اجرای طرح ملی «بیان تفسیر» از ابتدای مهر در دانشگاه‌ها
کد خبر: 4084381
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
تفسیر؛ گام اصلی فهم قرآن / ۳

اجرای طرح ملی «بیان تفسیر» از ابتدای مهر در دانشگاه‌ها

مسئول مرکز اقامه نماز، قرآن و عترت نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن از ابتدای مهر در دانشگاه‌های سراسر کشور طرح ملی «بیان تفسیر» را آغاز می‌کند، گفت: گام اول اجرای طرح ویژه ائمه جماعات، مسئولان و معاونان نهادهای رهبری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی، مسئول مرکز اقامه نماز، قرآن و عترت نهاد رهبری در دانشگاه‌هاحجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی، مسئول مرکز اقامه نماز، قرآن و عترت نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه اهمیت استفاده از تفسیر قرآن در سخنرانی‌ها و منبرها چیست، به طرح ملی حفظ قرآن کریم اشاره کرد و گفت: بحث فهم قرآن هدف اصلی طرح ملی حفظ است.

وی ادامه داد: دانشجو، استاد و فردی که با قرآن تعامل داشته باشد و روزانه یک ساعت مشغول حفظ شود به تدبر، فهم و عمل به قرآن نزدیک‌تر است.

نوروزی افزود: تفسیر و فهم قرآن برای رسیدن به آن هدف حفظ و حافظ مرحله اصلی است اما مسئله مهم این است که منظور کدام تفسیر و فهم است؟ برخی از فهم‌ها، فهم‌های سکولار است یعنی قرآن را با فهم سکولار می‌خواند اما نمی‌داند که قرآن ذاتاً سکولار نیست یعنی قرآن برای مدیریت سیاسی و جامعه حرف دارد.

وی با اشاره به تفسیری که در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن از رهبر معظم انقلاب که در دهه پنجاه ارائه شده است، اضافه کرد: این تفسیر می‌تواند الگوی آرمانی و واقعی ما برای دوره  تفسیر شود، به همین دلیل در کنار طرح ملی حفظ قرآن کریم، شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن از ابتدای مهر در دانشگاه‌های سراسر کشور طرح ملی بیان تفسیر را آغاز می‌کند.

مسئول مرکز اقامه نماز، قرآن و عترت نهاد رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: گام اول این طرح برای ائمه جماعات، مسئولان و معاونان نهادهای رهبری در سراسر کشور است که در  طرح مذکور، بعد از فراگرفتن یک آموزش مجازی ۵۰ ساعته و پس از آن که محتوا و آیه‌های متناسب تدوین شد این محتوا در اختیارشان گذاشته می‌شود و در سراسر کشور به تفسیر آیات قرآن خواهند پرداخت.

نوروزی درباره ویژگی‌های این نوع تفسیری که بناست در دانشگاه‌ها تدریس شود، گفت: این تفسیری است که اجتماعی باشد یعنی راه‌حل و راهکار برون رفت برای مشکلات امروز دارد تا بتواند به مسائل امروز ما پاسخ دهد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha