واکنش آیت‌الله دژکام به هتک حرمت قرآن در سوئد
کد خبر: 4151379
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶

واکنش آیت‌الله دژکام به هتک حرمت قرآن در سوئد

امام جمعه شیراز ضمن انتقاد شدید از هتک حرمت قرآن، خطاب به دولت کشور سوئد گفت: هتک حرمت قرآن کریم از نظر تمامی مسلمانان جهان محکوم است و از دولت سوئد می‌خواهیم یا جبران کند و یا پای تبعات آن بایستد.

آیت الله لطف الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۹ تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با توصیه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و خداترسی، معارف انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: امامت و ولایت پایه نظام اسلامی و جمهوریت ایران بوده و در قرآن کریم آیات متعددی در خصوص ولایت ذکر شده است.

وی با اشاره به کلام خداوند متعال در آیه ۶۷ سوره مائده خطاب به پیامبر(ص) اظهار کرد: اساتید معتقد هستند که خطاب خداوند به پیامبر اسلام(ص) با عنوان «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ» در دو جای قرآن کریم ذکر شده و سوره مائده آخرین سوره نازل شده به پیامبر گرامی اسلام(ص) بوده و این دو آیه در غدیر خم نازل شد.

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: در روش‌شناسی فقیه طلبه‌ها، وصف عنوانی مفهومی دارد و نوع نگاه گوینده به مطلب عنوان شده، متفاوت بوده و معلوم است همه رسالت پیامبری حضرت محمد(ص) در این کلام الهی بوده که خداوند متعال می‌فرماید:‌ ای رسول اگر این کار انجام ندادی رسالت خداوند را تمام نکرده‌ای. بنابراین، با نگاهی در مضامین آیات ۴۱ تا ۶۷ سوره مبارک مائده درمیابیم که آن کار، اعلام ولایت حضرت علی(ع) بوده است.

وی با اشاره به اینکه دشمنان از امامت و ولایت در هراس خواهند بود، تصریح کرد: چه وقتی صدای اذان به ضرر دشمنان است؟ وقتی استقلال ملت اسلامی به ضرر آن‌ها مطرح می‌شود و در نظم نوین جهانی ایران را به‌عنوان یکی از قدرت‌های منطقه غرب آسیا حساب کنند. لذا، استکبار و استعمارگران با ولایت مخالفت می‌کنند. 

امام جمعه شیراز با بیان اینکه با طرح امامت و ولایت در غدیر خم، تمامی نقشه‌های شوم کفار و صهیونیست‌ها در هم پیچید، اضافه کرد: پروردگار راهکار ماندگاری رسالت پیامبرگرامی اسلام(ص) را معرفی و تثبیت ولایت و امامت عنوان می‌کند تا حرکت امت اسلامی متوقف نشود.

این استاد دانشگاه افزود: از تبلیغ امامت توسط پیامبر(ص) تا رحلت ایشان حدود دو ماه بوده و تعیین جانشین بسیار مشهود است، چراکه از اصحاب پیامبر نقل شده که حضرت محمد(ص) در غدیر خطاب به حضار فرمود که چه کسی حق اولویت در جامعه اسلامی تصمیم دارد؟ مسلمانان جواب دادند که خدا و پیامبر او؛ سپس پیامبر گرامی اسلام(ص) دست حضرت علی(ع) را بلند کردند و فرمودند هر که من مولای اویم از این پس علی مولای اوست.

تبلیغ ولایت و امامت وظیفه تمامی مسلمانان است

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری با تأکید بر لزوم تبلیغ واقعه غدیر توسط مسلمانان و مخصوصا شیعیان بیان کرد: اینکه اگر غدیر بگذرد و تبلیغ نکنیم در مقابل پیامبر(ص) بدهکار هستیم، لذا همه باید ولایت را تبلیغ کنند. بنابراین، تبلیغ ولایت و امامت وظیفه تمامی مسلمانان است.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: باید برای تبلیغ ولایت و امامت امام علی(ع) و ائمه اطهار(ع) هر کسی با ظرفیت و توان خود تبلیغ کند. لذا، راه‌ها و روش‌های بیشماری برای تبلیغ نیز وجود دارد و برپایی جشن و مراسم شادی در روز عید غدیر پیام تبلیغی به همراه خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه گاهی اوقات در برگزاری جشن‌ها اصول لازم مورد توجه قرار نمی‌گیرد، گفت: جشن و سرور باید بگیریم، اما مراقب کار‌های حرام باشیم و به بهانه جشن هر کاری را انجام ندهیم؛ در دین و مسلک ائمه اطهار برخی از رفتار‌ها نبوده؛ بنابراین در رفتار‌های اجتماعی جامعه برخی از هنجار‌های اشتباه را وارد نکنیم، چراکه حرام، حرام است.

وی اضافه کرد: اطعام یکی از کار‌های تأکید شده در روز عید غدیر است و سال گذشته در شیراز ۶۷ هزار پرس غذا به نام امیرالمؤمنین(ع) توزیع شد و امیدواریم امسال شاهد افزایش این عمل خداپسندانه باشیم تا معلوم شود این شهر، شهر امام علی(ع) است. بنابراین، همت کنیم تا دهه امامت و ولایت باشکوه برگزار شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اگر کسی از سفره امام علی(ع) نمک‌گیر شود در دنیا و آخرت عاقبت‌بخیر خواهد بود، اهمیت فضاسازی شهری را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: نصب پرچم و فضاسازی خیلی مهم است؛ با این کار معلوم باشد اهالی خانه و شهر زیر ولایت امام علی(ع) زندگی می‌کند، چراکه نصب یک پرچم ساده نیز پیامد تبلیغاتی مهمی به دنبال دارد. 

امام جمعه شیراز از شهرداری شیراز خواست تا در دهه امامت و ولایت شهرآرایی و فضاسازی را به نحو احسنت انجام دهد و مناطق مختلف شهرداری محل تردد و چشمگیر را با سلیقه هنرمندانه تزئین کنند.

آیت‌الله دژکام با اشاره به مصادف شدن روز عید غدیر با نماز جمعه گفت: روز جمعه آینده عقد اخوت بین نماز گزاران به همراه جشن باشکوه در حرم مطهر احمد بن موسی (ع) برگزار می‌شود. بنابراین، از همه شهروندان برای حضور در این مراسم به همراه خانواده دعوت می‌کنیم. باید حس و حال شهر و شهروندان در دهه امامت و ولایت تغییر پیدا کند و در جوار این حرم مطهر حضور شیعیان نمود داشته باشد.

دولت سوئد پای تبعات هتک حرمت قرآن کریم باشد

امام جمعه شیراز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته شیراز گفت: در سوئد که کشور اروپایی است با ادعای آزادی و لیبرالیسم یک خطای بزرگ با هتک حرمت قرآن کریم و کتاب آسمانی مسلمانان رخ داده و این رفتار مورد تنفر همه مسلمانان است.

این استاد دانشگاه با تشریح تفکر آزادی و لیبراسیم غربی، اجازه سوزاندن قرآن کریم در کشور سوئد را نقض تفکر غرب‌گرایان دانست و افزود: اگر کسی بنا باشد در غرب اجازه بدهد برای سوزاندن قرآن کریم، از نگاه خودشان غلط است، چراکه در آزادخواهی غربی اگر کاری اجازه گرفت که آزادی عده‌ای افراد محدود بشود، نباید اجازه داده بشود.

نماینده ولی فقیه در فارس ضمن انتقاد شدید از هتک حرمت قرآن، خطاب به دولت کشور سوئد گفت: هتک حرمت قرآن کریم از نظر تمامی مسلمانان جهان محکوم است و از دولت سوئد می‌خواهیم یا جبران کند و یا پای تبعات آن بایستد.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: ۹ تیرماه مصادف با سالروز قیام مردم عراق برعلیه اشغال انگلیسی‌هاست، چراکه انگلیسی‌ها خواستند کشور عراق را استعمار کنند و مردم عراق با رهبری مرجع تقلید مرحوم میرزای محمدتقی شیرازی قیام کردند که این عالم ربانی افتخار شیرازی‌هاست. 

وی با بیان اینکه عظمت‌های بسیاری توسط بزرگان و علما شیرازی رقم خورده است، افزود: عتبه حسینی برای این عالم برجسته یادبود برگزار کرده و بناست عتبه امام حسین(ع) در یک برنامه مشترک به همراه تولیت آستان حضرت شاهچراغ(ع) در شهر شیراز یادبود این عالم وارسته را برگزار کنند و تأکید داریم که مورد توجه ویژه قرار گیرد تا شخصیت میرزای دوم به همگان معرفی شود.

دبیرخانه دائمی بزرگداشت بزرگان شیرازی تشکیل شود

بنابه گفته نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری، شیراز دارای بزرگان و چهره‌های نورانی بوده که گاهی به خاطر تعدد فراموش می‌شوند بنابراین نیاز است یک دبیرخانه دائمی با حضور نهاد‌های متولی و مرتبط تشکیل شود تا به نوبت هرکدام از بزرگان شیراز را برای ادای حق آن‌ها مورد توجه ویژه قرار گیرد.

آیت‌الله دژکام در پیش رو بودن روز شهرداری و دهیاری را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: شهردار شیراز امکانات و زیرساخت‌های لازم را برای نقش‌آفرینی ویژه این نهاد در هویت فرهنگی شیراز که سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی است، فراهم کند.

امام جمعه شیراز گفت: سالیان متمادی مشکل دسترسی مردم به حرم مطهرحضرت احمد بن موسی(ع) را بیان می‌کنیم و اگر عزمی در این موضوع وجود دارد، حرکتی توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز انجام شود، لذا تا فرصت نگذشته برای حل این مشکل چاره‌ای پیدا شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha