اوقات فراغت تابستان فرصتی طلایی برای انتقال مفاهیم تربیتی است
کد خبر: 4147429
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۱

اوقات فراغت تابستان فرصتی طلایی برای انتقال مفاهیم تربیتی است

یک کارشناس علوم تربیتی و اجتماعی با بیان اینکه یکی از بهترین زمان‌ها برای انتقال مفاهیم عملی ـ تربیتی به نوجوانان و جوانان، اوقات فراغت تابستان است، گفت: متولیان باید تدابیر و برنامه‌ریزی جذاب علمی، اجتماعی و دینی لازم را اتخاذ و عملیاتی کنند.

کانون مساجدحجت‌الاسلام والمسلمین عمران حقیقی، کارشناس علوم تربیتی و اجتماعی در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به بهره‌مندی از ایام فراغت تابستان برای تربیت دینی نسل جوان اعم از دانش‌آموزان و دانشجویان، گفت: یکی از شروط موفقیت در امور تربیتی، استمرار و برنامه‌ریزی در اوقات و اماکن مختلف است، که در ایام تحصیلی و تعطیلی باید مدنظر مربیان و مجریان امر قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه یکی از بهترین زمان‌ها برای انتقال مفاهیم عملی ـ تربیتی به نوجوانان و جوانان، اوقات فراغت تابستان است، اظهار کرد: متولیان امر، دلباختگان و دلسوزان نسل چهارم و پنجم انقلاب باید تدابیر و برنامه‌ریزی جذاب و علمی و اجتماعی و دینی لازم را اتخاذ و عملیاتی کنند.

حقیقی با تأکید بر لزوم توجه به تربیت دینی نسل جدید، اظهار کرد: از متولیان و مربیان فرهنگی شهر انتظار می‌رود که در این تابستان باتوجه به مناسبت‌های ملی و مذهبی پیش رو کمال استفاده و نیروسازی با مشارکت حداکثری را در دستور و اولویت کار فرهنگی، در جهت رشد معنوی و کارآمدی قرار دهند تا شاهد اتفاقاتی مثبت در زمینه تربیت باشیم.

این کارشناس علوم تربیتی و اجتماعی، اوقات تعطیلی اماکن آموزشی عالی را اوقات «فإذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ» دانست و تصریح کرد: اوقات فراغت تابستان، اوقات ایجاد فرهنگ و هویت جدید در رفتار انسان است لذا با این تعبیر، تعطیلی و استراحت برای انسان کمال‌گرا و دغدغه‌مند مطلوب و مقبول نیست.

وی ادامه داد: چنین شخصیتی، اوقات فراغت خود را در کسب مهارت و علم‌آموزی با چاشنی اسلام ناب، جهت رفع و کاهش موانع و آسیب‌های فردی و اجتماعی می‌بیند و توانمندی‌های فکری و جسمی و روحی و امکاناتی خود و اطرافیان را در این راه مقدس خدمت به جامعه به‌کار می‌گیرد.

حقیقی لازمه خودسازی در انسان را مورد توجه قرار داد و پیشنهاد کرد که جوانان اوقات فراغت خود را به کمک و مشارکت تعدادی از همسالان خود، با یک برنامه‌ریزی جذاب علمی، تفریحی، معنوی، گردشگری، جهادی را در تابستان با تقویم‌سازی روز و ساعت و هدف مقدس و معین تجربه کنند. 

این کارشناس علوم تربیتی و اجتماعی در پایان تأکید کرد: باید برنامه‌ریزی‌ها طبق ظرافت‌های رفتاری و فکری و جسمی و امکاناتی متربی و مخاطب انجام شود،‌ در غیر این صورت شاهد رشد معکوس مخاطب در اهداف خواهیم شد.

انتهای پیام
captcha