تربیت همه‌جانبه در کلاس درس محقق نمی‌شود
کد خبر: 4148717
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۳
لیلی رشیدی:

تربیت همه‌جانبه در کلاس درس محقق نمی‌شود

پیشکسوت قرآنی فارس با بیان اینکه تربیت صحیح و همه‌جانبه تنها در کلاس درس محقق نمی‌شود، گفت: این مهم را باید در غنی‌سازی اوقات فراغت دنبال کنیم.

لیلی رشیدی، پیشکسوت قرآنی فارسلیلی رشیدی، پیشکسوت قرآنی فارس، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به آغاز فصل تابستان و اوقات فراغت دانشجویان و دانش‌آموزان، گفت: اوقات فراغت ساعاتی است که برای تمدید غبارِ خستگیِ استراحت و تفریح و لذت از زندگی به کار گرفته می‌شود،‌ در این میان اثر تربیتی اوقات فراغت در سلامت روان اجتناب‌ناپذیر است و باید از آن در امور مختلف زندگی کمال بهره را برد.

رشیدی با اشاره به جوان بودن جامعه و افزایش آمار انحرافات و تهاجم فرهنگی به شیوه‌های مختلف، توجه به مسئله فراغت و ارائه رویکرد‌های نوین برگرفته از فرهنگ اسلامی را ضروری دانست و گفت: اسلام به عنوان دین جاویدان آیین زندگی، الگوی زیستی و برنامه هدایتی جامع، شیوه‌ها و راهکار‌های عملی مناسبی برای ارضای همه نیاز‌های اولیه و ثانویه بشر در نظر گرفته است تا مجموع استعداد‌ها، قابلیت‌های فطری، غریزی و متوازن شکوفا شوند.

پیشکسوت قرآنی فارس ادامه داد: راه‌کار‌های مختلفی چون بهره‌مندی از اوقات فراغت می‌تواند مانع از تهاجم فرهنگی و حفظ هویت و اصالت جوانان شود بنابراین مسئولان فرهنگی و برنامه‌ریزان باید در پی ارائه برنامه‌هایی باشند که منطبق با آموزه‌های اسلامی است.

عضو شورای قرآن و عترت فارس با بیان اینکه تربیت دینی مهمترین محور برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان است، اظهار کرد: فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی و تربیتی در فصل تابستان و اوقات فراغت باعث گرایش دانش‌آموزان به فعالیت‌های مثبت و سازنده و ظهور استعداد‌های نهان می‌شود؛ کار آموزش و پرورش آموختن هنر زندگی کردن است و این کار را از طریق کتاب‌های درسی کمتر می‌توان انجام داد، بنابراین باید این موضوع را در فعالیت‌های غیردرسی دنبال کنیم.

غنی‌سازی اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان

وی با بیان اینکه تربیت صحیح و همه‌جانبه تنها در کلاس درس محقق نمی‌شود، گفت: این مهم را باید در غنی‌سازی اوقات فراغت دنبال کنیم. یکی از رسالت‌های بزرگ آموزش و پرورش، زمینه‌سازی برای تعمیق باور‌های معنوی و اخلاقی، تربیت دینی و رشد و شکوفایی استعداد‌های دانش‌آموزان و همچنین ایجاد روحیه نشاط و شادابی در آنان است که پایگاه‌های تابستانی ازجمله دارالقرآن‌ها فرصت ارزشمندی جهت تحقق این امر مهم هستند.

بنا به گفته این استاد دانشگاه غنی‌سازی اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان، فرصت‌های بزرگ یادگیری، تربیت تمام ساحتی و تقویت هویت دینی و ملی به همراه رشد خودآگاهی و خودباوری دانش‌آموزان یکی از رهاورد‌های انسجام بخشیدن به فعالیت‌های تابستانی است که به تأمین سلامت جسمانی و روانی دانش‌آموزان منجر می‌شود.

رشیدی با اشاره به اینکه در روایات مختلف بر اهمیت زمان و استفاده بهینه از آن تأکید شده است، اضافه کرد: در قرآن در موارد مختلف به زمان قسم یاد شده است و از گذراندن وقت به بطالت به شدت نهی شده است و در همین زمینه امام سجاد(ع) می‌فرمایند که آدمی در اوقات فراغت خویش، گاهی بیش از سایر فرصت‌های زندگی‌اش می‌آموزد.

پیشکسوت قرآنی فارس با اشاره به ظرفیت‌های تربیتی دینی در کشور، تصریح کرد: علاوه بر مساجد که با برنامه‌ریزی می‌توانند در تربیت دینی دانش‌آموزان گام مهمی را بردارد، مراکز دارالقرآن‌های آموزش و پرورش در غنی‌سازی اوقات فراغت با محوریت تربیت دینی نقش بسیار اساسی را به عهده دارد.

مأموریت آموزش و پرورش در تربیت دینی

عضو شورای قرآن و عترت فارس دارالقرآن‌های فعال را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: استان فارس با داشتن بیش از ۷۷ دارالقرآن فعال که ۷ دارالقرآن آن در نواحی چهارگانه شیراز بوده، فعالیت‌های خود را در ۱۰ سطح که از سطح روخوانی و روانخوانی شروع و با سطوح تخصصی از جمله تفسیر قرآن ادامه می‌یابد و نقش اصلی را در تربیت ساحت اعتقادی و اخلاقی به عهده دارد.

وی تصریح کرد: در دارالقرآن‌ها علاوه بر کلاس‌های قرآنی، کلاس‌های صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه، کلاس‌های خطاطی (کتابت قرآن کریم)، نقاشی با موضوعات قرآنی، کلاس‌های نمایشی بر اساس قصص قرآنی، هنری حتی طب سنتی نیز برگزار می‌شود تا جذابیت بیشتری برای دانش‌آموزان داشته باشد لذا با توجه به اینکه هدف از ایجاد مراکز دارالقرآن ارتقای توانایی سطح کمی و کیفی فهم قرآن، بهره‌گیری هر چه بیشتر از آن، ترویج فرهنگ قرآنی و غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان از طریق انس با قرآن است، مهمترین مأموریت را آموزش و پرورش در تربیت دینی نسل آینده کشور را به عهده دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه قرآن کریم، نور هدایت برای مسلمانان و رحمت برای همه کسانی است که به دنبال حق و حقیقت هستند، گفت: هدف سند تحول بنیادین و منشور توسعه و فرهنگ قرآنی در حوزه قرآن، عترت و نماز، دستیابی به حیات طیبه و سبک زندگی اسلامی در ابعاد فردی، اجتماعی و حکومتی آن است که در این راستا تداوم و توسعه فعالیت‌های قرآنی و تدوین برنامه‌های راهبردی در دارالقرآن‌ها رسیدن به این هدف را تسهیل کرده و نسل امروزی را در تربیت دینی کمک می‌کند.

چگونگی برنامه‌ریزی تربیت دینی در اوقات فراغت

رشیدی یکی از شاخص‌های اصلی فعالیت آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت را آشنایی دانش‌آموزان با قرآن، معارف اسلامی و نشر ارزش‌های قرآنی، اسلامی و انقلابی عنوان کرد و ادامه داد: دانش‌آموزان نخبه به عنوان سرمایه‌های آموزش و پرورش شناخته می‌شوند که با هدایت صحیح والدین و پشتیبانی فعالان آموزشی و فرهنگی در مدارس می‌توانند در آینده، با ابتکار و خلاقیت در عرصه رشد و بالندگی کشور نقش مؤثری داشته باشند.

وی افزود: دارالقرآن‌ها با تقویت حلقه‌های پیوند بین مدارس، والدین، مسجد، هیئت‌های مذهبی و قرآنی می‌توانند در تربیت اسلامی ـ ایرانی فرزندان این مرز و بوم تلاش کنند و به نتایج ارزشمندی دست یابند لذا باید توجه داشت که برنامه‌های اوقات فراغت باید پربار، متنوع و تأثیرگذار باشد چرا که هویت دینی و اسلامی جوانان و نوجوانان در اوقات فراغت شکل می‌گیرد.

پیشکسوت قرآنی فارس با شاره به چگونگی برنامه‌ریزی تربیت دینی در اوقات فراغت، تأکید کرد: این برنامه‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که رشد خلاقیت و شکوفایی استعداد‌ها را فراهم کرده و زمینه‌ساز تربیت دینی باشد، بنابراین برنامه‌ریزی اصولی در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با محوریت فعالیت‌های قرآنی نقش مهمی در تقویت هویت دینی دانش‌آموزان دارد.

این داور مسابقات قرآن کریم، ایجاد فضای جذاب برای دعوت دانش‌آموزان به منظور برگزاری اقامه نماز در اوقات فراغت و اردو‌های تفریحی دانش‌آموزان را یکی از برنامه‌های مهم و مؤثر در اوقات فراغت و تربیت دینی دانش‌آموزان دانست و افزود: با توجه به نزدیک بودن ماه محرم و علاقه دانش‌آموزان به شرکت در مراسم‌ محرم و صفر و فعالیت‌های هیئتی، مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و مدارس با راه‌اندازی هیئت‌های دانش‌آموزی گام مهمی در تعمیق فرهنگ دینی در جامعه داشته باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha