ترویج سبک زندگی اسلامی اولویت مؤسسات قرآنی باشد
کد خبر: 4096093
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
تفسیر؛ گام اصلی فهم قرآن / ۱۰

ترویج سبک زندگی اسلامی اولویت مؤسسات قرآنی باشد

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس با بیان اینکه توجه صرف به ظاهر قرآن یکی از آسیب‌های فعالیت‌های مؤسسات قرآنی است، گفت: مؤسسات باید به تفسیر و ترویج سبک زندگی قرآنی با استفاده از روش‌ها و راهکارهای مختلف بپردازند.

نجمه پاداش‌نیک، عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان فارسنجمه پاداش‌نیک، عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان فارس، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اهمیت ترویج سبک زندگی قرآنی و توجه به تفسیر قرآن در میان فعالیت مؤسسات قرآنی گفت: متأسفانه یکی از آسیب‌ها همین است که بیشتر به ظاهر قرآن کریم می‌پردازیم البته نیاز است که همین ظاهر را هم حفظ کنیم.

وی افزود: توجه به حفظ، روخوانی و روان‌خوانی و صوت و تجوید تا جایی لازم است اما باید مؤسساتی باشند که به کار تفسیر قرآن و ترویج سبک زندگی قرآنی با استفاده از روش‌ها و راهکارهای مختلف بپردازند.

پاداش‌نیک تفسیر را یکی از ارکان اصلی عمل به قرآن عنوان کرد و افزود: حفظ قرآن و عمل به آن مانند دو بال هستند که اگر یکی نباشد دیگری هم عمل نمی‌کند یعنی حتی حفظ کل قرآن هم به تنهایی ما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند و باید برای رسیدن به کمال به تفسیر و تدبر قرآن و همچنین عمل به آموزه‌های آیات وحی توجه کنیم.

مدیرعامل مؤسسه قرآن‌پژوهان اهل قلم در ادامه به فعالیت این مؤسسه در عرصه تفسیر اشاره کرد و گفت: تفسیر قرآن کریم را به صورت کلی در مؤسسه خودمان به دو صورت ارائه می‌دهیم چون مخاطب‌های ما دو طیف مختلف است که بعضاً قشر خاکستری و همچنین قشر مثبتی که جامعه قرآنی است که به این مسئله اقبال دارند، هستند.

وی با بیان اینکه تفسیر را به طور مستقیم و غیر مستقیم ارائه می‌دهیم، افزود: نرم‌افزاری به نام ادیب عشق داریم که در آن، دوره‌های لطایف و اشارات قرآنی و بخش‌های مختلف انسان‌شناسی و توحیدشناسی شرح داده شده است؛ از طرف دیگر به طور غیر مستقیم از هنر استفاده می‌کنیم و آن را در خدمت قرآن کریم می‌گیریم، همچنین آثار ادبی که از شاعران و مفاخر ایران زمین به جا مانده بسیار غنی هستند و از همین ادبیات غنی خودمان استفاده می‌کنیم؛ یعنی برخی را از طریق فعال کردن ظرفیت فرهنگ غنی ایرانی می‌توان جذب کرد.

پاداش‌نیک تصریح کرد: افرادی را از طریق هنر، شعر و ادبیات که به طور غیر مستقیم به این مسئله اشاره می‌کنند می توان جذب کرد، به عنوان مثال نکات جالب و جذابی در حکایات سعدی داریم و به رفتارهای قرآنی اشاره می‌کنند که چرا از آن‌ها استفاده نکنیم؟ این راهکار بسیار خوب دارد نتیجه می‌دهد و ما از آن راضی هستیم چون تربیتی و تمرینی کار می‌شود و این‌گونه نیست که فقط سر کلاس بنشینند و گوش دهند بلکه تمرین داده می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس در پایان گفت: همان اخلاق و رفتار خاصی که در حکایت سعدی یا شرح غزل حافظ یا در مثنوی معنوی که بسیار عمیق درباره مسائل قرآنی گفته شده است، وجود دارد یک نوع از تفسیر قرآن محسوب می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha