قرآن منبع اصلی سخنرانی وعاظ باشد
کد خبر: 4086721
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
تفسیر؛ گام اصلی فهم قرآن/ ۸

قرآن منبع اصلی سخنرانی وعاظ باشد

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه قرآن بن‌مایه اصلی هدایت بشر است، گفت: باید منبع اصلی مطالب وعاظ و منبری‌ها از قرآن باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارسحجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اهمیت استفاده از تفسیر قرآن در سخنرانی‌ها و منبرها گفت: وقتی دین مقدس اسلام از طرف  خداوند بر پیغمبر، نازل و پیامبر(ص) به عنوان آخرین پیامبر الهی مبعوث شدند اصلی‌ترین منبعی که بر قلب، دل و جان ایشان برای هدایت مردم، نازل و در اختیار ایشان قرار داده شد، قرآن کریم است.

وی تصریح کرد: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) یا خداوند متعال از طریق قرآن کریم، مردم را هدایت کرد و آن‌ها را از جهالت و گمراهی،  بت‌پرستی و از اینکه حتی دختران خود را زنده به گور کنند و جنگ و خونریزی که نسبت به هم بر اثر تعصبات قومی و قبیله‌ای داشتند و ظلم و ستمی که بود، بیرون آورد و به وسیله قرآن هدایت یافتند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس با بیان اینکه قرآن، بن مایه و منبع اصلی هدایت بشر است، اضافه کرد: به تعبیر امام صادق(ع) قرآن در هر عصر و  روز و زمانی معنای قابل درک جدیدی دارد؛ یعنی این‌گونه نیست که یک معنای محدود، خشک و فقط برای یک زمان خاصی باشد که تمام شده است بلکه مؤمنان و مسلمانان هر روز چیز جدیدی از قرآن دریافت می‌کنند و وعاظ با تشریح و تبیین آن مطالب به مردم  برای فهم قرآن کمک می‌کنند بنابراین کتابی است که مایه هدایت است لذا باید مورد توجه قرار گیرد و باید به عنوان منبع اصلی در منابر مورد استفاده قرار گیرد.

 ملک‌مکان با یادآوری اینکه به تعبیر امام سجاد(ع) هر کس قرآن دارد چه کم دارد اما اگر کسی قرآن ندارد چه دارد، اظهار کرد: همه چیز در قرآن است؛ هدایت و شفا در قرآن است و تسکین دردهای روحی به وسیله قرآن امکان دارد و به انسان آرامش می‌دهد و همه مطالب، قصص و داستان‌های آن واقعی، عبرت‌آموز و تکان‌دهنده است.

وی تأکید کرد: از کلمه به کلمه و بلکه مفسران اعتقاد دارند از حروف  قرآن انسان می‌تواند استفاده کند و هدایت بگیرد به همین دلیل باید منبع اصلی مطالبی که وعاظ و منبرها در ایام تبلیغی یا غیر آن بیان می‌کنند، از قرآن باشد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس  با تصریح اینکه بخشی عمده‌ای از روایات بسیاری نیز که از معصومین(ع) و پیامبر نقل شده، اشاره به تفسیر قرآن است و دارد قرآن را تبیین و تفسیر می‌کند، افزود: کلام اهل بیت(ع) نیز به نوعی تبیین و تفسیر کلام قرآن است بنابراین جایگاه بالایی دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد؛ قرآن صرفاً برای طاقچه‌ها و برای خواندن در مجالس ختم و اموات یا فقط برای برگزاری مسابقه حفظ و قرائت و امثال آن نیست بلکه این‌ها مقدمه برای فهم قرآن هستند و لذا فهم قرآن نیز به این است که تفسیرش بیان شود.

ملک‌مکان با تصریح اینکه هر روز نیز تفسیر قرآن جدید است، یادآور شد: علامه طباطبایی که تفسیر بزرگ المیزان را مکتوب کردند و نوشتند، فرمودند که هر چند سالی باید تفسیر جدیدی نوشته شود چون از قرآن در هر عصر و زمانی معنای نویی می‌شود فهمید و استفاده کرد لذا باید مورد توجه و تأکید قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه وعاظ و منبری‌ها باید به عنوان منبع اصلی از قرآن استفاده کنند، گفت: حجت‌الاسلام قرائتی سال‌ها است که درس‌هایی از قرآن را در تلویزیون می‌دهند و هنوز مطالب ایشان نو و جدید است که علتش این است که برگرفته از قرآن و کلام اهل بیت(ع) است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha