شالوده تمدن اسلامی بر پایه غدیر است
کد خبر: 4149744
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
آیت‌الله دژکام:

شالوده تمدن اسلامی بر پایه غدیر است

نماینده ولی فقیه در استان فارس، سنگ بنا و شالوده تمدن اسلامی را بر پایه غدیر عنوان کرد و گفت: اگر رقابتی بین تمدن‌ها است و اگر امروز در دنیا پرچمی بلند است که آینده روشن برای جهان را نوید می‌دهد، از غدیر شروع می‌شود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 2 تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی به در پیش‌رو بودن ایام دهه ولایت و امامت اشاره کرد و گفت: امامت و ولایت یکی از اصول اصلی حرکت انقلاب اسلامی است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه آنچه که از اعتقاد به امامت اهل بیت(ع) در اعمال و رفتار ما جلوه‌گر شود بتوانیم به خودمان یادآوری و اقدام کنیم، افزود: باید برای دهه امامت و ولایت و بزرگترین عید اسلامی که روز عید غدیر است، سنگ تمام گذاشت و این‌گونه نباشد که غدیر بیاید و بگذرد و آنچه شایسته انجام نداده باشیم.

آیت‌الله دژکام، سنگ بنا و شالوده تمدن اسلامی را بر پایه غدیر عنوان کرد و گفت: اگر رقابتی بین تمدن‌ها است و اگر امروز در دنیا پرچمی بلند است که آینده روشن برای جهان را نوید می‌دهد، از غدیر شروع می‌شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه روز غدیر صرفاً یک واقعه تاریخی نیست و عید غدیر یادآور وظیفه امت اسلامی برای آماده کردن جهان است که زیر پرچم ولایت خدا و رسول و اهل بیت(ع) اداره شود، افزود: از این حیث کاری که در دهه امامت و روز عید غدیر داریم کار بزرگ و وظیفه انقلابی ویژه‌ای است که باید هر کس دلش در گرو اعتقاد به اسلام و ایمان به قرآن کریم و آنچه که قرآن برای بشریت آورده است، می‌باشد باید غوغا راه بیندازد و به تعبیر یکی از اساتید حوزه علمیه قم که می‌گفت اگر برای غدیر غوغا کرده بودیم عاشورا برایمان درست نمی‌کردند.

وی با تصریح اینکه شهادت‌ها و مظلومیت‌ها و آن رنج بردن بشریت و امت اسلامی در طول تاریخ به واسطه این است که به غدیر اهمیت ندادند، گفت: اگر غدیر را دیده بودند به صحنه‌ای که در عاشورا پیش آمد مبتلا نمی‌شدیم، بنابراین در این تجدید حیات تمدن اسلامی که با همت مردم شروع شده است غدیر را ویژه احترام‌ و برای آن برنامه‌ریزی کنید و الگوی حکومت الهی بر پایه ولایت معصوم را به همه بشریت معرفی کنید.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: نظام اسلامی ما که بر پایه ولایت فقیه بنیانگذاری شده است یک شاخه و شعبه از این ولایتی است که در غدیر درخشش گرفت و شایسته است در این دهه به ولایت فقیه و الگوی حکومت در زمان غیبت به صورت ویژه پرداخته شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: باید اصول و مبانی حرکت انقلابی خود را هم یادآور شویم و هم متناسب با اقتضائات زمان و مکان رشد دهیم که در این قسمت شاید مقداری کوتاهی کرده باشیم و امیدواریم که به این نیازها درست توجه کنیم و باید پاسخ های مناسب برای نسل جوان ارائه دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش‌رو بودن سالروز شهادت امام باقر(ع)، فرازهایی از زیارت جامعه کبیره را یادآور شد و گفت: این زیارت یادآوری می‌کند که اعتقاد به ولایت چه تاثیراتی در زندگی ما دارد. در این زیارت آمده است که ای ائمه معصومین با پذیرش ولایت شما اولین چیزی که نصیب ما شده است، این است که آموزه‌های دینی را خوب فهمیدیم.

رابطه توحید و ولایت

آیت‌الله دژکام با طرح این سؤال که اگر کسی ولایت علی(ع) را نپذیرفته باشد از توحید چه مقدار می‌فهمد، توحید را اصل اول دین عنوان کرد و افزود: همه فرق عرفانی و معنوی در اسلام وقتی می‌گوییم معرفت از کجا گرفته‌ای می‌گوید از علی‌بن ابیطالب(ع).

وی با تأکید بر اینکه مدرس توحید علی(ع) است و باب معرفت و عرفان جز با ولایت علی(ع) بر روی هیچ‌کس باز نشده است، گفت: این تنها عقیده شیعی نیست و در بین امت اسلامی هر کس مدعی بحث معرفت و عرفان شده است، همه می‌گویند هر چه دارند از علی(ع) دارند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری حدیثی از پیامبر(ص) که فرمودند در علم به واسطه حضرت علی(ع) به همه باز می‌شود و غیر از این راهی برای یاد گرفتن دین نیست، افزود: فایده دیگر ولایت برای ما این بوده که هر جا کار دنیا گره خورده بوده است با توجه به اهل بیت مسئله حل شده است. در تاریخ آمده است که هر وقت کار سختی پیش می‌آمد، می‌گفتند بگویید علی‌بن ابیطالب(ع) بیاید. هم برای دنیا و هم برای آخرت. برای حل مشکل دنیا راه حل ارائه کردند.

وی با تأکید بر اینکه کلمه توحید با ولایت تمام شد، افزود: خدا در همه عوالم باید حاکم باشد. در جامعه اسلامی و جامعه بشری اگر خدا بخواهد حکومت کند باید خلیفه داشته باشد که خلیفه‌اش همین ۱۲ معصوم است. این بزرگواران خلافت دارند که توحید را در سیاست، قضاوت، عرصه اجتماع، قانون‌گذاری و... تمام می‌کنند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه نعمت خدا با ولایت اهل بیت(ع) بر ما تمام شد و از این بزرگتر نعمتی برای بشر شناخته نمی‌شود، تصریح کرد: ولایت آمد که اتحاد به وجود آورد و تفرقه بین امت را تبدیل به یگانگی و یکپارچگی‌ کرد، این ویژگی‌ ولایت است.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه ولایت باعث می‌شود که عبادات واجب قبول شود. هر چه عبادت می‌کنیم قبولش به مهر ولایت است و تا زمانی که مهر نخورد قبول نمی‌شود، گفت: از وجود مقدس خاتم انبیا محمد(ص) روایتی است که ۱۲ امام را پیامبر اکرم معرفی کرده و درباره امام باقر(ع) این جمله است که هر کس دوست دارد خدا را در روز قیامت در حالی که چشمش روشن است ملاقات کند، باید ولایت پنجمین اختر تابناک امام محمدباقر(ع) را در دل داشته باشد، قطعاً روز قیامت خدا نعمت‌‌هایی می‌دهد که چشم روشن می‌شود.

ضرورت اجرای روضه‌خوانی و تعزیه شهادت امام باقر(ع)

وی با تصریح اینکه در شب و روز شهادت امام باقر(ع) باید برنامه روضه‌خوانی و تعزیه به جد دنبال کنیم، افزود: زمان شهادت امام باق(ع) شرایط به گونه‌ای بود که در مدینه کسی نمی‌ماند، چون ایام حج است و همه به مکه می‌روند؛ حضرت فرمود در منا برایش عزاداری کنند.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز ضمن توصیه مجدد به رعایت تقوای الهی گفت: باید بدانیم خداوند تمام کارهایی که انجام می‌دهیم و نیات ما را می‌داند. هرچه توجیه کنیم که نیتم خیر بود خدا می‌داند در دلمان چه می‌گذرد و طبق نیتمان با ما برخورد می‌کند نه آنچه اظهار می‌کنیم که ممکن است ظاهر عمل ما خیلی پاکیزه باشد اما نیت ما خیلی پلید و آن نیت پلید ظاهر این عمل را خراب می‌کند و ارزش کار را از بین می‌برد.

امام جمعه شیراز همچنین به فرا رسیدن هفته قوه قضائیه اشاره کرد و افزود: بحث قوه قضاییه بحث بزرگ و مهمی است به حسب آنچه که در دنیا متداول است که تقسیم قوا است و یکی از سه قوه در همه کشورهای مختلف همین قوه قضاییه و دستگاه قضایی است.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های دستگاه قضا گفت: در استان فارس مطابق آنچه رئیس کل دادگستری گفتند ۶۰۰ هزار پرونده ورودی داریم و با پرونده‌هایی که نیاز به بررسی دوباره دارد نزدیک به میلیون می‌شود و یک سال یک میلیون پرونده را بررسی و داوری کنیم، انصافا کار بزرگی است. کسانی که کارشان انجام شده است نمی‌گویند این زحمت برای ما کشیده شده است. معمولا کسانی که کارشان گیر افتاده مراجعه می‌کنند و در فضای مجازی در رسانه‌ها و پیش متنفذین می‌گویند کارمان گیر است. این تعداد پرونده‌ای که مراجعه می‌کنند و گلایه دارند به نسبت این چند صد هزار پرونده ای که حل می‌شود دستگاه قضا خیلی خدمت می‌کنند و ما باید از خدمتگزاران متشکر باشیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه یکی از بدترین صفات این است که کسی خدمت کرده باشد اما تشکر نکنیم، انسانیت انسان زیر سؤال می‌رود، چون انسان اگر خیر دید باید تشکر کند، افزود: در مواردی ممکن است رسیدگی ناقص بماند یا مشکلی در رسیدگی باشد و همه باید تلاش کنند و دستگاه قضایی هم به صورت ویژه تا این مشکل حل شود.

خدمات بزرگ را نادیده نگیریم

وی با تأکید بر اینکه بی‌انصافی نسبت به خدمتگزاران در نظام نکنیم و ادبیات این جلسات را مقداری تغییر دهیم، گفت: معمولاً در هر مناسبتی در جلسات شروع به انتقاد کردن می‌کنیم و اسم آن را مطالبه می‌گذاریم. انتقاد و مطالبه خوب است و باید انجام شود. انتقاد صحیح خوب است اما نباید یک خدمت بزرگ را نادیده بگیریم و فقط گوشه‌ای که ایراد دارد را بگوییم مطالبه کنیم.

امام جمعه شیراز تأکید کرد: رسم مسلمانی این است که خدمت را ببینیم و دولت خیلی خدمت می‌کند اما تلاش‌هایش دیده نمی‌شود. نسبت به دستگاه قضایی همینطور، اول تشکر کنیم و بعد بگوییم اینجای کار گیر است و مطالبه کنیم تا حس کند خدمتش دیده می‌شود.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: در آیه 26 سوره صاد داستان یک قاضی را نقل کرده است که از جانب خدا قضاوتش داده شده بود؛ حضرت داوود قضاوت می‌کرد و قضاوت حضرت داوود را خدا در سوره صاد به تفصیل نقاط قوت و ضعفش را ذکر کرده است و می‌فرماید: ای داوود من تو را خلیفه روی زمین قرار دادم بین مردم به حق قضاوت و داوری کن، منصب قضاوت این‌گونه نیست که انتخاب کنیم بلکه ادامه ولایت و خلافت الهیه است و منصوب می‌شود و الا حق قضاوت ندارد؛ داوود چرا حق قضاوت داشت چون خدا قرارش داده بود.

وی با بیان اینکه حکم قاضی از ناحیه ولی امر مسلمانان تنفیذ می شود و بدون این حق قضاوت ندارد، تصریح کرد: این جایگاه خیلی رفیعی است و هر چه جایگاه رفیع‌تر‌ آنکه در آن جایگاه می‌نشیند، مسئولیتش بیشتر است. در ادامه خدای متعال می‌فرماید بین‌ مردم به حق قضاوت کن؛ قاضی دانش ویژه می‌خواهد و دانش هم ۲ شعبه دارد یکی نسبت به حکم و باید حکم خدا را در مسئله بداند که ان الله یامر بالعدل. دوم موضوع را بتواند دقیق بشناسد.

امام جمعه شیراز بیان کرد: امروز در قضایای متعدد شناختن موضوع دشوار است؛ معامله‌ای ۱۰ سال پیش انجام شده است و امروز روی آن معامله میخواهیم بررسی کنیم، اینکه چه شده سؤال اول و اینکه قیمت روز را محاسبه کنیم سؤال دوم و بحث زیاد است و کار سنگین است و خدا کمک دهد به کسی که در این مسند می‌نشیند و کار می‌کند.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: خداوند فرموده است قاضی وقتی حق را شناخت به حق حکم کند. ممکن است مانعی پیش بیاید که به حق حکم نکند و آن مانع این است که شیطان فریبش دهد و به حق حکم نکند اما خدا فرموده است که اگر دنبال هوا و هوس رفت، کسی که در مقام داوری است از مسیر خدا منحرف می‌شود. این کار به این سنگینی به عهده عده‌ای از عزیزان آمده است؛ اما این طرف هم هست که یک حکم قاضی که به عدالت باشد در روایات داریم که از چهل روز که باران ببارد فایده‌اش برای جامعه بیشتر است.

وی با تأکید بر اینکه باید جایگاه قاضی به عنوان یک جایگاه رفیع مورد احترام همه جامعه باشد تا بتواند کارش را انجام دهد، افزود: اگر بناست بهشتی‌وار کسی در مسند قضاوت بنشیند و حکمش مانند باران باشد باید توجهش به خدا زیاد شود.

آیت‌الله دژکام در پایان به در پیش رو بودن روز عرفه نیز اشاره کرد و گفت: این روز، روزی است که امام‌ سجاد(ع) فرمود خدا تمام مقدرات انسان به واسطه روز عرفه ممکن است تغییر دهد و به خیر کند. این روز عرفه را قدر بدانیم و در روز چهارشنبه برای دعا، توسل و توجه هر جا می‌توانند حضور داشته باشند و روز پنجشنبه هم عید قربان است و نماز آن هم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha