ارتباط مساجد و هیئات مذهبی تقویت شوند
کد خبر: 4154662
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
آیت‌الله دژکام:

ارتباط مساجد و هیئات مذهبی تقویت شوند

نماینده ولی فقیه در استان فارس، فاصله برخی از هیئات با ائمه جماعات و مساجد را از لطمه‌های بزرگ به حرکت مذهبی در هیئات دانست و خواستار تقویت ارتباط هیئات مذهبی با مساجد شد.

آیت الله لطف الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۲۱ تیر در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی حرکت دسته‌های عزاداری در ماه محرم، گفت: از آغاز شکل‌گیری این عالم هر وقت گرفتاری بوده به نام امام حسین (ع) حل شده است و انبیا به برکت این بزرگوار نجات پیدا کردند.

وی افزود: در کار‌های شخصی، اجتماعی و سیاسی خود در کشور نیز مسلماً نیازمند به این هستیم که خدای متعال به برکت امام حسین(ع) به ما نظر لطف کند بنابراین هر کاری انجام می‌دهید به حساب خود حضرت بگذارید و نتیجه اش را خواهید گرفت.

آیت‌الله دژکام، زمینه‌سازی شناخت دیگر انسان‌ها با امام حسین(ع) به واسطه هیئات مذهبی را افتخاری برای فعالان هیئت دانست و اظهار کرد: برای کسانی که کار هیئتی انجام می‌دهند، ترویج فرهنگ عاشورا لذت‌بخش و باعث آبرومندی در دنیا و آخرت است.

امام جمعه شیراز در ادامه با اشاره به سبقه عزاداری در ایران، تصریح کرد: یک‌سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) فرمودند سینه‌زنی را به شکل سنتی ادامه دهید یعنی ممکن بود به نحوی تغییر در نوع کار‌ها و سینه‌زنی امام حسین (ع) به وجود بیاید که از نظر امام مطلوب نبود و فرمودند سنتی ادامه دهید، بنابراین باید در راستای عزاداری سنتی برنامه‌ریزی کنیم.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه سنگ بنای حرکت هیئت‌ها را در شیراز مرحوم آیت‌الله سید نورالدین حسینی الهاشمی گذاشته است، افزود: امروز شاید نوع کار مقداری لطمه خورده و می‌خواهیم این لطمه‌ها را حل کنیم و وقتی به چارچوب خود برگردد مطلوب ما حاصل شده است.

این استاد دانشگاه، فاصله برخی از هیئات با ائمه جماعات و مساجد را از لطمه‌های بزرگ به حرکت مذهبی در هیئات دانست و تصریح کرد: هیئت و مسئول هیئت، روحیات خاص خود را دارد و باید درکشان کنیم و همراه شویم بنابراین این تعبیر رفتار پدرانه که رهبر معظم انقلاب فرمودند روحانیت باید داشته باشد، برای همین موارد است و این موضوع را فراموش نکنیم که لطمه سنگینی است، اما اگر ارتباطات تقویت شود مطمئن باشید برای پیشبرد اهداف اسلامی مهم‌ترین مسئله است.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری تصریح کرد: در سال ۴۲ هیئت‌ها پای کار انقلاب و کمک حال امام خمینی (ره) آمدند و حماسه بزرگ انقلاب اسلامی در ایران آفریده شد بنابراین باید تلاش کنیم ارتباط با هیئات و درک روحیه هیئت‌ها برای همه ما رخ دهد.

آیت‌الله دژکام در ادامه فراگیری ویروس کرونا را یکی دیگر از آسیب‌های حرکات مذهبی به خصوص هیئات مذهبی برشمرد و بر ساماندهی هیئات بعد از رفع این بیماری تاکید کرد. 

وی گسترش شهر شیراز را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: شیراز در زمان‌های قدیم فقط منطقه ۸ یعنی منطقه تاریخی شهر بوده و امروز ۱۱ منطقه دیگر اضافه شده است بنابراین اشاعه حس و حال مذهبی در تمامی نقاط شهر دشوار بوده و نباید از سایر مناطق غافل شویم. 

امام جمعه شیراز با بیان اینکه صدای هیئات امام حسین(ع) در تمام نقاط شهر شیراز باید شنیده شود، اظهار کرد: در منطقه تاریخی و اطراف حرم مطهر شاهچراغ (ع) حس و حال دهه محرم وجود دارد، اما گاهی در سایر مناطق غافل هستیم و ما اگر می‌خواهیم واقعا نتیجه بگیریم باید این را گسترش دهیم. هدف آن است که در همه مناطق صدای هیئت امام حسین (ع) بلند شود و هیئت برای لشکر امام زمان (عج) سرباز بگیرد.

وی بر هماهنگی بین مسئولان هیئات مذهبی و امور مساجد برای جلوه‌گیری اشاعه فرهنگ حسینی در ماه محرم تاکید کرد و ادامه داد: وقتی چند مجموعه می‌خواهد هماهنگ شود اگر هدف برای خدا و امام حسین (ع) باشد خود خدا کمک می‌دهد. بی غرض بودن اگر مشخص شود همه همراه می‌شوند و اگر خدایی نکرده احساس کردید در قسمتی از کار مشکلی وجود دارد بزرگان محل و ائمه جماعات باید گذشت کنند، گذشت را همیشه مدنظر قرار دهید.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری خطاب به روحانیان گفت:‌ اگر جای خود را تغییر ندهیم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. ما همراه سینه‌زن امام حسین (ع) هستیم و اینگونه مدیریت قضیه به خوبی انجام می‌گیرد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه باید بی غرضی، دعاگو بودن، همراه بودن را به هیئت‌های خود القا کنیم و مطمئناً هیئت‌ها از این موضوع راضی خواهند بود، خواستار تقویت ارتباط هیئات مذهبی با مساجد شد و گفت: مجتمع مسکونی را نیز می‌توان یک محله محسوب کرد لذا هیئات مذهبی برای این مکان‌ها هم برنامه‌ریزی داشته باشند. 

امام جمعه شیراز تصریح کرد: عده‌ای می‌خواستند نشان دهند که شهر شیراز مربوط به کسان دیگری است، اما در برنامه‌های عید غدیر اثبات شد این شهر متعلق به امیرالمومنین علی (ع) است و این موضوع را در مراسم امام حسین (ع) هم باید نشان دهیم.

انتهای پیام
captcha