موفقیت منبرها در گروی علم و بیان گوینده است
کد خبر: 4106071
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
تفسیر؛ گام اصلی فهم قرآن / ۱۹

موفقیت منبرها در گروی علم و بیان گوینده است

مدیر مؤسسه «ملائک مهر» با بیان اینکه محتوای منبرها باید آگاهانه، مستدل، عادلانه و به بهترین زبان باشد، گفت: موفقیت منبرهای قرآنی در گروی علم و طرز بیان گوینده است.

منبر قرآنیمریم‌سادات هاشمی‌راد، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی «ملائک مهر» در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اهمیت استفاده از تفسیر قرآن در منبرها و سخنرانی‌ها گفت: منبر به‌عنوان یک رسانه عمومی نقش شگفتی‌ساز و حماسی را در زمان‌هایی که هیچ اثری از فضای مجازی نبود، داشته است.

وی با یادآوری اینکه نسل ما جذابیت‌های قرآن را با تأثیرگذاری منبریانی مانند حجج اسلام قرائتی و انصاريان دیده است، اظهار کرد: در عصر حاضر با وجود رسانه‌های قوی و تأثیرگذار باز منبر و سخنرانی در رده‌های اول تأثیرگذاری است.

مدیر مؤسسه «ملائک مهر» با اشاره به اهمیت محتوای منبرها تصریح کرد: محتوای منبرها باید آگاهانه، مستدل، عادلانه و به بهترین زبان باشد که تمام این ویژگی‌ها فقط در آیات قرآن دیده می‌شود لذا منبرهایی که محتوای تفسیری و تدبری را با سبک زندگی و شرایط روز گره بزنند، می‌توانند بسیار موفق عمل کنند و راهکارهای متناسبی را ارائه دهند.

هاشمی‌راد انتقال مناسب محتوا از رسانه منبر را در گرو علم گوینده و طرز بیان او دانست و گفت: ضعف در هر یک از عوامل بر اثرگذاری بر مخاطب تأثیر دارد؛ متأسفانه نه تنها درباره قرآن بلکه در خصوص تمام کتب و منابع دینی ما این مسئله که متناسب با نیاز روز و مخاطب نیست، دیده می‌شود.

وی با تصریح اینکه مسائل اخلاقی که در منبرها از کتب ارزشمند شیعه که هر کدام سرشار از نکات عملی و کاربردی است گفته می‌شود، متأسفانه تکراری و سطحی است، ‌گفت: می‌توان مطالبی از قبیل خداشناسی، انسان‌شناسی و هویت‌شناسی را در منبرها مطرح کرد زیرا به طور حتم قسمت عمده‌ای از مشکلات رفتاری افراد در طبقات مختلف چه مردم چه مسئولان در جامعه، ناشی از کم‌برخوردای آن‌ها از آموزه‌های این ‌چنینی است.

مدیر مؤسسه «ملائک مهر» اضافه کرد: معتقد هستیم قرآن معجزه است و در همه اعصار، جاودانه و قابل استفاده است پس این معجزه جاودانه که برای تمام ارکان زندگی  نقش دارد، نباید مهجور بماند.

هاشمی‌راد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی اظهار کرد: مساجد دارای ارکان مختلفی هستند و مهم‌ترین رکن و تأثیرگذارترین آن‌ها روحانی مسجد است.

وی در پایان با تصریح اینکه روحانی باید صبور و با سواد قرآنی کافی و همچنین قدرت جذب کودکان و نوجوانان را داشته باشد، گفت: روحانی مسجد باید بعد از نماز، دورهمی با کودکان و نوجوانان داشته باشد تا مسجد برای کودک و نوجوان، جذاب و خاطره‌انگیز شود. علاوه براین توسط بقیه ارکان مسجد طبق ذائقه نوجوانان و کودکان، نمایش‌ها و داستان‌های قرآنی و بازی‌های مناسب برای این گروه سنی انجام شود و همچنین هدایای کوچک به کودکانی که با والدینشان در مسجد شرکت می‌کنند، اهدا شود تا به مسجد جذب شوند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha