گام نخست تبلیغ شناخت رسالات الله است
کد خبر: 4149449
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
آیت‌الله دژکام:

گام نخست تبلیغ شناخت رسالات الله است

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به آیه 39 سوره احزاب گفت: مسئله قبل از تبلیغ، شناخت رسالات الله است یعنی ما اول باید بدانیم که رسالات الله چیست و بعد سراغ تبلیغ آن برویم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 31 خردادماه در نشست با مدیران و معاونان ادارات سازمان تبلیغات اسلامی این استان گفت: عموماً سازمان تبلیغات سبقه کار روحانیت آن هم تقریبا به سبک سنتی دارد.

وی با بیان اینکه حوزه هنری هم در راستای کار شما به نحوی انجام وظیفه می‌کنند که البته آن‌ها سبک دیگری را ارائه می‌دهند و بحثشان جداست، خواستار ایجاد زمینه گفت‌وگوی بیشتر میان حوزه هنری و بدنه سازمان تبلیغات اسلامی شد تا از تجربه یکدیگر استفاده کنند.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: در خصوص کار تبلیغ خدای متعال در آیه 39 سوره احزاب می‌فرماید «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ» مسئله قبل از تبلیغ، شناخت رسالات الله است یعنی ما اول باید بدانیم که رسالات الله چیست و بعد سراغ تبلیغ آن برویم.

امام جمعه شیراز با یبان اینکه در رابطه با رسالات ما دو دسته مطلب بیشتر نداریم و همه طول تاریخ همین دو دسته بوده است، گفت: اول اینکه در دنیا چه خبر است؛ تا می‌گوییم چه خبر است، بر روی مسائل ریز سیاسی می‌رویم اما خبرهای بسیار بزرگی در عالم است که خدا پیامبر(ص) را فرستاده است تا این خبرها را بدهد.

وی با اشاره به آیه 49 سوره حجر «نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ »، گفت: ما جهان‌بینی خودمان و اینکه در عالم چه خبر است را باید دقیقا شناسایی کنیم و این موضوع نسل به نسل نیاز دارد برای بشر تجدید شود. آیا خود ما که می‌دانیم وقتی دوباره می‌خوانیم حال خوب پیدا نمی‌کنیم؟ گاهی اوقات ذهنیتی است که همه می‌دانند؛ خیر، این حدیثی است که از هر زبان می‌شنویم، نامکرر است.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: گاهی برخی از دوستان جوان و مبلغ اهل علم که برای تبلیغ می‌روند به نظرشان می‌آید مطلب در جهان نیست که باید بگویند؛ خیر، مطالب در جهان مدنظر ما نیست بلکه همان که در عالم جریان دارد را می‌گوییم و اینقدر جالب و عجیب است که از هر زبان که می‌شنویم، نامکرر است.

وی ادامه داد:‌ اگر فهمیدیم چه خبر است پرسش دوم ایجاد می‌شود که باید چه کنیم؟ اگر خوب فهمیدیم چه خبر است پرسش دوم در ذهن ایجاد می‌شود که چه کاری باید انجام دهیم اما اگر خوب نفهمیدیم دیگر پرسشی نیست که جواب دهیم.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: متأسفانه کسانی که می‌فهمند در عالم چه خبر است هم غفلت می‌کنند چه برسد به جوانان و نوجوانان که اصلا نمی دانند.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که ندانیم رسالات چیست و دست پری برای تبلیغ رسالات نداشته باشیم، اصلا بحث تبلیغ پیش نمی‌آید و بر روی این موضوع باید کار کنیم، افزود: بسیاری از اوقات پرداختن ما و اینکه باید چه کنیم بدون اینکه انگیزه‌ای در طرف ایجاد کنیم که چه خبر است، انجام می‌گیرد.

ضرورت شناخت چگونگی تبلیغ

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه بعد از اینکه دانستیم رسالات چیست، باید بدانیم چگونه آن را انجام دهیم، گفت: کتاب ۴۰ حدیث امام راحل را باید تحلیل کنیم. از حیث اینکه ‌امام چگونه این کار را انجام می‌داده است که افرادی مثل مطهری‌ها بعد از جلسات درس ایشان یک هفته گرم بودند. سبک کار امام را باید تحلیل کنیم اما متأسفانه ما در بحث تبلیغ از این نوع تحلیل روشی غافل هستیم، محتوا را یاد گرفتیم روش را هم باید کار کنیم.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: امکانات ما به تناسب نیاز کم است و فرض کنیم هیچ کاری نکنیم اما خودمان که می‌توانیم منبری باشیم و اگر به هدف بزنیم کار درست می‌شود لذا این قسمت را تحلیل کنید که امام چگونه و به چه سبکی‌ می‌گفت که اثر داشت.

وی با اشاره به شیوه سنتی تبلیغ اظهار کرد: در بخش سنتی قدیمی‌ها کاری می‌کردند که نباید آن را از دست بدهیم. در کار تبلیغ اگر به ‌ملاک اثرگذاری کار خود ارزش بدهیم باید دنبال چیزی بگردیم که در منبری‌های قدیم ما بود. ‌قدیمی‌ها توسل داشتند و به نحوی دنبال اثربخشی حرفشان بودند. یک‌چیزی فراتر از ظاهر کلمات در وجودها بود که به میدان می‌آمد و تاثیر می‌گذاشت.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه رسالات الهی را بشناسیم یک قدم است و اینکه چطور تبلیغ‌ کنیم تا اثرگذار باشد قدم دوم آن است، گفت: یک قسمت قابل توجهی از کار ما در سازمان تبلیغات ناظر به همین است که آنچه به صورت سنتی بوده‌ایم را نگه داریم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این دو جهت در شناخت مدنظر  مبلغان و طلاب باشد که دست خالی بر منبر نرویم، گفت: هیئت بدون منبر هیئت نیست اما یک‌ منبر‌تمیز و پاکیزه نیاز داریم. قدرش را بدانیم که کم چیزی خدا و پیغمبر به ما نداده است به نام منبر و از همین ظرفیت خوب استفاده کنیم و بعد به دنبال سایر کارها برویم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس از هیئات مذهبی خواست تا منبری مناسب پیدا کرده و فضای مجلس و منبر را نگه دارند تا بقیه افراد آمده و آن را گوش دهند و قطعاً این کار تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام
captcha