وظایف منتظران با محوریت خطبه غدیر چیست
کد خبر: 4153182
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۶
حدائق:

وظایف منتظران با محوریت خطبه غدیر چیست

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با یادآوری اینکه پیامبر مکرم اسلام(ص) در خطبه غدیر در 20 مورد از امام زمان(عج) یاد کردند، به تبیین وظایف منتظران ظهور با توجه به خطبه مذکور پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدایق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدایق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، ۱۶ تیرماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر به تبیین وظایف منتظران ظهور منجی درباره این واقعه و عید بزرگ پرداخت و گفت: در خطبه غدیر حضرت رسول(ص) فرمودند نور از خداست، هدايت از اوست. اين نورانيت خدا در من پيچيده شده است، من هم جلوه نور هستم. من هم نور هستم برای هدايت بشريت و سپس اين نور در علی‌بن ابیطالب(ع) قرار گرفته و آميخته شده است. در نسل علی(ع) اين نور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه همچنین حضرت در این خطبه تا به صاحب‌الزمان(عج) می‌رسد، می‌فرماید خداوند سبحان ما، من، علی(ع)، اهل بیت(ع) و صاحب‌الزمان(عج) را حجت قرار داد بر کسانی که کوتاهی می‌کنند، افزود: امروز امام زمان(عج) نسبت به کسانی که در انجام وظايفشان کوتاهی می‌کنند، حجت خداست.

حدائق با یادآوری اینکه طبق فرمایش حضرت رسول(ص)، اهل بیت(ع) حجت خدا بر معاندین و کسانی که با ارزش‌های دینی مقابله می‌کنند، هستند، گفت: حضرت رسول(ص) فرمودند ما بر مخالفان و کسانی که خيانت می‌کنند و کسانی که اهل معصيت و گناه هستند و کسانی که اهل ظلم و ستم هستند نیز حجت هستیم.

عضو جامعه روحانیت شیراز تأکید کرد: امروز امام زمان(عج) بر این مواردی که پیامبر(ص) فرمودند حجت هستند، لذا يکی از تکاليف منتظران ظهور در روز مهم غدير، ضمن يادآوری جشن عظيم غدير به نسل خودمان این است که اخبار و خطبه غدیر را برای آنان تبیین کنیم.

وی خطبه غدیر را خطبه بخشش امیرالمؤمنین(ع) و ولایت عنوان کرد و افزود: بخشی از اين خطبه درباره صاحب‌الزمان است لذا باید این مسائل را برای اطرافیان خود بازگو کنیم تا آنان به نسل‌های آینده منتقل کنند و تا روز قیامت این خطبه نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شود.

حدائق با بیان اینکه در خطبه غدیر پیامبر(ص) در 20 مورد از امام زمان(عج) یاد کردند، گفت: غدیر امروز، حضرت صاحب‌الزمان(عج) است لذا نباید امام زمان خود را فراموش کنیم. اکنون ماه محرم و صفر در پیش رو داریم لذا به همان اندازه که به سیدالشهدا(ع) ارادت داریم و مجلس عزا برای ایشان برگزار می‌کنیم و ابراز محبت و ادب می‌کنیم، باید به همان اندازه و بلکه بیشتر نسبت به امام حی و حاضر خود ادای وظیفه کنیم.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز یادآور شد: بزرگانی که در رکاب امام حسين(ع) به شهادت رسيدند درس را خوب پس دادند و امروز باید کهنسالان ما مانند حبیب‌بن مظاهر و جوانان ما مانند علی‌ اکبرها و نوجوانان ما مانند قاسم‌بن‌الحسن‌ها نسبت به امام زمان(عج) انجام وظیفه کنند.

وی با یادآوری بخشی از سخنان علامه امینی درباره اهمیت بزرگداشت غدیر و وقایع بعد از آن گفت: به قول این عالم بزرگوار، ما يک اشتباه کرديم و آن اینکه غدير را مرور، تکرار و بازگو نکردیم لذا به فراموشی رفت و اکنون خائف از اين هستيم که متأسفانه دوباره کربلا سرنوشت غدير را پیدا کند لذا هر سال با شکوه‌تر از سال‌های گذشته از واقعه کربلا ياد می‌کنيم.

عیدی بالاتر از غدیر نیست

حدائق در ادامه با تأکید بر اینکه عیدی بالاتر از عید غدیر نیست و این کلام حضرت رسول(ص) است، افزود: در روز غدير آيه 67 سوره مبارکه مائده « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ: اى پيامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‌ اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد آرى خدا گروه كافران را هدايت نمى ‌كند»  نازل شد البته اين آيه در چند مقطع مسیر حرکت رسول‌الله(ص) از مکه به غدير ابلاغ شد.

عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه بخشی پایانی آیه مذکور با تهدید همراه است، گفت: پيامبر(ص) هم اشاره فرمود که مقداری در بیان این مطلب تأمل بود که جمعی از افراد مخالفت می‌کنند و پذیرا نیستند، اما بحث ولايت يک بحث ديگری است، کيان و اساس اسلام بر مبنای آیه مذکور در گرو اين ابلاغ بود.

وی با تصریح اینکه اساساً خداوند روز غدير را، روز مبارکی خلق کرده است، گفت: تمام انبيای الهی غدير را اکرام و تجلیل می‌کردند و در غدير به رفع نيازمندی‌های مردم رسیدگی می‌شد چرا که خداوند فرمود اگر پیام را ابلاغ نکنی و علی(ع) را معرفی نکنی، رسالت 23 ساله‌ات به سرانجام نرسیده است لذا بيست و سه سال رسالت يک طرف غدير يک طرف قرار دارد.

حدائق با یادآوری حدیثی از حضرت رسول(ص) درباره غدیر گفت: طبق تأکیدات آن حضرت نبوت، اسلام، قرآن و همه چيز در احيای غدير است و اگر اين غدير به حاشيه رفت، اسلام را به حاشيه می‌برند کما اينکه امروز مشاهده می‌کنیم عالم اسلام به چه وضعی مبتلاست.

وی توضیح داد: امام راحل فرمودند تجلیل غدیر تنها به چراغانی و جشن گرفتن و شيرينی دادن و اطعام دادن نيست، گرچه اين‌ها ارزشمند است و باید باشد اما مهم‌ترين تکريم غدير تبعيت از ولايت است. در جريان غدير خداوند می‌خواهد به بندگانش بگويد تابع ولايت باشيد و امروز هم تکليف همه ما اين است.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با یادآوری دوباره این نکته که غدیر امروز امام زمان(عج) است، گفت: نباید ولایت را فراموش کنیم و تبعیت از اولیای الهی را به فراموشی بسپاریم. آن اتفاق تلخ و سختی که 70 روز بعد از پیامبر(ص) رقم خورد نباید دوباره تکرار شود.

وی با تأکید بر اینکه تمام احکام اسلامی یکسان نیستند و برخی از احکام باید آشکارا بیان شوند، یکی از این احکام را مسئله ولایت عنوان کرد و گفت: باید ولایت را آشکارا بیان کرد و بیعت گرفت. امروز ولایت امام زمان(عج) بر ما از خودمان بیشتر است. ولایت امام معصوم به امر خدا بر اموال و نفوس ما بیش از ماست.

انتهای پیام
captcha