شورای نگهبان حافظ احکام قرآن است
کد خبر: 4155551
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
آیت‌الله دژکام:

شورای نگهبان حافظ احکام قرآن است

نماینده ولی‌فقیه در فارس، شورای نگهبان را حافظ احکام قرآن دانست و گفت: باید اهمیت تشکیل این نهاد را به مردم یادآوری کنیم.

آیت الله لطف الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در فارس، عصر دیروز، ۲۵ تیر در دیدار مدیران و معاونان دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان فارس ضمن تبریک سالروز تشکیل شورای نگهبان، گفت: اگر واقعیت امور را در نظر بگیریم تأسیس شورای نگهبان در نظام ما باید عید فرض شود، چون عید در اسلام به معنی بازگشت بوده، ما با تشکیل شورای نگهبان بازگشتی به قانون الهی تجربه کردیم و مسلماً اگر قانون الهی شود یکی از عوامل اداره الهی جامعه است.

آیت‌الله دژکام افزود: البته ذهنیت ما به این موارد درگیر نمی‌شود و به خاطر تعدد مسائل برنامه‌ریزان و مسئولان فرهنگی را درگیر این مسئله نمی‌کنیم، ولی این بهانه بسیار خوبی است که سالگرد تأسیس شورای نگهبان به عنوان یک روز مبارک مورد شکرگزاری قرار گیرد، چراکه این موضوع می‌تواند سبک دیگری از تبلیغ و توضیح نقش شورای نگهبان را پیش بیاورد، چون وقتی کار جنبه آیینی پیدا کند راحت‌تر اقدام می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در فارس با اشاره به اینکه امروز کار شورای نگهبان بیشتر جنبه سیاسی به خود می‌گیرد و کار وقتی صرفاً جنبه سیاسی دارد، علاقه‌مندان زیادی ندارد، اظهار کرد: احزابی که در شیراز و فارس کار می‌کنند خیلی نیستند، چون مردم حوصله کار خشک سیاسی ندارند، اما وقتی بحث هیئت می‌شود همه می‌آیند و حس معنوی زمینه کار است و لذت می‌برند در حالیکه در هیئت کار سیاسی اصلی انجام می‌دهیم و اگر هیئت امام حسین(ع) نداشتیم که اصلاً انقلابی شکل نمی‌گرفت و ادامه پیدا نمی‌کرد، ولی چون حال هیئت و صفای معنوی دارد قسمت سیاسی هیئت را هم بسیار راحت‌تر مردم می‌پذیرند و همکاری دارند. 

امام جمعه شیراز با بیان اینکه شیراز می‌تواند آغازگر برگزاری آیین در سالروز تأسیس شورای نگهبان باشد، ادامه داد: تعیین کردن آیین‌ها کار شیراز و فارس است و این ویژگی شیراز بوده که پروتکل‌های هر آیینی را تعیین می‌کردند پس اهمیت تشکیل نهاد شورای نگهبان به مردم یادآوری کنیم. 

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان را حافظ و نگهبان همه احکام قرآن دانست و افزود: شورای نگهبان از تصویب قانون خلاف قرآن جلوگیری می‌کند و ما بابت این نعمتی که داریم قدرشناس و شاکر نیستیم. 

دژکام با اشاره به تقدیم بیش از ۳۰۰ هزار شهید در صحنه‌های گوناگون انقلاب اسلامی، گفت: خون شهید هدر نمی‌رود و امروزه شاهد هستیم که چیزی خلاف حکم قرآن و اهل بیت(ع) نمی‌تواند قانون شود و این ثمره خون شهداست و باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: در تجربه تاریخی کشور ما مشروطیت ایران هم ناظر داشته، ولی متأسفانه آن‌ها موفق نشدند ناظر‌ها را به صورت دائمی مستقر کنند، ولی ما در ۴۴ سالی که جمهوری اسلامی شکل گرفته از همان سال اول فقها نظارت کردند و این قضیه‌ای است که جا افتاده و ما یک تجربه جدید در دنیا راه انداختیم و امیدواریم بحث اقتصادی و معیشت را با راه حل مناسبی درست کنیم تا بتوانیم بزرگی کار انقلاب را نشان دهیم. 

بنابه گفته آیت‌الله دژکام در تاریخ حکومت‌های دنیا یک نوع حکومت هم داشتیم که حکومت دینی بود و در اروپا که معمولاً در قرون اخیر فلسفه سیاسی را نوشتند و خود را محور عالم قرار دادند یک سبک حکومت وجود داشته به نام تئوکراسی یعنی حکومت خدایی و دینی که در ترجمه انگار همان چیزی است که ما می‌خواهیم، ولی آن نیست، چون در تعریف تئوکراسی یک نوع حکومت دیکتاتوری است بنابراین اگر در اروپا به فرض می‌خواستند حکومت الهی باشد متولی آن کلیسا بوده که خود کلیسا چند عیب بزرگ دارد، یکی اینکه عیسی(ع) را پسر خدا می‌دانستند و این مشکل اول بود و مشکل دوم این است که کلیسا با روش دیکتاتوری می‌خواهد حرف دین را جا بی اندازد. 

نماینده ولی فقیه در فارس مقوله آزادی دینی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: امروز در کوچه و خیابان ما این بحث مطرح است که به زور چادر سر می‌کنند در حالیکه ما می‌گوییم انتخاب گرایانه چادر سر می‌کنیم و این مسئله چند ماه اخیر روی زمین کشانده شده، اما واقعیت این است از یک جهت برخلاف خواسته دشمن ما نباخته‌ایم. آن‌ها می‌گفتند اثبات می‌کنیم ایران دیکتاتوری است و حجاب بهانه است و مسئله اول برای آن‌ها این است که اثبات کنند در ایران که مدعی دموکراسی و مردم‌سالاری دینی است مردم‌سالاری وجود ندارد و خیلی تلاش کردند، اما دیدید که نتیجه این چند ماه این بود که در آلبانی پادگان اشرف لطمه خورد به جای اینکه حاکمیت ایران لطمه بخورد. 

امام جمعه شیراز افزود: دشمن در عرصه بین‌الملل کار ویژه‌ای را دنبال می‌کند و سناریو آن‌ها این بود از کشف حجاب به اینجا برسند که حکومت ایران دیکتاتوری است و دیدید که قسمت‌های خارج از کشور عمل کردند و ما را از کنوانسیون حقوق بانوان اخراج کردند و حقوق بشر علیه کشور ما بیانیه صادر کرد و همه چیز آماده بود، اما دشمن برنامه را به سمتی می‌برد که بگویند در ایران دیکتاتوری است یعنی همان تئوکراسی که در اروپا بود و در رنسانس شکست خورد و بعد پروتستانتیسم ایجاد کردند، پروتستانتیسم پروژه‌ای است که در ایران می‌خواهند انجام دهند. 

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه پروتستانتیسم یعنی در مقابل آن برداشت همیشگی مجتهدین از دین، یک برداشت دیگری درست کنیم و در اروپا این کار را کردند، در عرصه بین‌الملل همه مسائل را باید ببینیم، اظهار کرد: تجربه ایران می‌گوید مردم‌سالاری دینی که در اروپا نبوده و مثل واتیکان نیست. 

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در مردم‌سالاری دینی یک نقطه اوج عرفانی وجود دارد، گفت: چیزی که خدا می‌خواهد را مردم در حکومت مردم‌سالاری دینی انتخاب می‌کنند که این به اصطلاح عرفا فنا فی الله است بدین معنی که حاکمیت می‌گوید مردمی پشت سر من هستند که در مقام فنا هستند و این موضوع را سبک شمردیم و دشمن سوءاستفاده می‌کند. فنا فی الله یعنی وقتی یک چیزی را انتخاب می‌کنیم اینکه خدا چه دوست دارد برای ما مهم‌تر از آن چیزی است که خودمان می‌خواهیم و آنچه خدا دوست دارد را انتخاب می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha