار کنیم و سعی کنیم تا اجرایی و عملیاتی شود.

انتهای پیام
captcha