تفسیرهای موضوعی متناسب با نیازهای روز بیان شود
کد خبر: 4086999
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
تفسیر؛ گام اصلی فهم قرآن / ۹

تفسیرهای موضوعی متناسب با نیازهای روز بیان شود

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی فارس با اشاره به اهمیت تفسیر قرآن در جامعه گفت: تفسیر موضوعی باید به صورت ویژه دنبال کنیم و بررسی شود که نیاز امروز جامعه به خصوص نسل جدید چیست تا در اختیار آنها قرار دهیم.

محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی فارسمحمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به اهمیت تفسیر قرآن در ترویج سبک زندگی قرآنی اشاره کرد و گفت: قرآن از اصلی‌ترین مباحثی است که باید در جامعه اسلامی بدان توجه داشته باشیم.

وی افزود: توجه به تفسیر قرآن در جامعه به چند شکل دنبال می‌شود؛ یکی مربوط به متخصصان و افرادی است که علاقه دارند تا تفسیر قرآن را به صورت تخصصی دنبال کنند و در این موارد ما مشاهده می‌کنیم که گاهی اوقات برنامه‌ها و جلسات تفسیری هم برپا می‌شود.

اسلامی ادامه داد: اما موضوع مهم در این قضیه تفسیر قرآن برای نسل جوان است که باید در این زمینه تفسیر موضوعی را به صورت ویژه دنبال کنیم و بررسی کنیم که نیاز امروز جامعه به خصوص نسل جدید چیست و آیات قرآن مربوط به آن‌ها را استخراج کرده و تفسیر آن را به صورت گسترده در اختیار نسل جدید قرار دهیم.

دبیر جبهه مردمی عفاف و حجاب فارس با بیان اینکه ترویج انس با قرآن و قرآن‌خوانی یک موضوع است که باید در جامعه دنبال شود اما ترویج تفسیر موضوعی هم مسئله دیگری است که باید دارای اولویت باشد، گفت: اگر تفسیر قرآن به صورت روان و به سبک روز بیان شود، قطعاً تأثیرات مثبتی بر نسل جدید خواهد داشت.

وی بر ضرورت ترویج تفسیرهای موضوعی در مباحث مختلف اجتماعی، بهداشتی، تربیتی، اخلاقی و غیره تأکید کرد و گفت: از آنجا که قرآن کامل‌ترین دستورات را برای زندگی بشر دارد، در هر عرصه‌ای می‌توانیم از تفسیر قرآن استفاده کنیم و بدین طریق سبک زندگی قرآنی را در جامعه ترویج دهیم.

اسلامی در پاسخ به وضعیت فعالیت مؤسسات قرآنی در بحث مباحث تفسیر قرآن کریم گفت: متأسفانه در این زمینه ضعیف عمل کرده و قوی کار نکردیم؛ شاید همین باعث شده است که برخی از مشکلات و مسائل و آسیب‌های اجتماعی به وجود آید چرا که تفسیر قرآن و سبک زندگی قرآنی را به جامعه منتقل نکردیم.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی فارس تأکید کرد: بهترین راه این است که سبک زندگی قرآنی و تفسیر قرآن را به سبک جدید برای نسل جدید بیان کرده و آن را به خصوص در مباحث درسی و کارهای تربیتی مدارس قرار دهیم تا نسل نوپای ما با تفسیرهای روز و به زبان روان و ساده آشنا شوند.

وی با تأکید بر اینکه برای این قضیه باید به خصوص به تفسیرهای موضوعی توجه ویژه‌ای داشت، گفت: اگر به این سمت حرکت کنیم، قطعاً شاهد تأثیرات مثبت آن در جامعه خواهیم بود.

اسلامی در پایان بیان کرد: در دانشگاه‌ها هم می‌توانیم تفسیرهای موضوعی قرآن کریم متناسب با نیازهای نسل جوان دنبال کنیم و این مسئله به سبک زندگی دانشجویان و پیشرفت و آینده آنان کمک شگرفی خواهد کرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha