روش‌های جدیدی برای جذب مخاطبان به تفسیر ابداع کنیم
کد خبر: 4104557
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۹
تفسیر؛ گام اصلی فهم قرآن / 17

روش‌های جدیدی برای جذب مخاطبان به تفسیر ابداع کنیم

قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اهمیت تفسیر در فهم و عمل به قرآن کریم گفت: باید سعی کنیم در جهان امروز و هیاهوی اطلاعاتی که وجود دارد، راه و روشی ابداع کنیم که به جذب مخاطب حداکثری برای تفسیر منجر شود.

ناصر دغاغله، قاری بین‌المللیناصر دغاغله، قاری بین‌المللی کشورمان، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اهمیت استفاده از تفسیر برای ترویج سبک زندگی قرآنی گفت: قطعاً تفسیر مقوله‌ای است که از دیرباز مورد توجه علمای کشور بوده است و تألیفات زیادی در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه تفسیر می‌تواند انسان را به هدف نزول قرآن کریم نزدیک‌تر کند، افزود: تفسیر، انسان را با معانی عمیق آیات قرآن آشنا ‌می‌کند و اگر فردی به معانی عمیق این آیات روح‌بخش و انسان‌ساز آگاهی پیدا کرد قطعاً به دنبال آن عمل کردن به قرآن نیز می‌آید که این هدف نزول قرآن است.

دغاغله با یادآوری آیه ۹ سوره اسراء «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ...؛ همانا این قرآن (خلق را) به راست و استوارترین طریقه هدایت می‌کند»، اظهار کرد: خداوند در این آیه به هدایت قرآن اشاره می‌کند اما سؤال اینجاست که قرآن چگونه هدایت می‌کند. در گام نخست باید قرآن را خواند و بعد آن را فهمید و این فهم از تفسیر می‌آید و در مرحله بعد هم عمل به قرآن است.

وی منبرها را در نشر و گسترش تفسیر بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: منبر فقط به معنای منبر سنتی نیست که مثلاً در ماه محرم یا رمضان پای منبر می‌نشینیم؛ جلسات تلویزیونی، رادیویی، جلسات اینترنتی و... همه می‌توانند در طول سال برگزار شوند و فقط منحصر به محرم یا رمضان نباشد.

این قاری بین‌المللی کشورمان اضافه کرد: تفسیر می‌تواند به اشکال مختلفی خود را نشان دهد اعم از اینکه آیات بر اساس موضوع خاصی از کل قرآن جمع‌آوری شود یا می‌توان یک سوره کامل یا یک موضوع را تفسیر کرد که بستگی به علم و دانش گوینده دارد و هرچه نحوه قدرت بیان شیرین‌تر، بهتر و رساتر باشد، قطعاً شنوندگان بیشتر استفاده می‌کنند.

دغاغله اظهار کرد: گاهی برنامه‌های تفسیری خوبی از تلویزیون پخش می‌شود که مخاطبان خاص خود را دارد اما باید سعی کنیم در جهان امروز و هیاهوی اطلاعاتی که وجود دارد، راه و روشی ابداع کنیم که به جذب مخاطب حداکثری برای تفسیر منجر شود. به عنوان مثال شاید بیان مختلف و همراه بودن با تصاویر یا فیلم باعث شود که شنونده یا بیننده بهتر بتواند این معانی را احساس کند.

وی با اشاره به جایگاه تفسیر قرآن برای کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: می‌توان با تفسیر‌های فصیح‌تر، ساده‌تر و همه فهم‌تر، تفسیر را به حیطه و حوزه کودکان و نوجوانان نیز بگسترانیم تا کودکان نیز با عمق معانی قرآن کریم آشنا شوند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha