مؤسسات قرآنی بر اساس توانمندی، تقسیم‌بندی شوند
کد خبر: 4106326
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
تفسیر؛ گام اصلی فهم قرآن / ۲۰

مؤسسات قرآنی بر اساس توانمندی، تقسیم‌بندی شوند

نائب‌رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی فارس با بیان اینکه اکثر مؤسسات قرآنی به صورت سنتی عمل می‌کنند، گفت: اگر بخواهیم مؤسسات را براساس توانمندی، تقسیم‌بندی کنیم و هر مؤسسه در زمینه‌ای که قوی‌تر است تخصصی کار کند بسیار موفق‌تر است.

مریم میرزاده، نایب رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی فارسمریم میرزاده، نایب‌رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی فارس، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اهمیت استفاده از تفسیر قرآن در منبر‌ها و سخنرانی‌ها گفت: تفسیر قرآن یکی از برنامه‌های بسیار مهم است که می‌تواند بازتاب گسترده‌ای در جامعه داشته باشد.

وی تصریح کرد: از تفاسیر به خوبی می‌توانیم بهره ببریم البته برخی از آن‌ها ثقیل است اما تفسیرهایی مانند تفسیر نمونه، چرایی و چگونگی را به جوان نشان می‌دهد همچنین از تفسیر حجت‌الاسلام قرائتی که آیات را تفکیک کرده است و سپس به محتوا و شأن نزول اشاره می‌کند.

نایب‌رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی فارس با بیان اینکه برای فرهنگ‌سازی قرآن در جامعه اگر بتوانیم بهره‌مندی از تفسیر قرآن را بیشتر کنیم افراد بیشتری جذب می‌شوند، اضافه کرد: سؤالاتی ممکن است برای جوانان پیش آید که اگر قرآن را به صورت عالی همراه با تفسیر مطالعه کنند، پاسخ خود را پیدا می‌کنند چرا که قرآن، محکمات و متشابهات دارد و برخی موارد را از ذیل آیه نمی‌توانیم استنباط کنیم.

وی با اشاره به هتک حرمت به ساحت قرآن در اغتشاشات اخیر گفت: اگر جوانان بدانند قرآن، فرهنگ انسان‌سازی است و پاسخگوی سؤالات آنها است قطعاً به این کتاب آسمانی علاقه‌مند می‌شوند.

میرزاده با تصریح اینکه ارائه تفسیر قرآن باید به شکلی باشد که نوجوان و جوان خسته نشوند، گفت: منابر از جمله مهم‌ترین ابزارهای تبلیغی در سطح جامعه هستند که منبرداران، سخنرانان و مفسران قرآن می‌توانند  از آن بهره ببرند؛ همچنین تفسیر یکی از ارکان مهم در خصوص سبک زندگی قرآنی و اسلامی در جامعه است.

وی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه در منبرها از تفسیر استفاده می‌شود، گفت: جایگاه تفسیر در منابر کمرنگ است البته به این معنا نیست که اصلاً استفاده نمی‌شود بلکه اکنون بهتر شده‌ است و در رادیو، تلویزیون و رسانه‌ها به تفسیر می‌پردازند، اما با وجود هجمه‌های دشمن، کم است.

میرزاده در پاسخ به اینکه مؤسسات قرآنی سطح استان تا چه اندازه در زمینه تفسیر و تدبر فعال هستند، اظهار کرد: بیشتر مؤسسات، سنتی عمل می‌کنند و مباحث مختلف قرآنی به شکل تخصصی کار نمی‌شود، اگر بخواهیم مؤسسات را بر اساس توانمندی، تقسیم‌بندی کنیم و هر مؤسسه در زمینه‌ای که قوی‌تر است و ظرفیت بیشتری دارد، فعالیت و تخصصی کار کند، بسیار موفق‌تر هستند؛ اکنون برخی از مؤسسات در جذب و آموزش واقعاً موفق هستند ولی با این وجود در سطح استان، مؤسسات بسیاری داریم که غیرفعال هستند.

وی در پایان با یادآوری نقش مساجد به عنوان کانون فرهنگی گفت: در مساجد فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و بسیج را داریم که اگر همه این‌ها اتحاد و همدلی داشته باشند و قرآن‌آموز را جذب کنند و مکانی در اختیار ‌آن‌ها قرار بگیرد و اجازه داده شود که از مساجد استفاده بهینه شود بسیار عالی است اما متأسفانه اکنون گاهی مؤسسات مکان ندارند و به سراغ مساجد می‌روند تا در آن فعالیت قرآنی انجام دهند و با وجودی که گفته‌اند اجازه دارند که در مساجد فعالیت کنند اما هیئت امنا یا هیئت مدیره مسجد اجازه نمی‌دهد یا می‌گوید کودک نیاورید در صورتی که همین کودکان آینده‌سازان کشور هستند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha