تابستان فرصت مغتنم فعالیت تربیتی است
کد خبر: 4147870
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

تابستان فرصت مغتنم فعالیت تربیتی است

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم فصل تابستان و اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را یک فرصت دانست و گفت: مسئولان امر تربیت و هم قشر جوان جامعه باید به‌عنوان یک فرصت به فصل تابستان نگاه کنند تا بتوانند در راستای رشد گام بردارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قمحجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، فصل تابستان و اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را یک فرصت دانست و گفت: مسئولان امر تربیت و هم قشر جوان جامعه باید به‌عنوان یک فرصت به فصل تابستان نگاه کنند تا بتوانند در راستای رشد گام بردارند.

وی با بیان اینکه روایت‌های دین اسلام ناکارآمدی و سستی انسان را نهی کردند، افزود: جوان باید بداند که برنامه‌ریزی برای خودسازی و رشد شخصیتی مخصوصا در فصل تابستان یک امر حیاتی است و مسئولان هم باید با تدوین برنامه‌های تربیتی زمینه را برای تربیت دینی جوانان فراهم کنند.

رصاف ورزش را یکی از عوامل مؤثر برای تقویت بُعد جسمی و روحی جوانان برشمرد و اظهار کرد: برای تقویت انگیزه جوانان ورزش‌های گروهی و محله‌ای بسیار مناسب است و ورزشگاه‌های ما باید بتوانند با ارائه رشته‌های ورزشی مناسب و متعدد در فصل تابستان نقش‌آفرینی کنند. آموزش و پرورش می‌تواند از ظرفیت خوب مدارس برای اجرای برنامه‌های تابستانه ویژه دانش‌آموزان با همکاری پایگاه‌های مقاومت بسیج محلات استفاده کند.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اوقات فراغت تابستان فرصت طلایی برای مطالعه است، تأکید کرد: مطالعه در زمینه غیر درسی و درسی مخصوصاً در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت، سیره اهل بیت(ع) و... می‌تواند روحیه انسان را بانشاط و مستحکم کند. بنابراین، لازم است قشر جوانان جامعه اهتمام ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشند و علاوه بر ظرفیت کتابخانه‌ها، مدارس و مساجد نسبت به مطالعه امکانات خود را بسیج کنند.

رصاف با بیان اینکه جوانان می‌توانند با کار و تلاش از اوقات فراغت خود بهینه استفاده کنند، گفت: یک بخشی از اوقات فراغت تابستان جوانان می‌تواند به کار و تلاش اختصاص یابد تا در کنار یادگیری حرفه مناسبی، درآمد حلال را تمرین کنند و همزمان با فعالیت در مراکز فنی و حرفه‌ای کشور دانش عملی خود را بالا ببرند.

وی ادامه داد: گسترش فرهنگ کار دومین برکت است حتی اگر حضور جوانان به‌صورت اندک باشد؛ جوانان مبتکر را باید به سمت کار‌های تولیدی سوق بدهیم تا آموزش ببیند و با خلاقیت خود کارآفرینی کند. همچنین نیاز است مشاغل خانگی و کارگاه‌های کوچک را مورد توجه قرار دهیم.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: فعالیت‌های گروهی نظیر اجتماعی، سیاسی، عام‌المنفعه بسیار در فصل تابستان برای دانش‌آموزان و دانشجویان مناسب است، تا جوان بتواند مسئولیت‌پذیری خودش را محک بزند و آن را تقویت کند تا بخشی از کار‌های اجتماع را برعهده بگیرد. فعالیت پرورشی در فصل تابستان نباید تعطیل باشد و جوانان باید بدانند که برای داشتن آینده‌ای درخشان به فعالیت گروهی توجه کنند و یاد بگیرند تا در فعالیت‌ها ایفای نقش کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha