تکرار اهانت به قرآن کریم در سوئد مایه بی‌آبرویی دشمنان اسلام است
کد خبر: 4156830
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
آیت‌الله دژکام:

تکرار اهانت به قرآن کریم در سوئد مایه بی‌آبرویی دشمنان اسلام است

امام جمعه شیراز در واکنش به تکرار اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد، خطاب به حاکمیت این کشور گفت: آبروی خود را نبرید و نسبت به قرآن بی احترامی نکنید که این دشمنی برای شما نفعی نخواهد داشت بلکه باعث می‌شود امت اسلامی دوباره دشمنان خود را بشناسد.

آیت الله لطف الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۳۰ تیر در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به شکل‌گیری حکومت اسلامی برپایه ولایت و امامت، گفت: به حسب عقیده رسمی ما امامت و ولایت نمی‌تواند منقطع شود که اگر منقطع شد دلیلی برای وجود و بقای عالم باقی نمی‌ماند، چون هدف از خلقت عالم این بوده که ائمه اطهار (ع) به عنوان امام ظهور پیدا کنند.

وی افزود: وقتی خدا به کسی شأن امامت داده به این معنی است که پیرو دارد و این شأن امامت هم باید ظهور پیدا کند بنابراین در طول دوره ۲۵۰ ساله امامت در امت اسلامی ما می‌دانیم که یک جمع از شیعیان و پیروان واقعی همیشه وجود داشتند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه امام بدون مأموم نمی‌شود، اظهار کرد: همانطوری که وجود امام لازم است همیشه عده‌ای هم به عنوان پیرو راستین قاعدتا جود دارند، اما هدف ازدیاد پیروان واقعی بوده تا اداره جامعه بشری با آن امام معصوم انجام گیرد. به طور مثال پیروان در زمان ظهور ۳۱۳ نفر افراد خاص هستند و عده‌ای هستند که در اطاعت از امام در حدی هستند که ویژه از آن‌ها یاد می‌شود.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: اگر بنا است هدف آفرینش درمورد انسان‌ها با وجود امام و با وجود کسانی که در پیروی از امام در سطح عالی قرار دارند محقق شود، باید این نکته و استدلال را از قرآن و روایات اهل بیت (ع) بدانیم چیست و چرا به این مطلب اعتقاد داریم. 

نماینده ولی فقیه در فارس آیه ۵۶ سوره مبارکه ذاریات را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: که خدای متعال در این سوره می‌فرماید «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» مردم خدای متعال انسان‌ها و جنیان را نیافریده است مگر برای اینکه خدا را عبادت کنند از این رو باید فهمید که عبادت را چطور درک کنیم و معنی عالی و کمال یافته این عبادت چیست؟

این استاد دانشگاه ادامه داد: امام صادق (ع) در روایت که در کتاب علل الشرایع شیخ صدوق نقل شده می‌فرمایند امام حسین (ع) روزی در جمع اصحاب خود فرمودند مردم بدانید که خدای متعال بندگانش را خلق نکرده مگر برای اینکه خداشناس شوند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه بدون معرفت عبادت‌ها ارزشی پیدا نمی‌کند از این‌رو باید خداشناسی خود را تکمیل کنیم، اضافه کرد: در ادامه روایت می‌فرماید «فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ» حال اگر مردم خداشناس شدند، بندگی می‌کنند بنابراین بندگی که در آیه قرآن کریم و روایات ائمه اطهار (ع) بیان شده مترتب بر معرفت است و بدون معرفت، بندگی به نحو مطلوب محقق نمی‌شود.

وی تصریح کرد: عبادت و پرستش ولو اینکه نیاز عمومی بشر است به حسب چیزی که روانشناسان مدعی هستند، اما اگر می‌خواهد این عبادت درست انجام شود اول معرفت می‌خواهد و تا معرفت نباشد این در جای خود قرار نمی‌گیرد.

معرفت نسبت به امام، خداشناسی را به حد کمال می‌رساند

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به ادامه روایت امام حسین (ع) در خصوص بندگی پروردگار، اظهار کرد: ابا عبدالله (ع) می‌فرماید «فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ» اگر بندگی خدا کردیم به خاطر اینکه بنده خدا شدیم بی‌نیاز می‌شویم از اینکه در خانه غیر از خدا برویم از این رو استقلال، عظمت، شخصیت و عزت از در خانه خدا تامین خواهد شد و اگر در خانه خدا نبود لاجرم در خانه غیر را می‌زند و کوچک و خوار می‌شود. در ادامه یکی از اصحاب پرسید که خداشناسی را چگونه به اوج و کمال برسانیم؟ امام حسین (ع) فرمود مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طَاعَتُهُ، وقتی که معرفت امام پیدا کنیم.

وی با یادآوری اینکه امام از جانب خدا منصوب می‌شود و در راه رسیدن به معرفت الهی باید از امامان تبعیت کنیم، تاکید کرد: جایگاه امام بسیار والا است و وقتی انسان چنین امامی را شناخت و سر به اطاعتش گذاشت مسلما بندگی خدا می‌کند.

آیت‌الله دژکام جایگاه، ولی فقیه در منظومه فکری تشیع را مورد توجه قرار داد و گفت: ولایت فقیه این است که در زمان غیبت حضرت، ولی عصر (عج) کسی را تعیین کرده است نه اینکه ما تعیین کنیم؛ به حسب نظریه‌ای خبرگان کشف می‌کنند که عنایت حضرت با چه کسی است و همه باید از او فرمان ببریم به حسب شرایطی که خود ائمه مشخص کرده اند؛ بنابراین امام زمان (عج) خود را اگر شناختیم معرفتمان در پیشگاه خدا امضا می‌شود.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه مضمون غدیر، تکمیل دین با معرفی امام بود، تاکید کرد: باید امام‌شناسی خود را کامل کرده و به فرزندان و نسل‌های آینده امامان را معرفی کنیم بنابراین اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که نسبت به مسئله تبلیغ نگرانند در همین راستا است. 

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه طلبه‌ای که عمامه سر می‌گذارد میخواهد سخن اهل بیت (ع) را نشر بدهد، گفت: باید این مسیر را مومنان و خیران باز کنند تا اهل فضل و طلاب اعلم سخن خدا، رسول و اهل بیت (ع) را برای مردم بیان کنند.

معرفت‌افزایی در هیئات عزاداری انجام شود

وی در ادامه ضمن تشکر از فعالیت هیئات مذهبی در ماه محرم، تاکید کرد: از هیئت‌های عزاداری برای خالی نبودن مجالس از سخنرانان تشکر می‌کنم بنابراین بعد از مداحی باید معرفت‌افزایی توسط وعاظ شکل گیرد. 

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز گفت: روزی که ما را دفن کنند روح به عالم آخرت می‌رود و بار گناه روی دوشمان است و هیچ تلاشی برای جبران آن در دنیا نکردیم و این برای همه ما سخت خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: چند روز پیش از یک شهید سربلند ارتشی در شیراز با رونمایی از کتاب «فرصت آخر» تجلیل شد و نویسنده این کتاب گفته از همسر این شهید پرسیدم این شهید چگونه فردی بود؟ کسی که در ارتش قرآن و نهج البلاغه تدریس می‌کرد همسر شهید می‌گوید روزی هنگام خروج از قبرستان و فاتحه خوانی شهید بزرگوار بیان کرد که فرض کن خدا فرصت دیگری به تو داده و این فرصت آخر است و آن‌ها خود را اینگونه آماده کردند و به اوج مقام شهادت رسیدند. تقوا یعنی همین که مراقب باشیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم برای اینکه در سفر آخرت بارمان سبک باشد.

امام جمعه شیراز فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی در هفته پیش رو را مورد توجه قرار داد و گفت: در هر گرفتاری به امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) تمسک پیدا می‌کنیم بنابراین تاسوعا و عاشورا فرصت تجدید عهد با اباعبدالله(ع) است و ان‌شاءالله به صورت ویژه در این زمینه مثل همیشه خواهید درخشید.

وی تصریح کرد: امسال به جبران دو سالی که بیماری کرونا مردم را محدود کرده بود، در شهر شیراز حرم سوم اهل بیت (ع) می‌بینیم که حرکت‌های دسته‌جات عزاداری شکل می‌گیرد و سوای حرم مطهر که همیشه مرکز برکت و رحمت است، اما گوشه گوشه شهر از شرق تا غرب در هر محله و کوچه‌ای دسته‌جات مختلف حرکت می‌کند.

این استاد دانشگاه با تقدیر از حضور جوانان در هیئات مذهبی، گفت: عشقی که جوانان ما به امام حسین (ع) دارند و در خیابان به عزاداری می‌پردازند، مایه افتخار است و مایه روسیاهی دشمن می‌شود که علی‎رغم تلاش‌های بسیار نتوانستند نسل جوان ما را از اهل بیت (ع) دور کنند چراکه اینجا مرکز عشق به اهل بیت و کشور امام زمان (عج) است و برای جد امام زمان (عج) مردم عزاداری می‌کنند.

آیت‌الله دژکام در ادامه با اشاره به اهانت مجدد به قرآن کریم در کشور سوئد، گفت: لجبازی دولت منحوس سوئد در بی‌احترامی به قرآن کریم که از روی نادانی، عداوت و کینه‌ای که نسبت به اهل حق دارند دوباره باعث تکرار جسارت به ساحت مقدس قرآن کریم شد.

 وی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام کتاب خدا و عترت خود را برای مسلمانان به یادگار گذاشته است، ادامه داد: به عترت پیامبر بی‌احترامی کردند، اما ببینید بیش از هزار سال چطور مردم در دین خود ایستادگی کردند. باید به دولتمردان سوئد گفت آبروی خود را نبرید و نسبت به قرآن بی‌احترامی نکنید که این دشمنی برای شما نفعی نخواهد داشت بلکه باعث می‌شود امت اسلامی دوباره دشمنان خود را بشناسد.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: اگر امت اسلامی حرکت نکند، تصمیم دشمنان نابودی قرآن در میان مردم است اما مسلما این آرزو را به گور خواهند برد چراکه ما امروز به همراهی همه امت اسلامی، همه این امت بزرگی که در شرق و غرب عالم حضور دارد یک صدا و با فریاد بلند به همه دشمنان اسلام به ویژه آمریکا و همه معاندان نسبت به امت اسلامی به خصوص اسرائیل جنایتکار و غاصب اعلام می‌کنیم اگر می‌خواهید با این دسیسه‌ها برای خود بندی ببافید و چهار روز دیگر استکبار خود را ادامه دهید بدانید که دوره آمریکا و اسرائیل در جهان تمام شده است.

بنابه گفته امام جمعه شیراز، این امت و ملتی که عزت و عظمتش در مشت‌های گره کرده جوانان ایرانی دارد به رخ دنیا کشیده می‌شود مصداق آیه شریفه« بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْدًا مَفْعُولًاـ هستندکه لشکر خاتم انبیا می‌آید برای اینکه تمامی کفر و ظلم صهیونیست‌ها را بهم بریزد.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری در پیش‌رو بودن سالروز برگزاری اولین نماز جمعه به امامت آیت‌الله طالقانی را مورد توجه قرار داد و خطاب به نماز گزاران شهر شیراز گفت: قبل از انقلاب هم نماز جمعه در شیراز برگزار می‌شد اما عده آن‌ها چقدر بود؟ رضوان خدا بر همه که نماز را اقامه کردند، اما جمعیت ما بعد از انقلاب تقریبا ۲.۵ برابر شده است و جمعیت نمازگزار از ۵۰ و ۱۰۰ برابر بیشتر است و این یعنی موفقیت انقلاب اسلامی و یعنی ملت ایران در دهن کسانی زد که می‌گفتند دوره خداباوری تمام شده است. این عظمت را شما آفریدید، قدر بدانیم و دنبال کنیم تا هر روز این عزت، عظمت و سربلندی بیشتر شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha